بازار دلار

ریزش پاییزی دلار

پنج‌شنبه هر دلار آمریکا با رشد ۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰ تومان رسید. در همین راستا افت ۲۲ درصد در آذرماه، بازده منفی ۳۰ درصد پاییزه و رشد ۱۰۶ درصدی از ابتدای سال برای شاخص ارزی کشور رقم خورد. نگرانی ناشی از دور دوم تحریم‌ها در اوایل پاییز دلار را صعودی کرد و حتی شاهد ورود قیمت‌ها به کانال ۱۸ هزار تومانی در نیمه اول مهرماه بودیم؛ اما ورود بانک مرکزی به بازار دلار به معکوس شدن روند نرخ ارز انجامید. کنترل مستمر بازارساز در قیمت‌گذاری و عرضه باعث کاهش جو هیجانی بازار دلار شد؛ به‌طوری‌که در روزهای آخر آذر دلار نرخ ۴ رقمی را هم تجربه کرد. کنترل و شفاف‌سازی در معاملات ارزی نیز با محدود کردن فعالیت‌های سفته‌بازانه از کاهش نرخ دلار حمایت کرد.

31-01

 

بازار سکه

افول همگام سکه و دلار

روز پنج‌شنبه بهای هر سکه طرح جدید 10 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 3 میلیون و 410 هزار تومان رسید. به این ترتیب سکه کاهش 17 درصدی در طول آذر، افت 24 درصدی فصل پاییز و بازده مثبت 110 درصد از ابتدای سال را تجربه کرد. بازار سکه در فصل پاییز بیش از هر عامل دیگری نسبت به نوسان نرخ ارز واکنش نشان داد. بازارساز توانست در طول پاییز با پاسخ‌دهی مناسب به نیاز متقاضیان فضای روانی بازار را کنترل و دلار را نزولی کند. علاوه بر این برخوردهای امنیتی نیز خط بطلانی بر فعالیت‌های دلالان کشید تا روند کاهشی سکه تداوم یابد؛ به‌طوری‌که در نیمه دوم پاییز بسیاری از سکه‌های پیش‌فروش به سمت بازار سرازیر شدند و از کانال ازدیاد عرضه به افت بیشتر بهای سکه دامن زدند.

31-02

 

بازار نفت

خزان پر فراز و نشیب نفت

ساعت 16 روز گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2 /45 دلار رسید. به این ترتیب کاهش ماهانه 17 درصد، افت فصلی 36 درصد و بازده منفی 28 درصد از ابتدای سال برای نفت رقم خورد. تحریم فروش نفت ایران باعث شد تا بهای نفت در اکتبر به اوج ۴ ساله برسد.در همین راستا تولید روزانه عربستان، روسیه و آمریکا در پاییز رکوردشکنی کرد، معافیت ۸ کشور خریدار نفت ایران نیز مزید بر علت شد تا نگرانی از مازاد تولید، نفت را به مسیر نزولی بازگرداند. جنگ تجاری نیز سرعت رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد  و  اهرم فشار بر نفت را حفظ کرد. حتی تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای هم نتوانست به ریزش پیاپی طلای سیاه پایان دهد و در نهایت قیمت نفت به کف ۲۷ ماهه رسید.

31-03