بازار سهام

سومین رشد پیاپی نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات آخرین روز هفته ۱۴۹ واحد افزایش یافت و به ارتفاع ۱۶۵ هزار و ۵۹۵ واحد رسید. کم‌توجهی فعالان بورس به سهام کالایی و استقبال مجدد از نمادهای بانکی سومین رشد متوالی و بازده هفتگی مثبت ۴/ ۰ درصد را برای دماسنج بورس رقم زد. شایعه موافقت بانک مرکزی با تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها به نرخ دلار سامانه نیما، موج جدیدی از تقاضا را روانه سهام بانکی کرد و نمادهای این گروه بیشترین میزان نقدینگی را جذب کردند و میانگین قیمت آنها ۲ درصد رشد داشت. به‌‌رغم بهبود نسبی بهای کالاهای اساسی در بازار جهانی، سهام شرکت‌های کالایی روز چندان موفقی را سپری نکردند. موقعیت محافظه‌کارانه سرمایه‌داران پیش از انتشار گزارش‌های مهم فصلی و وقفه کاری بین بازار جهانی و بورس تهران، کم‌رونقی معاملات سهام کالامحور بورس در آخرین روز کاری هفته را رقم زد.

11 (1)

 

بازار ارز

تقابل بازارساز با شایعات

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت افزایش 30 تومانی به قیمت 11 هزار و 510 تومان رسید. سیاست قیمت‌گذاری بازارساز بازهم توانست مانع از صعود شاخص ارزی کشور به کانال‌های بالاتر شود. دیروز صرافی‌های عامل بانک مرکزی قیمت‌های مندرج بر تابلوهای خود را نزدیک قیمت‌های نزدیک به بازار تنظیم کردند و مجالی به فعالیت‌های سفته‌بازانه ندادند. بسیاری از دلالان در طول چهارشنبه با توسل به شایعات قصد صعودی کردن دلار را داشتند. شایعاتی از قبیل خروج ایران از برجام و جهش ناگهانی نرخ ارز در صورت بروز این حادثه، که در روزهای قبل‌تر نیز مطرح شده بود محوریت اصلی شایعات را تشکیل می‌داد. نوسان‌گیران انتظار داشتند با داغ کردن اخبار دروغین، سمت تقاضای احتیاطی ارز را افزایش دهند و دلار را دوباره در مدار صعود بازگردانند. اما مدیریت هوشمندانه بازارساز بازهم نقشه نوسان‌گیران را خنثی کرد.

11 (2)

 

بازار سکه

افزایش همگام دلار و سکه

هر سکه طرح جدید در روز چهارشنبه 22 هزار تومان افزایش یافت و ساعت 16 به قیمت 3 میلیون و 932 هزار تومان رسید. همانند روزهای قبل نوسان دلار با واکنش سکه مواجه شد و رشد 26/ 0 درصدی نرخ ارز به افزایش 56/ 0 درصدی سکه منجر شد. نوسان سکه را می‌توان از منظر بازار دلار رصد کرد. با ثبات نسبی قیمت اونس طلا تنها محرک فعلی بازار سکه نرخ دلار می‌باشد. با جهش ناگهانی دلار در نیمه ابتدایی سال تقاضای احتیاطی سکه زیاد شد و معاملات آن شدت گرفت، اما با عقبگرد قیمت‌ها بسیاری از افراد به منظور حفظ حاشیه سود اقدام به عرضه سکه‌های خود کردند و قیمت‌ها را در بازار تحت فشار قرار دادند. کنترل فعالیت سفته‌بازانه و قیمت‌گذاری هدفمند بازارساز نیز امکان بروز جهش‌های قیمتی دیگر را گرفته و بازار دلار و سکه محلی امن برای سود کوتاه مدت محسوب نمی‌شوند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

زیگزاگ طلا

هر اونس طلای جهانی راس ساعت 16 روز چهارشنبه با کاهش 3/ 0 درصدی به قیمت 1288 دلار معامله شد. در پی انتشار عملکرد نامطلوب صادرات و واردات چین در دسامبر، افق رشد اقتصاد جهانی مکدر شد و قیمت طلا صعودی شد. اما با حمایت دولت از اقتصاد این کشور با تزریق رکورد تاریخی ۸۶ میلیارد دلاری، بازارهای جهانی به مدار مثبت بازگشتند و از موقعیت جذاب طلا کاسته شد. شامگاه سه‌شنبه نیز طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در پارلمان این کشور با رای مخالف اکثریت نمایندگان روبه‌رو‌ شد و ارزش پوند و یورو در برابر دلار ریزش کرد. با افزایش شاخص دلار از قدرت خرید سرمایه‌داران ارزهای غیردلاری کاسته شده و تقاضا برای فلز زرد رو به نقصان می‌گذارد. طلا چند روزی است که در مرز ۱۲۹۳ دلاری رفت و برگشت دارد و در صورت تداوم ریسک‌های اقتصادی فعلی آینده صعودی خواهد داشت.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه‌ها»

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) ضمن ثبت افت 6/ 0 درصد به قیمت 55 هزار و 814 تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای وام مسکن نیز با تجربه کاهش نامحسوس قیمت پرونده معاملات خود را به پایان رساندند. بازار معاملات مسکن در سال جاری وارد رکود تورمی شده است و می‌توان از جهش نرخ ارز، سیاست‌های مالی بانک مرکزی، تضعیف قدرت خرید متقاضیان و وام‌های مشابه همچون صندوق یکم به عنوان عمده دلایل پیدایش این پدیده نام برد. با افزایش نجومی قیمت خانه‌های نوساز بسیاری از خریداران مسکن به آپارتمان‌های با عمر بیش از 15 سال روی آورده‌اند که شامل وام مسکن نمی‌شود، به همین سبب تقاضا برای تسه‌ها کاسته شده است. از طرفی با افزایش متوالی قیمت‌ها متقاضیان واحدهای مسکونی یا در روزهای ابتدایی اقدام به خرید کرده‌اند یا تا فروکش موج افزایش قیمت‌ها به بازار مسکن باز نخواهند گشت.

11 (5)

 

بازار نفت

رشد نفت در تقابل نیروهای ناهمسو

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ چهارشنبه به قیمت ۶/ ۵۱ دلار معامله شد. تقابل نیروهای کاهشی و افزایشی رشد روزانه یک درصدی را برای طلای سیاه ثبت کرد. در پی آمار ناامیدکننده اقتصادی چین، دولت این کشور با تزریق نقدینگی ۸۴ میلیارد دلاری توانست وضعیت نابسامان اقتصادی این کشور را کنترل کرد. در همین راستا نفت در کنار سایر کالاهای پایه رشد کرد. موسسه نفت آمریکا (API) نیز در گزارش بامداد چهارشنبه خود از کاهش ۵۶۰ هزار بشکه‌ای موجودی‌های تجاری نفت این کشور خبر داد. این گزارش از کانال افزایش تقاضا به رشد نفت کمک کرد، با این حال بخشی از این کاهش ناشی از افت تولید روزانه اوپک و کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا است. از سمت دیگر رای منفی پارلمان بریتانیا به طرح برگزیت با تیره کردن چشم‌انداز اقتصاد جهانی از رشد بیشتر بهای نفت جلوگیری کرد.

11 (6)