بازار سهام

کف پاییزه دماسنج بازار

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه ضمن ثبت افت ۲/ ۱ درصدی به سطح ۱۵۹ هزار و ۷۵۰ واحد رسید. سومین افت متوالی این هفته بازار سهام با فشار عرضه بر تقاضا، شاخص کل را به کف سطح پاییز رساند. معاملات بورس کالا خصوصا در نمادهای گروه فلزات تحت‌فشار عرضه در محدوده منفی به‌سر برد. از طرف دیگر خبر افزایش قیمت ۷۰ درصدی خودروهای داخلی باعث اقبال فعالان بورسی به سهام خودروسازان و قطعه‌سازان شد. ارزش معاملات خرد بورس ۳۵۷ میلیارد تومان بود که در این میان ۳۹ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سرمایه‌گذاران حقیقی به پرتفوی فعالان حقوقی انتقال یافت. نمادهای قرمزپوش «فولاد»، «فملی» و «وامید» در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفتند. حال نگاه بازار به گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها در انتهای آذر به منظور مشخص‌شدن ارزندگی سهم‌های مختلف است.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار به کانال ۱۰ هزار

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا با افزایش ۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار تومان معامله شد. رشد ۵/ ۰ درصدی بهای دلار به دو افت قیمت متوالی پایان داد و باعث شد دلار ۴ رقمی فقط یک روز دوام آورد. با چهار رقمی شدن نرخ دلار عده‌ای به گمان رسیدن نرخ ارز به کف قیمت خود، اقدام به خرید کردند که این امر توانست شتاب ریزشی بازار دلار را کنترل کند. با سیاست بازارساز، قیمت شاخص ارزی کشور مسیر صعودی را پیموده و جوسازی دلالان نیز نتوانست این امر را مختل کند. دیروز نیز صرافی ملی به‌عنوان پرچمدار صرافی‌های بانک مرکزی نرخ مندرج بر تابلوی خود را زیر ۱۰ هزار تومان نگه داشت اما به مرور به اصلاح قیمت پرداخت. طی دوشنبه دلار در مرز ۱۰ هزار تومانی در رفت و آمد بود و سرانجام روی همین مرز تثبیت شد.

31-02

 

بازار سکه

ترمز کاهش سکه کشیده شد

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با افزایش 20 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 430 هزار تومان معامله شد. بازگشت دلار به کانال 10 هزار تومانی بر قیمت سکه اثر گذاشت و به رشد 6/ 0 درصدی این دارایی گرانبها منجر شد. طی هفته‌های قبل نوسان قیمت سکه مستقیما از حرکت نرخ ارز تبعیت کرده و این روند ادامه دارد. با کنترل عرضه بازارساز دلار مدتی است که مسیر نزولی را می‌پیماید و مهم‌ترین چالش پیش‌روی آن رسیدن به اوج تقاضای فصلی در آستانه کریسمس است. در این بازه زمانی امکان دارد با تقویت سمت تقاضا، شاهد جهش در قیمت‌ها باشیم. اگر روند نزولی نرخ ارز این سد مقاومتی را هم رد کند می‌توان پیش‌بینی کرد که حباب سکه روز به روز کوچک‌تر شود. حباب سکه در روز دوشنبه حدود ۵۰۰ هزار تومان بود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار فدرال رزرو

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد 1/ 0 درصدی به قیمت 1240 دلار معامله شد. عقبگرد شاخص دلار از اوج اخیر خود مهم‌ترین عامل حمایتی افزایش قیمت فلز زرد در بازار جهانی محسوب می‌شود. ارزش شاخص دلار به‌صورت معکوس باعث نوسان قیمت طلا می‌شود. طی روزهای اخیر با گزارش عملکرد خرده‌فروشان آمریکا شاخص دلار به اوج 18 ماهه رسید، اما با شروع منفی بازارهای جهانی سهام دوباره به زیر سطح 97 واحد تنزل کرد. به نظر می‌رسد حرکت کم‌نوسان طلا در روزهای اخیر تا رسیدن به موعد برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا در چهارشنبه پیش‌رو ادامه داشته باشد. انتظار می‌رود فدرال‌رزرو نرخ بهره را برای آخرین‌بار در سال‌جاری افزایش دهد، اما گزارش‌های نگران‌کننده وضعیت اقتصادی ایالات‌متحده باعث خواهد شد تا این بانک سیاست‌های محافظه‌کارانه‌ای را برای سال آینده اتخاذ کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

عقبگرد تسه‌ها به دو هفته قبل

طی معاملات دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 8/ 3 درصدی به قیمت 53 هزار و 982 تومان معامله شد. چهارمین افت متوالی بهای تسه9512 تحت‌فشار عرضه رخ داد و ارزش این اوراق را به کمترین میزان دو هفته اخیر رساند. تمامی سررسیدهای دیگر نیز با ریزش قیمت روبه‌رو شدند و میانگین قیمت آنها به سطح 54 هزار تومان نزول کرد. رکود بازار مسکن مهم‌ترین عامل کم‌رونقی اوراق مسکن محسوب می‌شود. جدیدترین آمار اطلاعات املاک در تهران نشان می‌دهد که شاخص قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در آذرماه به ۹ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان رسیده است که نسبت به ماه قبل و آذر سال گذشته به ترتیب ۳/ ۳ و ۲/ ۸۸ درصد افزایش یافته است. جهش قیمت مسکن دامنه قدرت خرید متقاضیان را محدود کرده و با تضعیف حجم معاملات مسکن باعث رکود بازار این اوراق شده است.

31-05

 

بازار نفت

حبس بازه‌ای بهای نفت

ساعت 16 دوشنبه هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد 1/ 3 درصدی به قیمت 8/ 52 دلار مبادله شد. نفت WTI آمریکا که در مهر و آبان‌ به ترتیب در کانال 70 و 60 دلاری معامله می‌شد، اکنون در کف کانال 50 دلاری نوسان می‌کند. افزایش تولید غول‌های نفتی، تداوم نگرانی از مازاد تولید و کند شدن رشد اقتصاد جهانی شرایط فعلی بازار نفت را رقم زده‌اند. رشد درآمد صنعتی چین به کمترین نرخ خود از سه سال پیش رسیده و عملکرد گزارش‌های اقتصادی آمریکا عموما انتظارات را برآورده نمی‌کند. در این شرایط چشم‌انداز تقاضای نفت کمتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. از سمت دیگر رشد تولید نفت شیل آمریکا در سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت. تولید روزانه روسیه نیز در دسامبر نسبت به ماه قبل ۴/ ۰ درصد افزایش یافته است. در این میان نمی‌توان به بهبود قیمت طلای سیاه بدون عاملی بنیادی امیدوار بود.

31-06