بازار سهام

دومین افت هفتگی متوالی نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته قبل بیش از ۶/ ۱ درصد افت کرد و در پایان چهارشنبه در ارتفاع ۱۶۰ هزار و ۲۹۵ واحدی قرار گرفت. تمرکز فعالان بورسی بر سهام شرکت‌های زیان‌ده با قابلیت افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی‌ها و تردید معامله‌گران در مشکلات تحریمی شرکت‌های بزرگ صادرکننده بورسی دومین عقبگرد پیاپی دماسنج بورس را رقم زد. خبر افزایش سرمایه بانک‌ها و خودروسازان باعث شد تا نمادهای این دو گروه بیشترین نقدینگی را به خود جذب کنند. مشکلات صادرات محصولات پتروشیمی و فلزاتی همچون فولاد و مس، خصوصا در بخش حمل و نقل باعث شده است تا معامله‌گران موضعی محافظه‌کارانه در قبال سهام این شرکت‌ها اتخاذ کنند. در غیاب بزرگان بازار برخی شرکت‌های کوچک‌تر در صدر توجه بورس‌بازان قرار گرفتند، خالص تغییر مالکیت بورس نیز ۶۶ میلیارد تومان به سمت سرمایه‌داران حقیقی بود.

31-01

 

بازار ارز

موج کاهشی جدید در بازار ارز؟

هر دلار آمریکا طی معاملات هفته گذشته تنها ۳۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور، معاملات نخستین روزهای هفته را مثبت آغاز کرد. نوسان‌گیران که در هفته‌های گذشته نتوانسته بودند با سیاست قیمت‌گذاری بازارساز مقابله کنند، با شروع معاملات ارز و با استفاده از شایعاتی در خصوص ساز‌و‌کار ویژه مالی اروپا با ایران (SPV) و لوایح مربوط به FATF سعی در شکست مرز روانی ۱۲ هزار تومان داشتند. امری که در روز سه‌شنبه محقق شد و دلار با شکست مرز روانی تا قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان هم صعود کرد. با این حال افزایش عرضه از طرف صرافی‌های عامل بازارساز و خبر راه‌اندازی SPV در فرانسه باعث شکست نقشه نوسان‌گیران شد و نرخ ارز در پنج‌شنبه با ثبت سنگین‌ترین افت روزانه در زمستان به زیر مرز ۱۲ هزار تومان عقب نشست.

31-02

 

بازار سکه

ششمین صعود متوالی سکه در مقیاس هفته

هر سکه طرح جدید در آخرین معاملات پنج‌شنبه 70 هزار تومان کاهش یافت و به قیمت 4 میلیون و 150 هزار تومان به فروش رفت. رشد هم‌زمان دلار و اونس طلا بازده هفتگی مثبت 3/ 1 درصد را برای سکه ثبت کرد که ششمین هفته متوالی صعودی برای این دارایی ارزشمند محسوب می‌شود. افزایش بهای دلار خصوصا در روزهای ابتدایی هفته قبل، رشد بهای سکه را تداوم بخشید. افزایش ریسک‌های اقتصادی هم بهای اونس طلا را در بازار جهانی به اوج ۸ ماهه رساند تا با بالا رفتن ارزش ذاتی، قیمت سکه صعودی شود. با شکسته شدن مرز ۱۲ هزار تومانی توسط دلار، بهای سکه در کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم ورود کرد. اما با انتشار خبر راه‌اندازی ساز و کار ویژه مالی اروپا با ایران (SPV) و نظارت بازارساز بر قیمت‌گذاری، روند نرخ ارز نزولی شد و سکه نیز به تبعیت به اصلاح قیمت پرداخت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

ژانویه طلایی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته به قیمت 5/ 1321 دلار مبادله شد و رشد روزانه 4/ 0 درصد را تجربه کرد. بهای اونس طلا در آخرین معاملات ژانویه به سطح 1321 دلار رسید تا بدین ترتیب بازده ماهانه مثبت 3 درصد برای فلز زرد در نخستین ماه میلادی ثبت شود. افزایش ریسک‌های اقتصادی و ترس از روند کند شدن رشد اقتصاد جهانی تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را زیاد کرد. درگیری قضایی چین و آمریکا بر سر شرکت هوآوی و تاثیر این مهم بر مذاکرات تجاری دو کشور، طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا، عدم رای موافق پارلمان انگلیس به طرح پیشنهادی نخست وزیر این کشور برای برگزیت و آمار ناامید کننده اقتصادی چین، ژاپن و اتحادیه اروپا از جمله ریسک‌های اقتصادی مذکور بودند. عدم افزایش نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو نیز با کاهش شاخص دلار از رشد فلز زرد حمایت کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بیشترین بازده هفتگی «تسه‌ها» در زمستان

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات هفته گذشته ضمن ثبت بازده هفتگی مثبت 9/ 5 درصد، به سطح 56 هزار و 300 تومان رسید. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز هفته صعودی را سپری کردند و میانگین قیمت آنها به کانال ۵۶ هزار تومان صعود کرد. گزارش دی ماه بازار مسکن شهر تهران توسط بانک مرکزی در اوایل هفته منتشر شد که حاکی از افت ۴/ ۱ درصدی تعداد معاملات و رشد ۵/ ۲ درصدی میانگین قیمت واحدهای مسکونی در نخستین ماه زمستان بود. رکود تورمی در بازار مسکن ادامه دارد و افزایش بهای مصالح ساختمانی امکان توقف روند صعودی قیمت آپارتمان را ناممکن کرده است. با این حال هفته گذشته سریال اخبار افزایش سرمایه بانک‌ها به بانک مسکن رسید و به همین واسطه بازار «تسه‌ها» مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت و قیمت این اوراق افزایش یافت.

31-05

 

بازار نفت

آتش‌بازی نفت در سال نو

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) راس ساعت ۱۶ روز جمعه به قیمت ۷/ ۵۳ دلار معامله شد و افت روزانه ۹/ ۰ درصد را ثبت کرد. بهای نفت در نخستین ماه ۲۰۱۹ بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت. اجرایی شدن طرح کاهشی اوپک از ابتدای سال جدید میلادی با انقباض سمت عرضه، بهای نفت را صعودی کرد. اضافه شدن ونزوئلا به لیست تحریمی آمریکا فشار بیشتری بر عرضه نفت وارد کرد. کاهش ۲۳ واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در ماه گذشته هم با سیگنال کاهش تولید از صعود نفت حمایت کرد. با این حال افزایش ریسک‌های اقتصادی از جمله آمارهای بد اقتصادی چین (به عنوان بزرگترین وارد‌کننده نفت خام جهان) همچون کمترین رشد تولید ناخالص ملی این کشور در سه دهه اخیر یا کاهش واردات نفت ژاپن به کمترین میزان خود از سال ۱۹۷۹ از اوج‌گیری بیشتر طلای سیاه جلوگیری کرد.

31-06