بازار سهام

رشد شاخص کل در انفعال بزرگان بازار

دیروز شاخص کل بورس تهران حدود ۳/ ۰ درصد افزایش یافت و به سطح ۱۶۱ هزار و ۸۴۱ واحد رسید. سه‌شنبه نماد بانک پاسارگاد پس از یک وقفه دوساله بازگشایی شد. همین امر منجر به استقبال معامله‌گران از نمادهای بانکی شد و این گروه بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و نماد «وپاسار» در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت. ارزش معاملات خرد بورس تهران ۶۶۴ میلیارد تومان بود که طی آن ۱۴۴ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقیقی به سبد سرمایه‌داران حقوقی انتقال یافت. در طرف دیگر نمادهای صنایع بزرگ کالایی همچون پتروپالایشی‌ها، زنجیره فولادی و فلزات رنگین روز خوبی را سپری نکردند. تعطیلی بازارهای جهانی و نبود محرک کافی از سمت نرخ ارز، معاملات بزرگان بازار را تحت تاثیر قرار داد. حال انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه شرکت‌ها می‌تواند بورس تهران را دستخوش تغییرات قرار دهد.

31-01

 

بازار ارز

روز کم‌‌نوسان دلار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا 200 تومان کاهش یافت و به قیمت 10 هزار و 700 تومان معامله شد. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را در سطح قیمتی پایین‌تری از روز ماقبل شروع کرد، موضوعی که مطابق انتظار معامله‌گران ارزی نبود. کاهش پلکانی و ادامه‌دار قیمت دلار مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل بانک مرکزی طی روز باعث مایوس شدن امید به سوددهی خریداران خرد شد و تقاضای احتیاطی از بازار ارز را حذف کرد. برخی فعالان بازار ارز نیز معتقدند علاوه بر استراتژی بازارساز، موضع‌گیری دلالان نیز به روند کاهشی دلار کمک کرد. این عده عنوان کردند که نوسان‌گیران طی چند مرحله نتوانستند دلار را از مرز ۱۱ هزار تومانی عبور دهند، به همین دلیل موقعیت فروش به خود گرفته‌اند تا با افت قیمت‌ها خود را با قدرت بیشتری برای نوسان بعدی آماده کنند.

31-02

 

بازار سکه

افت همگام سکه و دلار

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 روز سه‌شنبه 60 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 3 میلیون و 640 هزار تومان رسید. مطابق روزهای گذشته بازهم نوسان بازار ارز بر قیمت سکه به صورت مستقیم اثر گذاشت و افت ۸/ ۱ درصدی نرخ ارز به کاهش ۶/ ۱ درصدی سکه انجامید. بازار ارز تحت نظارت هوشمندانه بازارساز روز کم نوسانی را سپری کرد و در نهایت شاهد افت نرخ ارز بود. صرافی‌های بانک مرکزی به سرگروهی صرافی ملی طی روز قیمت تابلوی خود را چند مرتبه کاهش دادند. دلالان هم که از صعود قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر ناامید بودند دوباره موقعیت فروش به خود گرفتند تا با کاهش نرخ ارز تقاضای دلار را در روزهای آینده زیاد کنند و با استفاده از این حربه بتوانند قیمت دلار را صعودی کنند. طی معاملات دیروز حباب سکه برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

الاکلنگ سالانه طلا و شاخص دلار

هر اونس طلای جهانی طی سال 2018 میلادی ضمن ثبت بازده سالانه منفی 3 درصدی به قیمت 1280 دلار رسید. فلز زرد سال میلادی را صعودی آغاز کرد و در ماه اول موفق به ثبت اوج 1358 دلاری شد. در نیمه اول سال با شروع جنگ تجاری و سودآوری بازارهای پر ریسک، طلا در مسیر نزولی قرار گرفت. شاخص دلار نیز طی سال رشد کرد و با اعمال فشار بر خریداران غیردلاری فلز زرد به افت بیشتر طلا کمک کرد. با این حال این روند ادامه نیافت و جنگ اقتصادی باعث ایجاد نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال آتی میلادی شد. امری که به موجب آن ریسک‌ سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی افزایش یافت و طلا بار دیگر به عنوان پناهگاه مطمئن حفظ سرمایه مورد استقبال خریداران قرار گرفت و با افزایش قیمت بخشی از افت ابتدای سال را جبران کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای قیمت «تسه‌ها»

طی معاملات روز سه‌شنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با ثبت افت 8/ 1 درصدی به قیمت 54 هزار و 904 تومان معامله شد. بازار معاملات مسکن کشور مدتی است که در رکود تورمی به سر می‌برد. روند صعودی قیمت آپارتمان با جهش نرخ ارز در تابستان شروع شد اما عقبگرد بهای دلار تغییری در وضعیت بازار مسکن ایجاد نکرد. با این حال کاهش سمت تقاضا در فصل سرد از شیب رشد قیمت‌ها کاست به‌طوری‌که طی ماه قبل مناطق 4 و 5 که همواره بیشترین سهم را از معاملات مسکن دارند و انتهای سال گذشته شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند، هم‌اکنون کمترین رشد را در قیاس با سایر مناطق شهری تجربه می‌کنند و آماده ورود به مرحله تورم صفر هستند. با کاهش قیمت‌ آپارتمان رونق به بازار مسکن و به تبع آن بازار تسه‌ها بازخواهد گشت.

31-05

 

بازار نفت

سال سیاه نفتی

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا در سال 2018 میلادی 24 درصد افت کرد و به سطح 8/  45 دلار رسید. در نیمه اول سال خروج آمریکا از برجام و تحریم دوباره نفت ایران، از مجرای انقباض عرضه قیمت نفت را صعودی کرد، به‌طوری‌که بهای نفت در اکتبر به اوج ۷۶ دلار رسید. افزایش بیش از یک میلیونی تولید اوپک و رکوردشکنی تولید نفت آمریکا و روسیه باعث تقویت سمت عرضه شد. مستثنی شدن ۸ کشور عمده خریدار نفت ایران نیز بر قیمت نفت فشار آورد. از سمت دیگر افزایش ادامه‌دار موجودی‌های تجاری نفت آمریکا و کاهش شتاب رشد اقتصاد جهانی بیانگر کاهش تقاضا و مازاد عرضه بودند و ضمن افزایش فشار بر نفت باعث سقوط ۴۰ درصدی نفت از اوج سالانه شدند. اداره انرژی آمریکا قیمت نفت در سال ۲۰۱۹ را ۵۴ دلار در هر بشکه تخمین زده است.

31-06