بازار سهام

سودای سودیابی در نوسان بورسی

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز پس از فراز و نشیب روزانه، سرانجام با ۱۹۲ واحد کاهش، کانال ۱۶۷ هزار واحد را مجددا واگذار کرد. فشار تدریجی عرضه در سهام شرکت‌های بزرگ برآیند منفی شاخص کل را رقم زد. شدت عدم‌قطعیت‌های مرتبط با بازار جهانی نمادهای وابسته را وادار به اصلاح قیمت کرد و ضمن رکود معاملاتی، بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشت. در عین حال، دو گروه خودرویی و بانکی با پیشی‌گرفتن محسوس در جذب نقدینگی، اثر منفی افت قیمت نمادهای کالایی بر دماسنج بازار را خنثی کردند. نکته جالب توجه در معاملات دیروز، حرکت الاکلنگی نقدینگی در گروه خودرویی و بانکی بود؛ به طوری‌که پس از عرضه صف خرید خودرویی‌ها شاهد افت قیمت در این گروه و همزمان خریدهای حمایتی سنگین و رشد چشمگیر قیمت در سهام بانک‌ها بودیم. پیش‌بینی می‌شود بازگشایی بازار جهانی تاثیر شایانی بر روند شاخص بگذارد.

31-01

 

بازار ارز

تداوم حرکت اصلاحی دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز 250 تومان افت کرد تا دومین کاهش متوالی شاخص ارزی کشور ثبت شود. با احتساب کاهش نرخ‌ها طی روز گذشته هر دلار آمریکا به نرخ 11 هزار و 200 تومان معامله شد. عقبگرد 2/ 2 درصدی دلار در شرایط فعلی حاکی از قدرت بازارساز در مهار حرکت‌های صعودی بازار ارز است. عرضه اسکناس متناسب با نیاز بازار و مدیریت دامنه نوسان قیمت‌ها طی چند روز اخیر یکی از باثبات‌ترین دوره‌های بازار ارز را طی 3 ماه گذشته رقم زده است؛ به طوری که در 10 روز کاری اخیر نرخ دلار توان صعود از کانال ۱۱ هزار تومانی را نیافته است. با وجود رشد تقاضای واقعی ارز در پایان سال میلادی، به نظر می‌رسد تمهیدات بازارساز برای حذف تقاضای غیرتجاری در آرامش نسبتا طولانی بازار ارز موثر افتاده است و پیش‌بینی می‌شود این روند ادامه پیدا کند.

31-02

 

بازار سکه

عقبگرد حباب سکه از اوج 3 ماهه

قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با کاهش 140 هزار تومانی به سطح 3 میلیون و 750 هزار تومان رسید. در روزی که دلار حدود 2/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داد، بهای سکه افت نسبتا شدید 6/ 3 درصدی را ثبت کرد تا حباب سکه نیز پس از ثبت اوج سه‌ماهه در روز شنبه، تنزل پیدا کند. اگرچه سکه در حرکت‌های صعودی و نزولی همچنان از شاخص ارزی تبعیت می‌کند، اما شدت نوسانات فلز زرد در روزهای اخیر بیش از دلار بوده است. چنان که پیش از این نیز گفته شده بود، آزادی عمل سکه‌بازان در خریدوفروش و عدم محدودیت بر بازار سکه را می‌توان عامل نوسان بیشتر بهای سکه عنوان کرد. اگرچه غالب برآوردها برای طلای جهانی در هفته پیش‌رو صعودی است اما پیش‌بینی می‌شود سکه مطابق معمول خود را با دلار هماهنگ کند تا با قیمت‌های جهانی.

31-03

 

بازار طلای جهانی

قوی‌ترین هفته طلا در 9 ماه

هر اونس طلای جهانی با رشد 2/ 2 درصدی در هفته قبل ضمن ثبت بیشترین رشد هفتگی به قیمت 1249 دلار رسید. انتشار آمار ضعیف بازار کار آمریکا در روز جمعه مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازگشت طلا به اوج 5ماهه بود. اگرچه نرخ سالانه بیکاری آمریکا در ماه نوامبر در سطح ۷/ ۳ درصد باقی ماند اما افزایش کمتر از پیش‌بینی شمار شاغلان بخش غیرکشاورزی این کشور در ماه نوامبر موجب تضعیف شاخص دلار و حرکت طلا به سمت اوج ۵ ماهه شد. از طرفی، گزارش‌های ضعیف بازار کار آمریکا، ادامه سیاست‌های انقباض پولی این کشور را با تردیدهای بیشتری روبه‌رو‌ ساخت. مطابق نظرسنجی سایت کیتکو برآیند این دو عامل این انتظار را در بین اغلب کارشناسان و سرمایه‌گذاران به وجود آورده که فشار بر شاخص دلار در هفته پیش‌رو ادامه پیدا کند و بهای طلا از مجرای رشد تقاضای غیردلاری ارتقا یابد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد اوراق از اوج سه هفته

قیمت اوراق تسهیلات اسفند 95(تسه9512) در معاملات دیروز دومین افت پیاپی را ثبت کرد. هر ورقه از اوراق وام مسکن با سررسید اسفند ۹۵ طی دادوستدهای دیروز ضمن کاهش ناچیز به قیمت ۵۶هزار و ۹۱ تومان معامله شد و نسبت به اوج خود در سه هفته اخیر ۷/ ۳ درصد فاصله گرفت. چنان که انتظار می‌رفت، پس از ثبت جهش‌های متوالی قیمت در بازار اوراق طی هفته قبل، از میزان تقاضا در این بازار کاسته شد و قیمت‌ها از روز شنبه وارد مدار نزولی شدند. دیروز اکثر سررسیدها ضمن نوسان پردامنه، از سطوح منفی در ابتدای معاملات وارد دامنه افزایشی قیمت شدند.  شدت نوسان قیمت در اوراق تسهیلات طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد که رسیدن قیمت به سطوح نازل عامل اصلی هجوم سفته‌بازانه به این بازار، سپس فشار عرضه در جهت کسب سود بوده است.

31-05

 

بازار نفت

نفت در حمایت اوپک و عرضه‌ها

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل ۸/ ۲ درصد افزایش یافت و به سطح ۱/ ۵۲ دلار رسید. شاخص نفتی وست‌تگزاس در پی خوش‌بینی بازارهای جهانی به آتش‌بس سه ماهه آمریکا و چین در ابتدای هفته قبل تا سطح ۹/ ۵۳ دلار جهش کرده بود. در ادامه با وجود فشارهای آمریکا برای حفظ عرضه در جهت فشار بر قیمت‌ها، اوپک و روسیه در آخرین دقایق نشست خود در جمعه گذشته، ضمن معافیت سه عضو از جمله ایران، رای به کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای برای سال آینده دادند. تصمیمی که بلافاصله در جهش ۵ درصدی شاخص‌های نفتی انعکاس یافت و بیشترین رشد هفتگی بهای نفت طی دو ماه اخیر رقم خورد. با اقدام اخیر اوپک و همچنین کاهش بیشتر از انتظار موجودی هفتگی آمریکا در کنار بزرگ‌ترین افت هفتگی شمار دکل‌های نفتی آمریکا در هفته گذشته(۱۰ واحد) انتظار برای تداوم صعود نفت تقویت شد.  

31-06