بازار سهام

روز آرام بازار سهام

شاخص کل بورس تهران طی معاملات دوشنبه با افزایش ناچیز ۲۵ واحدی به سطح ۱۶۶ هزار و ۹۱۶ واحد رسید. در ساعت نخستین داد‌و‌ستد‌ بازار سهام، شاخص کل ضمن رشد ۴۵۰ واحدی بار دیگر کانال ۱۶۷ هزار واحدی را تصاحب کرد؛ اما این روند دیری نپایید و تقویت سمت عرضه باعث عقب‌نشینی دماسنج بورس شد. بانکی‌ها با ادامه تجربه صف‌ خرید جزو نمادهای حامی شاخص کل بودند؛ به‌طوری که نماد «وتجارت» ضمن جذب بیشترین میزان نقدینگی در جایگاه دوم فهرست نمادهای حامی شاخص کل قرار گرفت. افزایش نگرانی‌های اقتصاد جهانی ناشی از ریزش بازارهای سهام جهانی در روز دوشنبه بر سهام کالامحور اثر گذاشت و معاملات این دسته محتاطانه انجام شد. ارزش معاملات خرد بورس بدون در نظر گرفتن بلوک و اوراق ۳۶۹ میلیارد تومان بود که در این بین ۴۷ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌داران حقیقی به فعالان حقوقی انتقال یافت.

31-01

 

بازار ارز

حرکت آرام دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی

ساعت ۱۶ دیروز هر دلار آمریکا با کاهش ۳۰۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد. غلبه فشار عرضه بر تقاضا چهارمین افت متوالی شاخص ارزی کشور را رقم زد و باعث کاهش ۷/ ۲ درصدی نسبت به روز یکشنبه شد. کنترل مناسب بانک مرکزی و صرافی‌های عامل طی روزهای گذشته از هیجان بازار ارز کاسته است. فرآیند کنترل‌شده فروش ارز بازارساز باعث حذف تقاضای غیر‌تجاری و محدود شدن فعالیت‌های سفته‌بازانه شده است. نتیجه این فرآیند محدود شدن دامنه نوسان قیمت دلار است که با محقق شدن این مهم دیگر شاهد سرازیر شدن سیل تقاضای مردم عادی با کاهش بهای دلار نیستیم. به‌نظر نمی‌رسد این روند نزولی با افزایش تقاضای فصلی دلار نیز مختل شود و پیش‌بینی می‌شود این کاهش کم‌نوسان قیمت در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

31-02

 

بازار سکه

سکه در کف چهار ماهه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دوشنبه با کاهش 100 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 650 هزار تومان معامله شد. ریزش 7/ 2 درصدی سکه دقیقا معادل افت دلار بود و بهای سکه را به کف قیمت خود از 17 مرداد رساند. نوسانات نرخ ارز طی هفته‌های قبل مهم‌ترین پارامتر موثر بر قیمت سکه محسوب می‌شود به‌طوری‌که تمامی فراز و نشیب‌های دلار و سکه بر هم منطبق هستند. نوسان‌گیری بازار دلار توسط بازارساز با عرضه متناسب اسکناس سبز باعث فروکش تب خرید و فروش سفته‌بازانه شاخص ارزی کشور شده و این امر در بازار سکه هم رویت می‌شود. همچنین کاهش بهای سکه باعث سرازیر شدن سکه‌های بالا خرید توسط مردم عادی به بازار و حفظ روند نزولی قیمت‌ها شده است. عقبگرد دیروز قیمت اونس هم در سایه ترس کاهش رشد اقتصاد جهانی بر افت سکه اثرگذار بود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد بهای فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با کاهش 2/ 0 درصدی به قیمت 1247 دلار مبادله شد. روند صعودی فلز زرد که با افت شاخص دلار همراه شده بود با تغییر رویه این شاخص متوقف شد و جهت عکس به خود گرفت. نوسان شاخص دلار با تغییر قدرت خرید ارزهای غیر دلاری، به صورت معکوس بر قیمت طلا اثر می‌گذارد. در روزهای ابتدای هفته با انتشار آمار اشتغال آمریکا شاخص دلار کاهشی شد، اما بازگشت تنش سیاسی بین روابط چین و آمریکا باعث شد این شاخص به بهبود وضعیت خود بپردازد. در پی درخواست چین برای آزاد کردن مدیر مالی هوآوی، رابطه بین چین و آمریکا بار دگر مکدر شد و نگرانی از کاهش شتاب رشد اقتصاد جهانی به معادلات بازگشت. در همین راستا هفته گذشته وال‌استریت بدترین هفته خود را از ماه مارس سپری کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

توقف افت بهای «تسه‌ها»

روز دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد 6/ 1 درصدی به قیمت 56 هزار و 994 تومان رسید و به دو افت پیاپی خود پایان بخشید. دیروز اکثر سررسیدها با نوسان کم‌دامنه ضمن رشد اندک در محدوده قیمتی 56 هزار تومانی معامله شدند. رسیدن به کف قیمت در هفته ماقبل باعث افزایش سمت تقاضا و فعالیت‌های سفته‌بازانه به منظور سودجویی طی هفته قبل شد. اما در هفته جاری به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا باعث شده است تا قیمت تسه‌ها به تعادل بازگردد. سوددهی تسه‌ها پس از سپری شدن سه هفته از آغاز آذرماه در محدوده صفر قرار دارد و تداوم رکود تورمی بازار معاملات مسکن امید به صعودی شدن اوراق تسهیلات را به یأس تبدیل کرده است. ضمن اینکه آرامش نسبی در بازارهای موازی همچون بورس، ارز و سکه باعث شده است تا احتمال رشد تسه‌ها کاهش یابد.

31-05

 

بازار نفت

بازتاب نگرانی رشد اقتصاد جهانی بر نفت

ساعت 16 روز گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۹/ ۵۱ دلار معامله شد. خبر کاهش سطح تولید روزانه اوپک و نوپک به میزان ۲/ ۱ میلیون بشکه در جمعه هفته قبل باعث شد تا نفت WTI به کانال ۵۲ دلاری صعود کند، اما شروع هفته کاری با افت بهای طلای سیاه در بازار جهانی همراه بود. دستگیری یکی از مقامات برند چینی هوآوی در کانادا به درخواست آمریکا و اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر عدم تمدید ضرب‌الاجل ۹۰‌روزه توافق تجاری بین واشنگتن و پکن، تنش سیاسی و اقتصادی را بین دو کشور به اوج رسانده و نگرانی‌ها را از کاهش رشد اقتصاد جهانی افزایش داده است. با کاهش نرخ رشد اقتصاد بیم آن می‌رود که تقاضای فیزیکی نفت در سال آینده کمتر از برآوردها بوده و در همین راستا فشار روی قیمت نفت حفظ شود.

31-06