بازار سهام

صعود بانک‌محور نماگر بازار

شاخص کل بورس تهران دیروز ۱۶۸ واحد رشد داشت و به ارتفاع ۱۶۱ هزار و ۲۷۶ واحدی رسید. بخش عمده‌ای از رشد دیروز نماگر بازار مرهون چرخش توجه از نمادهای خودرویی و استقبال دوباره سهامداران به سهام بانکی بود. بحث تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها با نرخ بالاتر ارز در کنار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث شد تا صف‌نشینی معامله‌گران در نمادهای بانکی شکل گیرد و نمادهای این گروه بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشته باشند. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار هم متعلق به نماد «فملی» بود که در کنار نماد «فولاد» به عنوان دو لیدر گروه فلزات در دامنه منفی قیمت مبادله شدند. ارزش معاملات خرد دیروز بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۵۱۷ میلیارد تومان بود که در این بین ۲۷ میلیارد تومان از سمت فعالان حقوقی به سبد سرمایه‌داران حقیقی انتقال یافت.

31-01

 

بازار ارز

روز کم‌نوسان دلار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با ثبت افزایش 40 تومانی به قیمت 10 هزار و 760 تومان معامله شد. نوسان‌گیران یکشنبه نیز همچون روزهای قبل نتوانستند دلار را به بالای مرز ۱۱ هزار تومان ببرند و با مقاومت بازارساز روبه‌رو‌ شدند. صرافیَ‌های بانک مرکزی که قیمت مندرج بر تابلوی خود را نسبت به روز قبل کاهش داده بودند بازهم از رشد دلار جلوگیری کردند. اما نکته جالب معاملات دیروز بازار ارز ایستادگی دلالان در برابر سقوط نرخ ارز به قیمت‌های پایین‌تر بود. همین موضوع باعث شد تا دامنه نوسان قیمت دلار محدود شود و دلار برای دوازدهمین روز پیاپی در کانال ۱۰ هزار تومانی نوسان کند. استراتژی مناسب بازارساز ضمن عرضه مناسب دلار باعث حذف تقاضای احتیاطی ارز شده و آرامش را بر بازار حاکم کرده است. به‌طور سنتی هر سال تقاضای دلار در دی افزایش می‌یابد و دلار صعودی می‌شود.

31-02

 

بازار سکه

رشد دوباره حباب سکه

هر سکه طرح جدید در ساعت 16 روز یکشنبه 30 هزار تومان گران شد و به قیمت 3 میلیون و 690 هزار تومان معامله شد. بازهم سکه همگام با دلار رشد کرد و افزایش 4/ 0 درصدی بهای دلار به رشد 8/ 0 درصدی سکه منجر شد. با تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات قیمت جهانی طلا، نرخ ارز تنها عامل موثر بر قیمت سکه محسوب می‌شود. در دی ماه به‌دلیل همزمانی با سال نو میلادی، تقاضا برای دلار زیاد می‌شود. سفرهای خارجی، موعد تسویه حساب‌های بین‌المللی شرکت‌های تجاری و رشد تقاضای ارز دانشجویی از جمله عوامل این امر هستند. حال با سیاست ارزی بازارساز شاهد کنترل قیمت دلار و نوسان کم ارزی هستیم. به‌طوری‌که طی ۱۲ روز گذشته، سکه نتوانسته است تا از مرز ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی عبور کند. در معاملات دیروز ۳۰ هزار تومان به ارتفاع حباب سکه اضافه شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

خیز طلا برای مرز 1300 دلار

ارزش هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل 3/ 0 درصد رشد کرد و به قیمت 8/ 1284 دلار رسید. از ابتدای هفته طلا به‌دلیل عملکرد نامناسب اقتصادی چین و آمریکا صعودی شد و در روز جمعه حتی سقف 1298 دلاری را لمس کرد. گزارش ضعیف‌تر از انتظار شاخص مدیران خرید تولیدی چین و افزایش نرخ سالانه بیکاری آمریکا باعث افزایش ریسک‌های اقتصادی شد. تداوم تعطیلی دولت فدرال آمریکا نیز فشار را بر شاخص دلار بیشتر کرد تا از بهای طلا در بازار جهانی حمایت شود. اما رئیس فدرال رزرو روز جمعه از بازنگری در سیاست کاهش ترازنامه این نهاد خبر داد و به واسطه آن شاخص دلار رشد کرد و قیمت طلا اندکی عقب‌نشینی کرد. در نظرسنجی سایت کیتکو در روز جمعه ۵۵ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۷۷ درصد از سرمایه‌داران هفته مثبتی را برای معاملات فلز زرد در هفته جاری پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

چهارمین رشد پیاپی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات دیروز 8/ 2 درصد رشد کرد و به قیمت 57 هزار و 764 تومان مبادله شد. حرکت تسه‌ها به قیمت‌های بالاتر ادامه دارد و دیروز بیش از نیمی از سررسیدهای وام مسکن در دامنه مثبت قیمت معامله شدند و میانگین قیمت آنها به مرز 58 هزار تومان رسید. نوسان پردامنه قیمت روزانه تسه‌ها بازهم ادامه پیدا کرد و این‌بار «تسه9512» شاهد ثبت نوسان 5 درصدی قیمت بود. فعالیت‌های سفته‌بازانه در شرایط رکود بازار مسکن از جمله دلایل این نوسان قیمتی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که شیب تغییرات قیمت مسکن در هفته‌های اخیر کند شده و به عقیده کارشناسان این روند وارد محدوده منفی خواهد شد. با کاهش قیمت واحدهای مسکونی، تقاضای مسکن تقویت شده و سهم سررسیدهای وام مسکن از خرید خانه افزایش می‌یابد و بدین ترتیب رونق به بازار تسه‌ها بازخواهد گشت.

31-05

 

بازار نفت

رشد سه اهرمی بهای نفت

هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا (WTI) طی هفته قبل 1/ 7 درصد رشد کرد و به قیمت 3/ 48 دلار معامله شد. دورنمای حل مناقشات تجاری بین چین و آمریکا بیشترین تاثیر را بر رشد طلای سیاه گذاشت. روز جمعه وزیر اقتصاد چین اعلام کرد که دو کشور در هفته جاری دور جدیدی از مذاکرات را آغاز خواهند کرد. بدین ترتیب نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی کمرنگ‌تر شد و با پشتوانه افزایش تقاضا از قیمت نفت حمایت شد. عوامل مختلف سمت عرضه هم به رشد بیشتر قیمت نفت کمک کردند. با شروع سال جدید میلادی کشورهای عضو اوپک شروع به کاهش تولید خود کردند. پیش‌بینی می‌شود معضل مازاد عرضه نفت طی چهار ماه با این برنامه کاهشی پایان یابد. تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز پس از ۳ رشد متوالی، ۸ عدد کم شد تا با انقباض عرضه، بهای نفت افزایش یابد.

31-06