بازار سهام

ارزیابی مجدد در بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز یکشنبه بیش از یک درصد عقب نشست و به ارتفاع ۱۶۰ هزار و ۷۹۸ واحد رسید. خبر افزایش سرمایه بانک تجارت به میزان ۴۵۷ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شامگاه شنبه روی سامانه کدال قرار گرفت و روند جریان معاملات دیروز بورس را تعیین کرد. بر اساس همین خبر نماد «وتجارت» در آغاز معاملات دیروز صف سنگین خرید را تجربه کرد. همین روند به تمامی نمادهایی که انتظار افزایش سرمایه را می‌کشند سرایت کرد که بروز آن را می‌توان در معاملات «وبصادر»، «وپست» و «خودرو» مشاهده کرد. تمرکز بیش از حد بر سهام مذکور باعث شد تا سهام بزرگان بازار به حاشیه رانده شود، به‌طوری‌که فشار نمادهای پالایشی و دو نماد بزرگ بازار یعنی «فولاد» و «فارس» توانست اثر مثبت بانک‌ها را خنثی کند و نماگر بازار را برای دومین روز متوالی به سطوح پایین‌تر براند.

31-01

 

بازار ارز

فرکانس کم‌دامنه ارزی

ساعت 16 دیروز هر دلار آمریکا نسبت به روز آغازین هفته 50 تومان افزایش یافت و به قیمت 11 هزار و 900 تومان به فروش رفت. سیاست جدید بازارساز برای مقابله با نوسان‌گیران عاملی بود که به واسطه آن دلار پنجمین نوسان زیر یک درصدی خود را تجربه کند. جوسازی دلالان پیرامون مسائل سیاسی از جمله وضعیت نامشخص لوایح مربوط به FATF توانست بازهم دلار را افزایشی کند. با این حال به نظر می‌رسد بازارساز در نظر دارد با صعود آرام دلار هم از ورود تقاضای احتیاطی به بازار جلوگیری کند و هم با تغییر سیاست قیمت‌گذاری، دلالان را زمین‌گیر کند. با روند فعلی افزایش پلکانی قیمت دلار بازارساز نه تنها می‌تواند دلار خود را با قیمت بیشتری بفروشد، بلکه با کاهش ناگهانی نرخ ارز، حاشیه سود دلالانی که به قیمت بیشتری اقدام به خرید دلار کرده‌اند را وارد محدوده منفی کند.

31-02

 

بازار سکه

رشد همگام دلار و سکه

ساعت 16 روز یکشنبه هر سکه طرح جدید 15 هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و روی عدد ۴ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان قرار گرفت. سکه که توانسته بود در معاملات آغازین هفته بیش از ۵۰ هزار تومان افزایش یابد و به مرز ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان برسد، به‌دلیل رشد نامتناسب روز شنبه نسبت به رشد اونس طلا و نرخ ارز نتوانست با شتاب قبلی به افزایش قیمت بپردازد. وضعیت نامشخص بازار ارز نیز بر تردید معامله‌گران بازار سکه افزوده است. شاخص ارزی کشور با اینکه برای سومین روز متوالی در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفت، اما بازهم در فتح مرز روانی ۱۲ هزار تومانی ناموفق بود. سکه نیز که به تبع ثبات اونس طلا در تعطیلی بازارهای جهانی از نوسانات دلار تبعیت می‌کرد، سومین رشد متوالی خود را ثبت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

اوج 7 ماهه طلا

هر اونس طلای جهانی طی معاملات هفته گذشته میلادی بیش از 21 دلار رشد کرد و به سطح 1303 دلار رسید. به این ترتیب بیشترین بازده هفتگی طلا در زمستان با رشد ۶۴/ ۱ درصد به ثبت رسید. افزایش ریسک‌های اقتصادی و کاهش شاخص دلار در هفته گذشته طلا را صعودی کردند و فلز زرد توانست بعد از کش و قوس‌های فراوان به بالای مرز روانی ۱۳۰۰ دلار صعود کند. تعطیلی دولت فدرال آمریکا و عدم توافق بین دولت و کنگره این کشور برای حل مناقشه مذکور و احتمال توقف سیاست افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، شاخص طلا را به کف سه هفته‌ای تنزل داد تا با قدرت گرفتن ارزهای غیر دلاری تقاضا برای طلا افزایش یابد. آمارهای نگران کننده از کاهش رشد اقتصاد جهانی نیز جایگاه طلا به عنوان پناهگاه امن سرمایه را جذاب کرد و باعث رشد بهای این دارایی ارزشمند شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم رشد «تسه‌ها» در هفته

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در معاملات دیروز بیش از یک درصد رشد داشت و به قیمت 54 هزار و 36 تومان معامله شد. قریب به اتفاق سایر سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده مثبت به معاملات خود پایان دادند. دیروز گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی منتشر شد. بررسی توزیع تعداد واحدهای معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموع ۶۷۲۱ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۵/ ۴۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با دی ماه ۶ درصد کاهش داشته است و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال اضافه شده است. کوچ متقاضیان مسکن به بازار خانه‌های قدیمی بدون وام از جمله عوامل محدود‌کننده رونق بازار اوراق مسکن محسوب می‌شود.

31-05

 

بازار نفت

حبس بازه‌ای نفت

هر بشکه نفت وست تگزاس آمریکا در جریان معاملات هفته گذشته تنها 30 سنت کاهش یافت و به سطح 5/ 53 دلار رسید. به این ترتیب افت هفتگی37/ 0 درصدی به چهار هفته متوالی صعود طلای سیاه پایان بخشید. زورآزمایی گزارش‌های ارائه شده در مقابل ریسک‌های سیاسی برنده‌ای نداشت و تقابل نیروهای ناهمسو به ثبات نسبی بهای نفت منجر شد. از طرفی ذخایر تجاری نفت آمریکا برخلاف پیش‌بینی کاهشی به میزان قابل توجه ۸ میلیون بشکه افزایش یافت و با مصادره کردن خبر افت تقاضا بر قیمت نفت فشار آورد. تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور نیز افزایش یافت تا با قدرت گرفتن سمت تولید میزان عرضه به بازار افزایش یابد و فشار بر بهای نفت مضاعف شود. در سمت مقابل شایعه احتمال تحریم نفت ونزوئلا توسط آمریکا به دلیل ناآرامی‌های سیاسی، اثر موارد یاد شده را خنثی و از افت بیشتر بهای نفت جلوگیری کرد.

31-06