بازار سهام

اوج ۴ هفته‌ای شاخص کل

شاخص کل بورس تهران طی هفته قبل ۴/ ۲ درصد رشد کرد و به ارتفاع ۱۶۴ هزار و ۸۲۹ واحد رسید، تا نماگر بازار به اوج خود از ۲۴ آذر برسد. معاملات هفته گذشته سهام در حالی آغاز شد که نفت با فاصله گرفتن از کف قیمتی جان دوباره‌ای گرفت و پتروپالایشی‌ها را صعودی کرد. روشن شدن افق مذاکرات چین و آمریکا نیز به بهبود تقاضا و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی انجامید. در هفته‌ای که گذشت بیشترین وزن در رشد شاخص را نمادهای بانکی، خودرویی، پتروپالایشی و فلزی-معدنی داشتند. دو گروه بانکی و خودرویی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و حرکت الاکلنگی قیمت‌ها میان این دو گروه نشان از فعالیت سفته‌‌بازانه در نمادهایشان داشت. انتشار گزارش عملکرد مناسب ۹ ماهه بعضی از شرکت‌ها نیز در کنار شناسایی سودآوری سهام بنیادی به رشد تقاضا در سهام این شرکت‌ها منتهی شد.

31-01

 

بازار ارز

دلار بر مدار صعود

هر دلار آمریکا طی هفته قبل 470 تومان گران شد و به قیمت 11 هزار و 200 تومان رسید. افزایش تقاضای فصلی دلار در دی ماه بالاخره مقاومت بازارساز را شکست و نرخ ارز ضمن صعود به بالای مرز روانی ۱۱ هزار تومانی، اوج دو هفته‌ای خود را ثبت کرد. در طول هفته گذشته بازارساز تلاشی برای تنزل دلار به زیر مرز ۱۰ هزار تومانی نکرد؛ اما با تغییر مداوم نرخ ارز خود در صرافی‌های عامل، قیمت فروش خود را نزدیک به قیمت بازار نگه داشت تا از نوسان شدید شاخص ارزی کشور جلوگیری کند. همین امر باعث حبس بازه‌ای قیمت دلار روی مرز ۱۱ هزار تومانی در بازه زمانی دوشنبه تا چهارشنبه شد. اما معاملات شبانه و پشت خطی نوسان‌گیران در چهارشنبه شب مرزهای مقاومت را شکست تا در ابتدای روز پنج‌شنبه دلار با افزایش قیمت در کانال بالاتر معامله شود.

31-02

 

بازار سکه

رشد دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید در طول هفته گذشته 160 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد و به سطح 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید. قرار گرفتن اونس طلا در اوج ۶ ماهه و رشد ۴/ ۴ درصدی شاخص ارزی کشور منجر به رشد ۳/ ۴ درصدی بهای سکه طی معاملات هفته پیش شد. در پی افت ملموس شاخص دلار و افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، طلا در موقعیت جذاب قرار گرفت و با تقویت سمت تقاضا به مدار صعودی بازگشت. با رشد بهای طلای جهانی ارزش ذاتی سکه افزایش یافته و قیمت آن صعودی می‌شود. افزایش تقاضای فصلی ارز نیز بالاخره توانست مقاومت بازارساز را خنثی کند و دلار به بالای مرز ۱۱ هزار تومانی صعود کرد. با افزایش نرخ ارز، سکه به تبعیت از رفتار چند ماه گذشته به رشد قیمت پرداخت. در پی معاملات هفته قبل به ارتفاع حباب سکه افزوده شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر فتح مرز روانی؟

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه بدون تغییر ملموسی به قیمت 1293 دلار معامله شد. کاهش شاخص دلار و افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری به عنوان دو بال حمایتی فلز زرد عمل کردند. تعطیلی دولت فدرال آمریکا، کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی (J.P.Morgan) این کشور در سه ماه اول ۲۰۱۹ و صورت جلسه نشست اخیر فدرال رزرو مبنی بر تداوم نرخ بهره باعث تنزل شاخص دلار شدند. با تضعیف دلار، قدرت خرید سرمایه‌داران ارزهای غیردلاری افزایش یافته و طلا صعودی می‌شود. بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا نیز با کلیدی خواندن سه عامل تغییر سیاست فدرال رزرو حول نرخ بهره، انتظار کاهش رشد اقتصاد جهانی و تداوم ریسک در بازار سرمایه به سرمایه‌داران توصیه خرید طلا داد. تقاضای بالای طلا از طرف حداقل ۲۰ بانک‌مرکزی شامل روسیه، چین و ترکیه نیز به صعود طلا کمک کرده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات هفته گذشته حدود 9/ 0 درصد رشد کرد و به قیمت 56 هزار و 665 تومان رسید. نبود محرک بیرونی باعث شد تا طی هفته قبل بهای تسه‌ها با دامنه محدود نوسان کند. سقوط سهم وام مسکن از قیمت آپارتمان‌‌های مسکونی یکی از عمده دلایل رکود بازار اوراق مسکن محسوب می‌شود. با این حال وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که افزایش وام مسکن کمکی به خریداران نمی‌کند و این وزارتخانه به دنبال خرید انبوه مصالح از طریق سیستم اعتباری توسط بانک‌هاست تا به این ترتیب رشد بهای مسکن فروکش کند و توان متقاضیان افزایش یابد. قیمت‌های معاملاتی در بازار مسکن هنوز به عقبگرد قابل توجه نرخ ارز از اوج خود واکنشی نداده‌اند، اما مشاهدات حاکی از آن است که بازار مسکن در آینده التهاب کمتری خواهد داشت و روند صعودی قیمت‌ها متوقف خواهد شد.

31-05

 

بازار نفت

رشد ادامه‌دار طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا (WTI) در معاملات روز گذشته رشد 5/ 1 درصدی را ثبت کرد و به قیمت 8/ 52 دلار معامله شد. انقباض مجاری عرضه و خوش‌بینی به مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن مهم‌ترین دلایل رشد ادامه‌دار نفت محسوب می‌شوند. کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید اوپک با محدود کردن سمت عرضه به تداوم رشد قیمت‌ها و بازگشت تعادل به بازار نفت کمک کرده است. در همین راستا وزیر انرژی عربستان اعلام کرد: تولید روزانه این کشور نسبت به نوامبر گذشته ۸۰۰ هزار بشکه کاهش داشته است. مذاکرات سازنده تجاری بین دو اقتصاد بزرگ دنیا با کمرنگ کردن تردید در رشد اقتصاد جهانی از رشد بهای نفت حمایت کرد. با این حال در گزارش پنج‌شنبه شب اداره انرژی آمریکا (EIA)، موجودی تجاری نفت این کشور کمتر از پیش‌بینی‌ها کاهش یافت و با سیگنال افت تقاضا از رشد بیشتر نفت جلوگیری کرد.

31-06