بازار سهام

تداوم رشد کالا محور بورس

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته ۸۶۲ واحد رشد کرد و به سطح ۱۶۴ هزار و ۸۲۹ واحد رسید. سیگنال‌های مثبت از مذاکرات بین دو قدرت بزرگ اقتصادی دنیا به بهبود موقعیت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی انجامید و رشد کالامحور بورس تهران ادامه یافت، به‌طوری‌که گروه‌های معدنی، فلزات و پتروپالایشی بازهم در رشد دماسنج بازار حضور فعالی داشتند. انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها نیز با شناسایی سودآوری سهام بنیادی به تقویت تقاضا در بعضی گروه‌ها کمک کرد. نمادهای وابسته بانکی‌ نیز پس از دو افت متوالی به بهانه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند. با این حال با توجه به انتشار قریب‌الوقوع گزارش عملکرد ۹ ماهه و احتمال عدم تحقق انتظارات فعالان بورس در صورت‌های مالی بانک‌ها، فشار شدید عرضه در این گروه دور از انتظار نخواهد بود.

11 (1)

 

بازار ارز

دلار روی مرز 11 هزار

ساعت 16 روز گذشته هر دلار آمریکا با افزایش ۱۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار تومان رسید. استراتژی قیمت‌گذاری صرافی‌های عامل بانک مرکزی بیشترین نقش را در ثبات قیمت و کم ‌نوسانی شاخص ارزی کشور طی روزهای اخیر ایفا کرده‌است. در روزهای اخیر بازارساز عموما تلاش کرد تا نرخ فروش دلار خود را به قیمت‌های کف بازار نزدیک کند. در همین راستا نوسان‌گیران نتوانستند با ایجاد هیجان تقاضای احتیاطی دلار را در بازار زیاد کنند و دلار را به کانال‌های قیمتی بالاتر ببرند. کم نوسانی نرخ ارز امکان فعالیت سفته‌بازانه را نیز از دلالان سلب کرده است. همه ساله تقاضای دلار در روزهای ابتدایی زمستان افزایش می‌یابد و امسال نیز از این روند مستثنی نیست. اگر بازارساز بتواند بزنگاه دی ماه را به سلامت سپری کند، بازار ارزی می‌تواند تا پایان سال ثبات نسبی را تجربه کند.

11 (2)

 

بازار سکه

بی ‌اعتنایی سکه به اونس طلا

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز چهارشنبه 40 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 3 میلیون و 790 هزار تومان مبادله شد. رشد یک درصدی بهای سکه در روز افزایش نامحسوس 1/ 0 درصدی دلار و تنزل قیمت طلا رخ داد. روز گذشته سیگنال‌های مثبت از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا از جذابیت طلا به عنوان دارایی امن کاست و بهای طلا کاهش یافت. اما بازار سکه توجهی به کاهش جهانی اونس طلا  نداشت و همگام با صعود دلار افزایشی شد. چند روزی است که دلار به واسطه سیاست بازارساز نوسان کم‌ دامنه‌ای را تجربه می‌کند و همین روند در بازار سکه نیز مشاهده می‌شود. دیروز نیز دلار معاملات خود را صعودی آغاز کرد، اما نبود تقاضای کافی باعث اصلاح قیمت‌ها در مرز ۱۱ هزار تومانی شد. به واسطه کاهش بهای جهانی طلا به ارتفاع حباب سکه افزوده شد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

مذاکرات تجاری طلا را نزولی کرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه 2 دلار افت کرد و به قیمت 1281 دلار مبادله شد. افزایش خبرهای مساعد از مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی را کاهش داد و طلا در مسیر نزولی قرار گرفت. به نظر می‌رسد اشتیاق مقامات دو طرف مذاکره به حل مناقشات تجاری به بهبود چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی منجر خواهد شد، امری که به واسطه آن دورنمای تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش خواهد یافت. در همین راستا ریسک‌پذیری اقتصادی زیاد شده و جریان نقدینگی در حال خروج از بازار فلز زرد به سوی بازارهای پرریسک موازی است. از طرف دیگر با رشد کالاهای اساسی قیمت ارزهای کالامحور همچون دلار کانادا و استرالیا روندی صعودی را در برابر دلار تجربه کردند. به این ترتیب شاخص دلار بازهم تضعیف شد و از کاهش بیشتر ارزش طلا جلوگیری کرد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

طی آخرین جلسه معاملاتی هفته بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) حدود یک درصد افت کرد و به قیمت 56 هزار و 665 تومان معامله شد. اکثر قریب به اتفاق سررسیدهای وام مسکن نیز با کاهش قیمت در معاملات دیروز روبه‌رو شدند. فضای مبهم بازارهای موازی به بازار معاملات تسه‌ها نیز رسوخ کرده است، به‌طوری‌که طی معاملات هفته جاری بهای «تسه۹۵۱۲» به صورت زیگزاگی در کانال‌های ۵۶ و ۵۷ هزار تومان نوسان کرد و بازدهی محسوسی در طول هفته ثبت نکرد. با حاکم شدن رکود تورمی بر بازار معاملات مسکن، بازار تسه‌ها نیز در سراشیبی افتاد. اما با عقبگرد نرخ ارز، قیمت واحدهای مسکونی هنوز اصلاح نشده است. آمار اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد سرعت افت ماهانه معاملات ملک گرفته شده و به مرور شاهد بازگشت ثبات به قیمت و حجم معاملات خواهیم بود.

11 (5)

 

بازار نفت

صعود نفت به بالای مرز روانی

ساعت ۱۶ روز گذشته هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا (WTI) ضمن ثبت رشد ۷/ ۳ درصدی به قیمت ۸/ ۵۰ دلار معامله شد. با شروع فاز اجرایی توافق کاهشی اوپک، بهای نفت به مدار صعودی بازگشت. دور جدید مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا نیز به افزایش بهای نفت کمک کرد. در پی انتشار خبر جو مثبت حاکم بر مذاکرات و اشتیاق رئیس‌جمهور آمریکا برای حل مناقشات تجاری، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی رفع شد. رشد اقتصاد جهانی دورنمای تقاضا برای کالاهای خام صنعتی از جمله نفت را افزایش داد و از افزایش بهای نفت حمایت کرد. موسسه نفت آمریکا نیز در گزارش سه‌شنبه شب خود اعلام کرد که موجودی‌های تجاری نفت آمریکا به میزان قابل توجه ۶ میلیون بشکه کاهش یافته است که این خبر از مجرای تقویت تقاضا به رشد بیشتر قیمت نفت منجر شد.

11 (6)