بازار سهام

31-1

بورس در انتظار گزارش‌های عملکرد 9 ماهه

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته قبل حدود نیم درصد رشد کرد و به ارتفاع 165 هزار و 595 واحدی رسید. رشد قیمت جهانی کالاهای پایه در اثر  بارقه‌های امید از توافق تجاری چین و آمریکا، باعث پیشرفت نماگر بازار سهام شد و بازده زمستانی مثبت ۶ درصدی را برای بورس ثبت کرد. با رشد بهای کامودیتی‌ها و به خصوص افزایش قابل توجه قیمت نفت، سهام کالامحور بورس تهران مورد استقبال سرمایه‌داران قرار گرفت. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه نیز به رشد برخی سهام با زیان انباشته همچون بانکی‌ها انجامید. خالص تغییر مالکیت بورس نیز در هفته قبل به سود حقیقی‌ها بود و ۱۰۸ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقوقی به سبد سرمایه‌داران حقیقی انتقال یافت. انتظار می‌رود در صورت دریافت اطلاعات مثبت با انتشار گزارش عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها در اوایل هفته جاری، روند مثبت بازار تقویت شود.

 

بازار ارز

31-02

شکست دلار در مرز ۱۲ هزار

هر دلار آمریکا در پنج‌شنبه ۲۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۱۱ هزار و ۵۳۰ تومان رسید تا بازده هفتگی ۹/ ۲ درصدی برای شاخص ارزی کشور ثبت شود. طی هفته گذشته نوسان‌گیران به مقاومت ۱۲ هزار تومان حمله کردند اما ایستادگی بازارساز بازهم سیاست‌های دلالان را با شکست روبه‌رو‌ کرد. ایجاد هجمه‌های خبری همچون خروج ایران از برجام یا استعفای وزیر امور خارجه از جمله تلاش‌های دلالان بود، اما عرضه مناسب ارز توسط صرافی‌های عامل بانک مرکزی در کنار قیمت‌گذاری هوشمندانه در برابر صعود دلار به بالای مرز ۱۲ واکنش نشان داد. حال عده‌ای از فعالان بازار معتقدند بازارساز اجازه داد قیمت‌ها با شیب آرام صعود کند تا صف‌های آخر نوسان‌گیران با دلارهای بالاخرید پر شود، عاملی که به موجب آن قدرت خرید دلالان محدود شده و بازارساز می‌تواند با آرامش پروژه کاهش قیمتی خود را پیگیری کند.

 

بازار سکه

31-03

چهارمین هفته متوالی رشد سکه

در آخرین معاملات پنج‌شنبه گذشته هر سکه طرح جدید هزار تومان افزایش قیمت یافت و به بهای ۳ میلیون و ۹۳۳ هزار تومان به فروش رسید. در طول معاملات هفته قبل دلالان بارها برای صعود سکه به بالای مرز ۴ میلیون تومانی اقدام کردند، اما رشد کم‌دامنه شاخص ارزی کشور و نوسان زیگزاگی بهای اونس طلا مانع از کامیابی آنها شد و به این ترتیب بازده ۱/ ۲ درصد هفتگی برای سکه رقم خورد. با داغ شدن بازار شایعات در خصوص خروج ایران از برجام توسط دلالان، جرقه‌های ورود تقاضای احتیاطی به بازار دلار و سکه زده شد و به این ترتیب نرخ ارز و قیمت سکه صعودی شد. اما سیاست هوشمندانه بازارساز در نقشه نوسان‌گیران و خصوصا در برابر صعود دلار به بالای مرز ۱۲ هزار تومان، عاملی شد تا بهای سکه برای پنجاه‌وششمین روز متوالی زیر مرز ۴ میلیون تومانی تثبیت شود.

 

بازار طلای جهانی

31-04

کف هفتگی فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته 5/ 0 درصد کاهش یافت و به قیمت 6/ 1285 دلار به فروش رفت. افزایش امید به توافق تجاری بین چین و آمریکا و اخباری مبتنی بر کاهش تعرفه‌های 200میلیارد دلاری آمریکا روی کالاهای چینی وارداتی جریان نقدینگی را به سمت بازارهای پرریسک سوق داد و طلا را تحت فشار قرار داد. از طرفی رای اعتماد دوباره پارلمان بریتانیا به ترزا می به فاصله یک روز پس از شکست طرح برگزیت و کم شدن احتمال خروج سخت این کشور از اتحادیه اروپا، با آرام کردن فضای متشنج سیاسی حوزه یورو، خوش‌بینی به رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد و باعث عقب‌نشینی بیشتر فلز زرد شد. در هنگامه گشایش اقتصادی و سوددهی بازارهای موازی تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن سرمایه کاهش یافته و عطش ریسک‌پذیری سرمایه‌داران برای سود زیاد می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

31-05

دومین هفته متوالی افت «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات هفته گذشته ضمن ثبت افت 5/ 1 درصدی به سطح 55 هزار و 814 تومان رسید. کم‌رونقی بازار اوراق مسکن دومین هفته پیاپی نزولی را برای این اوراق رقم زد. طی معاملات هفته گذشته تمامی اوراق وام مسکن به صورت دسته‌جمعی نوسان محدود داشتند و میانگین قیمتی آنها کاهش یافت. خبر عدم افزایش سقف وام مسکن نیز به کم‌رونقی بازار «تسه‌ها» دامن زد. با جهش نجومی بهای آپارتمان بسیاری از متقاضیان روی به واحدهای بالای 15 سال ساخت آوردند که شامل وام مسکن نمی‌شود. تورم کمتر از 20 درصدی اجاره بها در مقابل تورم بالای ۹۰ درصدی بهای مسکن نیز مزید بر علت شده است تا بسیاری از خریداران بالقوه آپارتمان به خانه‌های استیجاری پناه ببرند. تا عقبگرد بهای مسکن از قیمت‌های کنونی روند کساد بازار اوراق مسکن ادامه خواهد داشت.

 

بازار نفت

31-06

اوج هفته‌ای طلای سیاه

هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا ساعت 16 روز جمعه ضمن ثبت رشد روزانه 5/ 2 درصدی به قیمت 52 دلار و 60 سنت معامله شد. تقویت مجرای تقاضا در کنار کاهش کنترل‌شده عرضه، نفت را افزایشی کرد. اداره انرژی آمریکا در گزارش شامگاه چهارشنبه خود اعلام کرد که موجودی‌های تجاری نفت این کشور بیش از دو برابر پیش‌بینی‌ها و به میزان ۶۸/ ۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. افت قابل توجه نسبت به برآوردهای پیشین حاکی از تقویت سمت تقاضا است. در عین حال اتمام مطلوب دور آخر مذاکرات تجاری بین دو غول اقتصادی و سیاست‌های حمایت‌گرایانه چین به عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف کننده نفت خام از وضعیت نامناسب اقتصادی خود، از صعود نفت حمایت کرد. حال انتشار گزارش تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا می‌تواند با مشخص کردن تغییرات مجرای عرضه، مسیر آینده بهای نفت را تعیین کند.