بازار سهام

هیجان خودرویی‌ها در روز آرام بورس

شاخص کل بورس تهران روز شنبه با رشد ۴/ ۰ درصدی به سطح ۱۶۷ هزار و ۸۳ واحد رسید. با خبر افزایش قیمت خودروها در معاملات دیروز گروه خودرویی و قطعه‌سازان صف‌های سنگین خرید را تجربه کردند و بیشترین جریان نقدینگی را به خود اختصاص دادند. به تعویق افتادن دوباره تعیین نرخ تسعیر ارز بانک‌ها نمادهای وابسته را متضرر کرد. نوسان پر فراز و نشیب کامودیتی‌ها در بازار جهانی نیز به سهام کالا محور سرایت کرد به‌طوری که جدول نمادهای موثر بر شاخص کل پراکندگی زیادی را تجربه کرد. نماد «رمپنا» بیشترین حمایت را از رشد شاخص کل داشت و نماد «فولاد» بیش از هر نماد دیگری بر آن اثر منفی گذاشت. ارزش معاملات خرد بورس با حذف بلوک و اوراق ۳۲۴ میلیارد تومان بود که در این بین ۲۷ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقوقی به سبد سهامداران حقیقی انتقال یافت.

31-01

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با کاهش 50 تومانی به قیمت 11 هزار و 450 تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور بالغ بر 2 هفته است که در کانال 11 هزار تومانی قرار دارد و افت 4/ 0 درصدی روز گذشته نیز نتوانست این روند را تغییر دهد. دلار در آخرین روز کاری هفته قبل 160 تومان رشد کرد و عده‌ای منتظر ادامه این روند در روز شنبه بودند. در ساعات ابتدایی دیروز دلار معاملات خود را افزایشی آغاز کرد اما حضور بازارساز با عرضه مناسب و کمبود سمت تقاضا مسیر تغییرات ارز را وارونه کرد. همچنین با رسیدن به پایان سال میلادی تقاضا برای دلار به‌طور سنتی افزایش می‌یابد و می‌تواند به رشد نرخ ارز کمک کند. افزایش مسافرت‌های خارجی و تسویه حساب‌های خارجی شرکت‌ها‌ از جمله مهم‌ترین دلایل این موضوع محسوب می‌شوند که می‌تواند در آستانه کریسمس به افزایش قیمت دلار بینجامد.

31-02

 

بازار سکه

رشد سکه با اهرم طلای جهانی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 8/ 0 درصدی به قیمت 3 میلیون و 890 تومان معامله شد. نوسان دلار عامل تغییرات قیمت در بازار سکه محسوب می‌شود. با کنترل بازار ارز، سکه نیز به نوعی از تعادل از سمت عرضه و تقاضا رسیده و 14 روز است که با نوسان محدود زیر مرز روانی مهم 4 میلیونی در نوسان است. احتمال می‌رود با رسیدن به سال نو میلادی به صورت سنتی تقاضا برای دلار افزایش یابد و نرخ ارز صعودی شود. می‌توان انتظار داشت با افزایش قیمت دلار، بهای سکه نیز به‌تبعیت زیاد شود. افزایش قیمت جهانی طلا نیز از ادامه روند افزایشی سکه حمایت می‌کند. طی هفته قبل هر اونس فلز زرد در بازار جهانی با رشد ۲/ ۲ درصدی به لمس کانال ۱۲۵۰ دلار نزدیک‌تر شد. چشم‌انداز تداوم رشد طلای جهانی به افزایش قیمت سکه منجر خواهد شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در اوج پنج ماهه

هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل با رشد 2/ 2 درصدی به سطح 1249 دلار رسید. پایان جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا در ابتدای هفته قبل طلا را به مدار صعودی بازگرداند. در طول هفته نیز افت شاخص دلار به عنوان مهم‌ترین عامل صعود قیمت طلا و رسیدن به قله پنج‌ماهه عمل کرد. از جمله دلایل افت شاخص دلار می‌توان به کاهش شاخص اشتغال آمریکا با فاصله آشکار از  پیش‌بینی‌ها ، همچنین رشد دستمزدها در این کشور از ۳/ ۰ درصد به ۲/ ۰ درصد اشاره کرد. مقامات فدرال رزرو نیز اظهار کردند امکان دارد نرخ بهره از ماه دسامبر به ژانویه سال آینده میلادی منتقل شود که این خبر نیز به‌شدت فشار را روی شاخص دلار افزایش داد. دلیل این تصمیم بانک مرکزی آمریکا کاهش نرخ اوراق ۱۰ ساله این کشور به زیر ۳ درصد است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

شروع منفی تسه‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) ضمن ثبت افت ۶/ ۳ درصدی به قیمت ۵۶ هزار و ۱۳۹ تومان مبادله شد و به این ترتیب به پنج روز پیاپی رشد در هفته گذشته پایان بخشید. اکثر سررسیدهای دیگر نیز با کاهش قیمت مواجه شدند. جریان ضعیف خرید و فروش مسکن در پایتخت در حال عزیمت به دوره پساجهش قیمت‌ها است و به این ترتیب می‌توان انتظار داشت قیمت‌ها با ریزش روبه‌رو‌ شوند و سپس ثبات نسبی به بازار مسکن بازگردد. کاهش میانگین رشد ماهانه مسکن از ۳/ ۹ درصد در شهریور به ۴/ ۶ درصد در آبان خود گواهی بر این امر است. کم شدن التهابات بازار ارز و همچنین کاهش شدید قدرت خرید مسکن به حرکت بازار به سمت تعادل شتاب خواهد بخشید. همچنین عبور از فصل سرد نیز به رونق معاملات مسکن و به تبع آن بازار «تسه‌ها» کمک خواهد کرد.

31-05

 

بازار نفت

رشد اوپکی نفت

بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا طی هفته قبل 8/ 2 درصد رشد کرد و به 52 دلار رسید. سرانجام نشست 175 سران اوپک شامگاه جمعه قبل به پایان رسید و قیمت نفت را بالا برد. بیانیه اوپک از کاهش۸۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به اکتبر حکایت دارد. ایران، لیبی و ونزوئلا از این کاهش معاف شدند. با این حال عدم توانایی اوپک در رساندن کاهش سطح تولید به میزان ۳/ ۱ میلیون بشکه‌ای مدنظرعربستان امیدها را برای بازگشت قیمت‌ها به اوج دوماه قبل کمرنگ کرد. از سوی دیگر در گزارش اداره انرژی آمریکا موجودی‌های تجاری نفت این کشور پس از ۱۰ هفته منفی شد. کاهش فراتر از پیش‌بینی‌های این پارامتر بیانگر افزایش تقاضا است که از رشد بهای طلای سیاه حمایت کرد. تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور نیز با کاهش قابل توجه ۱۰ واحدی از مجرای کاهش عرضه قیمت نفت را صعودی کرد.

31-06