بازار سهام

تغییر آرایش معامله‌گران بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته ۱۶۰۰ واحد افزایش یافت و به ارتفاع ۱۶۳ هزار و ۹۶۷ واحد رسید. در معاملات دیروز سهام کالایی با اقبال سرمایه‌داران مواجه شد و در سمت دیگر دو گروه بانکی و خودرویی با افول تقاضا و افت قیمت دست‌و‌پنجه نرم کردند. این تغییر موضع‌گیری فعالان بورسی را می‌توان در صدر سبزپوش جدول نمادهای موثر بر شاخص کل مشاهده کرد، جایی که نمادهای مطرح گروه‌های پتروشیمی، پالایشی و فلزات بیشترین حمایت از شاخص کل را داشتند. بهبود بهای کالاهای پایه در بازار جهانی و انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها عامل اصلی تغییر در روند مدت اخیر بازار سهام شد. دو گروه بانکی و خودرویی نیز که در روزهای گذشته بیشترین سهم از ارزش معاملات را داشتند به دلیل ضعف بنیادی و عملکرد نامطلوب در پاییز تحت فشار عرضه قرار گرفتند و تا تجربه صف فروش پیش رفتند.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار از مرز ۱۱ هزار

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ۱۰ تومان افت کرد و به قیمت ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان معامله شد. کنترل شیر عرضه توسط بازارساز و قیمت‌گذاری هدفمندانه از نوسان نرخ ارز طی معاملات دیروز جلوگیری کرد و باعث عقبگرد دلار از مرز روانی ۱۱ هزار تومانی شد. دیروز صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ فروش دلار مندرج بر تابلوی خود را نسبت به دوشنبه افزایش دادند و فاصله نرخ فروش خود را به قیمت‌های کف بازار نزدیک کردند. با کم شدن این فاصله نوسان‌گیران نتوانستند دامنه تغییرات نرخ ارز را افزایش دهند و دلار را به کانال‌های بالاتر ببرند. شاخص ارزی کشور با تجربه روزی کم‌نوسان عموما زیر قیمت ۱۱ هزار تومان مبادله شد و به اصلاح قیمت پرداخت. عرضه مناسب بازارساز مطابق با نیاز جامعه نیز باعث کم شدن هیجان و حذف تقاضای احتیاطی دلار از سطح بازار ارزی کشور شده است.

31-02

 

بازار سکه

روز آرام بازار سکه

بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز سه‌شنبه 10 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 3 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. در معاملات دیروز سکه در بازه محدود قیمتی نوسان کرد و سرانجام کاهش ارزش هر اونس طلای جهانی بهای سکه را نزولی کرد. دیروز در پی رشد شاخص دلار و مثبت اعلام شدن روند مذاکرات تجاری چین و آمریکا، قیمت طلا در بازارهای جهانی وارد فاز نزولی شد و فلز زرد نتوانست مرز ۱۳۰۰ دلاری را فتح کند. نبود روند افزایشی در بازار ارز کشور هم از عواملی بود که موجب عقب‌نشینی خریداران از بازار سکه شد. دیروز دلار تحت نظارت بازارساز روز آرامی را سپری کرد و با ثبت یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای کاری خود در مدت اخیر، تنها ۱۰ تومان کاهش یافت. حباب سکه نیز در پی کاهش بهای جهانی طلا و ثبات نرخ ارز، افزایش یافت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر قیمت طلا

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز قبل 7/ 0 درصد افت کرد و به قیمت 1283 دلار به فروش رسید. روند مناسب گفت‌وگوی تجاری میان پکن و واشنگتن و رشد شاخص دلار باعث عقب‌نشینی بهای طلا شدند تا فلز زرد یک ‌بار دیگر از رسیدن به سطح ۱۳۰۰ دلاری ناکام بماند. در پی افزایش خوش‌بینی از نتیجه مذاکرات تجاری بین دو غول اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بازارهای پر‌ریسک‌تر برای سرمایه‌داران جذاب‌تر شد و همین امر به کم شدن تقاضا و جریان نقدینگی در بازار طلا منجر شد. رشد شاخص دلار نیز قدرت خرید ارزهای غیر دلاری را محدود کرد و با انقباض کانال عرضه بر قیمت فلز زرد فشار وارد آورد. عملکرد نامناسب بخش صنعت آلمان برای سومین ماه متوالی باعث عقب‌نشینی یورو در مقابل دلار شد. تحولات پیش‌رو در زمینه برگزیت نیز به نزول ارزش پوند در برابر دلار انجامید.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

یخبندان بازار «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی جلسه معاملاتی دیروز ضمن ثبت رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 57 هزار و 222 تومان معامله شد. اما تقریبا تمامی سررسیدهای دیگر وام مسکن در محدوده منفی قیمت معامله شدند و میانگین قیمتی آنها به سطح 57 هزار تومان تنزل کرد. در شش ماه اول سال، همزمان با اوج‌گیری نرخ ارز قیمت هر متر مربع آپارتمان به صورت نجومی رشد کرد. به این ترتیب با خارج شدن قیمت خانه از دایره قدرت خرید متقاضیان رکود بر بازار مسکن حاکم شد. گروه دیگری از خریداران مسکن هم با تغییر نظر در مورد خرید واحدهای نوساز، به خرید خانه‌های قدیمی‌تر روی آوردند که قیمت مناسب‌تری دارند اما شامل وام مسکن نمی‌شوند. مجموع عوامل یاد شده به رکود در بازار اوراق وام مسکن منجر شد. با اصلاح قیمت‌ها در بازار مسکن رونق به معاملات تسه‌ها باز خواهد گشت.

31-05

 

بازار نفت

توقف رشد طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 روز گذشته با افتی نامحسوس به قیمت 49 دلار معامله شد. به این ترتیب 4 رشد متوالی نفت متوقف شد و طلای سیاه نتوانست به بالای مرز 50 دلاری صعود کند. در پی اجرای توافق کاهش تولید اوپک، نفت در مسیر صعودی قرار گرفت. در همین راستا عربستان که تمامی تمرکز خود را بر کاهش تولید معطوف کرده‌ است، صادرات نفت خود به آمریکا را کاهش داد. سعودی‌ها قصد دارند قیمت نفت را به بالای مرز ۶۰ دلاری بازگردانند، به همین دلیل با کاهش صادرات نفت خود به آمریکا تنزل سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور را نشانه رفته‌اند. همچنین روند مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی را کمرنگ و ضمن تقویت سمت تقاضا از افزایش بهای طلای سیاه حمایت کرد.

31-06