بازار سهام

هفته کم‌نوسان بورس

شاخص کل بورس تهران طی هفته گذشته با افت ۹/ ۰ درصدی به سطح ۱۶۵ هزار و ۳۵۲ واحد رسید. به این ترتیب بازده پاییزی شاخص کل تنها یک هفته مانده به پایان فصل به ۳ درصد رسید. همچنین خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در هفته گذشته ۷۴ میلیارد تومان بود. از نکات قابل توجه هفته گذشته بازار سهام افت حجم معاملات خرد، اختلال در سامانه معاملات و کاهش ارزش سهام گروه‌های بزرگ بازار همچون پتروپالایشی‌ها و گروه فلزات بود. نبود محرک قوی در کنار عدم ثبات در روند قیمت نفت و کالاها در بازار جهانی، باعث شد تا بازیگران بورس محتاطانه وارد معامله شوند و از هیجان بازار سهام کاسته شود. با نزدیک شدن به موعد انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها، می‌توان انتظار داشت با مشخص شدن عیار ارزندگی سهم‌های مختلف، معاملات بورسی هدفمند شود.

31-01

 

بازار ارز

سقوط 10 درصدی دلار

هفته قبل هر دلار آمریکا با ثبت ریزش 850 تومانی به قیمت 10 هزار و 300 تومان رسید. افت هفتگی 4/ 10 درصدی نرخ ارز با حمایت بازارساز رخ داد. در 2 روز ابتدایی هفته دلار در بالای مرز ۱۱ هزار تومانی قرار داشت اما کاهش پلکانی و مستمر نرخ ارز در صرافی‌های عامل بانک مرکزی باعث شد تا سطح مقاومتی شاخص ارزی شکسته و دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومانی شود. اعمال قانون محدودیت‌های بانکی برای تراکنش‌های مالی هم از فعالیت‌های سفته‌بازانه به میزان قابل توجهی کاست و به افت هرچه بیشتر نرخ ارز کمک کرد. در روزهای پایانی هفته شاهد ورود دلار به محدوده ۹ هزار تومانی نیز بودیم اما تقویت سمت عرضه، کاهش بدون معامله نرخ ارز و افزایش بهای فروش بازارساز در پنج‌شنبه باعث شد تا قیمت دلار اصلاح شده و به بالای مرز ۱۰ هزار تومانی بازگردد.

31-02

 

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش دلار

هر سکه طرح جدید در معاملات هفته قبل با افت 7/ 5 درصدی به قیمت 3 میلیون و 640 هزار تومان رسید. بازده منفی هفتگی کمتر سکه نسبت به ریزش 10 درصدی دلار باعث شد تا حباب سکه به بیش از 300 هزار تومان برسد. دلیل مقاومت سکه در کاهش قیمت در مقایسه با ریزش نرخ ارز را می‌توان در پنج‌عامل یافت. اول آنکه عده‌ای اعتقاد داشتند افت نرخ ارز روانی است و قیمت‌ها دوباره به مدار صعودی بازمی‌گردد. دوم آنکه نمی‌توان همچون ارز با باز کردن شیر عرضه قیمت‌ها را در بازار سکه شکست. همچنین با پایان محرم و صفر تقاضای فیزیکی برای سکه افزایش یافته است. احتمال صعود بهای طلای جهانی هم از رشد قیمت سکه حمایت کرد. امنیتی بودن بازار ارز نیز باعث شد تا بسیاری از فعالان ارزی به فعالیت در بازار سکه اقدام کنند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلای جهانی از اوج پنج‌ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته با افت 4/ 0 درصدی به قیمت 1238 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به اوج ماهانه با اثرگذاری معکوس بر بهای طلا باعث شد تا فلز زرد پس از 8 روز کانال 1240 دلاری را واگذار کند. افت ارزش پوند و یورو مهم‌ترین دلایل افزایش شاخص دلار محسوب می‌شود. سخنان ناامید کننده روز پنج‌شنبه رئیس بانک مرکزی اروپا پیرامون چشم‌انداز اقتصادی حوزه یورو در کنار ابراز نگرانی نسبت به شیوه خروج بریتانیا از این اتحادیه باعث عقب‌نشینی یورو نسبت به دلار شد. سفر نخست وزیر انگلستان به بروکسل حول مساله برگزیت نیز بی‌نتیجه ماند تا پوند تحت فشار قرار گیرد و به تبع آن رشد شاخص دلار افزایش یابد. با توجه به احتمال زیاد تصویب افزایش نرخ بهره در نشست فدرال رزرو در هفته جاری، به‌نظر می‌رسد عقب‌نشینی طلا ادامه داشته باشد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

اوراق مسکن در حبس بازه‌ای

هفته قبل اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) ضمن ثبت افت ۹/ ۱ درصدی به قیمت ۵۷ هزار و ۱۳۶ تومان رسید. به فاصله یک هفته تا پایان فصل بازده پاییزی این اوراق منفی ۶/ ۸ درصد است و وضعیت نابسامان بازار تسه‌ها ادامه دارد. سایر سررسیدها نیز با پیمودن مسیری مشابه در حول و حوش مرز ۵۷ هزار تومانی معامله شدند. طبق آمار ارائه شده توسط دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان با رشد ۴/ ۶ درصدی در آبان ماه به سطح ۲/ ۹ میلیون تومان رسید. قیمت‌گذاری نجومی آپارتمان‌ها باعث کاهش رونق بازار معاملات اوراق مسکن شده است. عقب‌نشینی ۳۰ درصدی دلار نسبت به انتهای تابستان، هنوز در بازار مسکن منعکس نشده و قیمت‌ها همچنان بالا و خارج از قدرت خرید اکثر متقاضیان است.

31-05

 

بازار نفت

رشد نفت با گزارش EIA

ساعت ۱۶ جمعه هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با رشد ۱/ ۳ درصدی به قیمت ۳/ ۵۲ دلار رسید. بنا بر گزارش چهارشنبه شب اداره انرژی آمریکا (EIA) موجودی‌های تجاری نفت این کشور برای دومین هفته متوالی روند کاهشی را پیمود، اما کمتر بودن این میزان نسبت به پیش‌بینی‌ها از تضعیف سمت تقاضا حکایت دارد. در همین گزارش اعلام شد در سال ۲۰۱۹ تقاضای نفت از عرضه پیشی خواهد گرفت و این خبر قیمت نفت را صعودی کرد. دیروز وزارت نفت و گاز عمان اعلام کرد که در ۶ ماه نخست سال آتی میلادی تولید نفت خود را به میزان ۲ درصد کاهش خواهد داد که از کانال انقباض عرضه از رشد قیمت نفت حمایت کرد. حال گزارش بیکر هیوز در مورد تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در شامگاه جمعه می‌تواند به عنوان عامل مهم عرضه بر بهای طلای سیاه اثرگذار باشد.

31-06