بازار سهام

پرچمداری بانکی‌ها در بورس

دیروز شاخص کل بورس تهران ۳/ ۰ درصد رشد کرد و به سطح ۱۶۱ هزار و ۳۱۰ واحد رسید. شفاف‌سازی نماد «شنفت» در‌خصوص تغییر مبنای قیمت‌گذاری خرید مواد اولیه با نرخ ارز نیمایی، معاملات نمادهای پالایشی را تحت تاثیر قرار داد و این روند به سایر گروه‌های کالایی همچون گروه فلزی- معدنی و پتروشیمی سرایت کرد. در طرف مقابل با حاکم شدن فضای تردید در سهام کالایی، سهام بانک‌ها و خودرویی‌ها مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که نمادهای بانکی بیش از ۳۰ درصد ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص دادند و نماد «وبملت» در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت. ارزش معاملات خرد بازار سهام در روز یکشنبه ۵/ ۴۲۰ میلیارد تومان بود.

31-01

 

بازار ارز

رشد دلار در جدال بازارساز و نوسان‌گیران

ساعت ۱۶ روز یکشنبه هر دلار آمریکا با ۲۵۰ تومان افزایش به قیمت ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور پس از ۳ افت متوالی، دیروز زیر نظارت بازارساز رشد ۳/ ۲ درصدی را تجربه کرد. در دومین روز هفته نوسان‌گیران سعی کردند دلار را به کانال ۱۱ هزار تومانی ببرند؛ اما عرضه مناسب بازارساز مانع از مرزشکنی دلار شد. دیروز نرخ مندرج بر تابلوهای صرافی‌های بانک مرکزی افزایش یافت و همین امر به رشد قیمت‌ها کمک کرد. نوسان‌گیران نیز روز فعالی داشتند و با  بالا بردن حجم معاملات به رشد بیشتر قیمت‌ها کمک کردند. اما پس از مدتی صرافی‌های بازارساز نرخ ارز خود را اصلاح کردند و با کنترل شیر عرضه، تغییرات قیمت دلار را محدود و از رشد بیشتر نرخ ارز جلوگیری کردند.

31-02

 

بازار سکه

نوسان هماهنگ سکه و دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 یکشنبه ضمن ثبت رشد 70 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 620 هزار تومان معامله شد. رشد 3/ 2 نرخ ارز طی معاملات دیروز به 3 افت متوالی سکه پایان بخشید و افزایش 2 درصدی را برای سکه رقم زد. بازار ارز دیروز صحنه تقابل بازارساز و نوسان‌گیران بود و در نتیجه این زورآزمایی بازارساز توانست مانع از صعود نرخ ارز به کانال 11 هزار تومانی شود. اما افزایش سمت تقاضا باعث شد تا قیمت دلاررشد کند و بازار سکه نیز مطابق روزهای قبل از نوسان بازار ارز پیروی کرد. به‌طور سنتی تقاضای دلار با رسیدن به موعد سال نو میلادی افزایش می‌یابد و به رشد نرخ ارز می‌انجامد. حباب سکه نیز پس از دو افزایش پیاپی بازهم کاهش پیدا کرد و به سطح ۵۹ هزار تومان رسید.

31-03