بازار سهام

جلوه بازارهای کوچک

طی معاملات آخرین روز کاری هفته ۱۳۵ واحد به شاخص کل بورس اضافه شد و ارتفاع آن به سطح ۱۶۲ هزار و ۹۴۱ واحد رسید. تمرکز معامله‌گران بر سهام گروه‌های کوچک‌تر و احتیاط محسوس در معاملات بزرگان بازار باعث شد تا در روزی که شاخص کل رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه نکرد، شاخص هم‌وزن بیش از یک درصد افزایش یابد. تمرکز معامله‌گران بر اخبار افزایش سرمایه و تسعیر دارایی‌های ارزی کماکان گرمابخش معاملات گروه‌های بانک و خودرو بود و بیشترین جریان نقدینگی در معاملات این دو گروه بود. نماد «وتجارت» علاوه بر اختصاص بیشترین ارزش و حجم معاملات به خود در صدر جدول نمادهای با تاثیر مثبت بر شاخص کل قرار گرفت. کیفیت مناسب گزارش‌های فصلی و عدم واکنش سرمایه‌داران به آن سبب شده است که فضای احتیاطی در معاملات سهام بزرگان بازار مستولی شود.

11 (1)

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته ۲۰ تومان ارزان شد و به قیمت ۱۱ هزار و ۷۷۰ تومان به فروش رفت. به این ترتیب هفت افزایش پیاپی شاخص ارزی کشور متوقف شد و نرخ ارز برای دومین هفته متوالی در کانال ۱۱ هزار تومانی باقی ماند. ثبات نسبی نرخ حواله درهم، شیب ملایم و نزولی قیمت دلار در شهرهای مرزی همسایه و کاهش نرخ فروش دلار صرافی‌های بانک مرکزی از جمله عوامل موثر در توقف روند صعودی دلار و کم‌نوسانی معاملات ارز در روز چهارشنبه محسوب می‌شوند. به گفته فعالان بازار دیروز حجم تقاضا در بازار محدود بود و دلالان نتوانستند با استفاده از فشار تقاضا دلار را صعودی کنند و دلار همچون روزهای قبل در صعود به بالای مرز ۱۲ هزار تومان ناکام ماند. به موجب حجم محدود معاملات، قیمت‌ها هم نتوانستند با شکست سطوح مقاومتی به کانال‌های پایین‌تر تنزل کنند.

11 (2)

 

بازار سکه

افت یکسان سکه و دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با رسیدن به قیمت 4 میلیون و 68 هزار تومان، کاهش 7 هزار تومانی را نسبت به سه‌شنبه ثبت کرد. در روزی که شاخص ارزی کشور اندکی افت کرد و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی به‌صورت ناملموس افزایش یافت، دلار گوی سبقت را از طلا ربود و با همراهی سکه با خود، بهای این دارایی ارزشمند را کاهشی کرد. زورآزمایی نیروهای کاهشی و افزایشی دلار در روز چهارشنبه نتیجه‌ای نداشت و هیچ کدام نتوانستند به‌صورت موثر بر نوسان دلار اثرگذار باشند و بهای دلار تنها ۲۰ تومان کاهش یافت. علاوه بر کاهش نامحسوس قیمت، بازه نوسان بهای سکه نیز در طول روز بسیار محدود بود. حباب سکه نیز برای دومین روز متوالی روند نزولی را پیمود و از ارتفاع آن با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ۷ هزار تومان کاسته شد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

ثبات طلا در تلاطم نیروهای ناهمسو

هر اونس طلای جهانی راس ساعت 16 روز گذشته به قیمت 1285 دلار فروش رفت و رشد نامحسوس 2 دلاری را به ثبت رساند. آمار اقتصادی نامطلوب ارائه شده در چهارشنبه زمینه را برای رشد فلز زرد فراهم کرد، اما حمایت‌های دولتی از رشد اقتصاد جهانی اثر گزارش‌های مذکور را خنثی کرد. ضعیف‌ترین آمار ماهانه فروش واحدهای مسکونی آمریکا در سه سال گذشته، افت نرخ صادرات و واردات ژاپن در دسامبر و آمار نامطلوب وضعیت اقتصادی چین، موقعیت طلا به‌عنوان دارایی امن را جذاب کردند. اما تصمیم وزارت اقتصاد چین در مورد حمایت‌های مالی از اقتصاد این کشور بخشی از نگرانی‌ها را در سطح جهان رفع کرد. تداوم اعمال سیاست‌ تسهیلات مالی بانک مرکزی ژاپن نیز ضمن افزایش ریسک‌پذیری بین معامله‌گران، از رشد بیشتر طلا جلوگیری کرد. هرچند پایان تعطیلی دولت فدرال هم می‌تواند در روزهای آینده فشار را بر فلز زرد افزایش دهد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

شدیدترین افت «تسه‌ها» در زمستان

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از 2/ 3 درصد افت کرد و به قیمت 53 هزار و 146 تومان معامله شد. به این ترتیب بهای تسه9512 به کمترین میزان خود در 30 روز گذشته رسید و شدیدترین ریزش روزانه قیمت را در زمستان تجربه کرد. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز با افت‌های قابل توجه به اصلاح قیمت پرداختند و میانگین قیمتی آنها به زیر مرز ۵۴ هزار تومان سقوط کرد. رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن در حال تعدیل شدن است. آمار منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در دی‌ماه نسبت به آذر و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲/ ۱ و ۶۰ درصد افت داشته است. میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان نیز با رشد ماهانه ۵/ ۱ درصدی به سطح ۸/ ۹ میلیون تومان رسیده است.

11 (5)

 

بازار نفت

رشد نفت در سایه حمایت‌های اقتصادی

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته ضمن ثبت رشد ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۵/ ۵۳ دلار معامله شد. افزایش ریسک‌های اقتصادی چشم‌انداز اقتصاد جهانی را مبهم کرده است و نگرانی از کاهش تقاضا بر بهای نفت فشار وارد می‌کند. دیروز اعلام شد که صادرات ژاپن در دسامبر با افت ۸/ ۳ درصدی به کمترین میزان خود در دو سال گذشته رسید و واردات نفت این کشور به سطح ۳ میلیون بشکه در روز (کمترین میزان از سال ۱۹۷۹) تنزل کرده است. مقامات چین در پی کاهش رشد اقتصادی این کشور اعلام کردند که به زودی حمایت‌های مالی خود را به منظور کمک به وضعیت اقتصادی بازار افزایش می‌دهند و بانک مرکزی ژاپن نیز تصمیم به تداوم سیاست‌های حمایتی در سال‌ پیش‌رو دارد. با انتشار این اخبار اندکی از نگرانی‌ها کاسته شد و امید به تداوم رشد اقتصادی، بهای نفت افزایش یافت.

11 (6)