بازار سهام

تغییر مسیر جریان نقدینگی؟

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه ۴۴/ ۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۵۸ هزار و ۴۴ واحدی قرار گرفت. فروکش کردن فشار عرضه‌ها در فضای آرام و حمایت گروه‌های کالایی بورس از شاخص کل باعث شد تا ۷۰۰ واحد از افت شدید دو روز گذشته جبران شود. دو گروه بانک و خودرو معاملات خود را مثبت آغاز کردند، اما به مرور فشار عرضه‌ها زیاد شد و بسیاری از نمادهای دو گروه در محدوده منفی معاملاتی به روز کاری خود پایان دادند. خبر افزایش ۲۲۲ درصدی سرمایه  بانک صادرات که یکشنبه در سامانه «کدال» قرار گرفت، محرک ابتدایی رشد نمادهای بانکی بود. حمایت‌های قوی فعالان حقوقی و ناتوانی برخی اخبار مثبت در حمایت از سهام این دو گروه در برابر وضعیت متعادل و مثبت کالایی‌ها را می‌توان اولین نشانه‌های انتقال جریان نقدینگی به سهام کالامحور تلقی کرد.

31-01

 

بازار ارز

صعود ارز بر مدار شایعات

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز دوشنبه به قیمت ۱۱ هزار و ۶۸۰ تومان فروش رفت که نسبت به روز ماقبل ۱۸۰ تومان افزایش یافته بود. نرخ ارز در دومین صعود متوالی خود ۶/ ۱ درصد افزایش یافت. جوسازی خبری نوسان‌گیران به منظور افزایش تقاضای احتیاطی در بازار و شکست مرز روانی ۱۲ هزار تومانی با شکست مواجه شد. نوسان‌گیران سعی داشتند با تکیه بر اخباری در مورد تصویب طرح یک فوریتی الزام بانک مرکزی نسبت به پرداخت ۵۰ درصد سود سهام و مالیات علی‌الحساب، شایعاتی حول شکل‌گیری موج جدیدی از نقدینگی به وجود آورند و سمت تقاضای ارز را تقویت کنند. با این حربه دلار تا مرز ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیز پیش‌رفت. اما بازارساز با نزدیک کردن قیمت فروش صرافی‌های خود به نرخ بازار از رشد بیشتر دلار جلوگیری و اندکی از افزایش قیمت روزانه را جبران کرد.

31-02

 

بازار سکه

بی‌اعتنایی سکه به افت اونس طلا

هر سکه طرح جدید بهار آزادی ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت افزایش 50 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 170 هزار تومان رسید. در روزی که شاخص ارزی کشور 6/ 1 درصد رشد کرد، سکه به افت قیمت جهانی طلا توجهی نکرد و همگام با دلار به میزان 2/ 1 درصد افزایش قیمت یافت. دیروز بازار ارز شاهد افزایش قیمت بود. تمسک نوسان‌گیران به انواع شایعات از SPV تا طرح جدید الزام بانک مرکزی به پرداخت 50 درصد سود سهام، باعث تداوم رشد نرخ ارز برای دومین روز متوالی شد. با این حال دلار بدون شکل‌گیری تقاضای موثر نتوانست اوج روزانه را حفظ کند و در انتهای روز بهای دلار در شیب نزولی قرار گرفت. عملکرد مناسب اقتصادی آمریکا در گزارش‌های ماه قبل و بهبود کیفیت رابطه تجاری این کشور با چین بهای اونس طلا را کاهش داد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از اوج 9 ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز قبل به قیمت 1311 دلار به فروش رفت و افت روزانه 5/ 0 درصد را ثبت کرد. برطرف شدن برخی ریسک‌های پیشران طلا، قیمت این دارایی ارزشمند را از اوج 9 ماهه به زیر کشید. طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا پایان یافت و دور آخر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا نیز مثبت بود. واکنش دونالد ترامپ درخصوص احتمال دیدار با رئیس‌جمهور چین به منظور حل مناقشات بین دو کشور، بر خوش‌بینی معامله‌گران افزود و جایگاه طلا به‌عنوان دارایی امن از جذابیت افتاد. بیشترین میزان اشتغال غیرکشاورزی در ۱۱ ماه گذشته شاخص دلار را به اوج هفت روزه رساند و با تضعیف ارزهای غیر دلاری به افت بیشتر طلا دامن زد. سال نو قمری در چین به تقاضای فیزیکی طلا افزود و از تنزل بیشتر بهای طلا جلوگیری کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات دیروز حدود 35/ 0 درصد رشد داشت و به قیمت 55 هزار و 516 تومان معامله شد. سایر سررسیدهای وام مسکن شرایط متفاوتی را تجربه کردند، برخی دچار افت قیمت شدند اما بیشتر آنها در محدوده مثبت معاملاتی به جلسه کاری دوشنبه پایان دادند. قیمت‌های این اوراق نیز در حال همگرایی به دو کانال 56 و 60 هزار تومانی است . اوضاع «تسه‌ها» نسبت به نیمه اول سال بسیار بغرنج است، به‌طوری‌که با قیمت مصوب دیروز، بازدهی «تسه9512» از ابتدای سال به بیش از منفی 17 درصد رسید. کاهش قابل ملاحظه حجم آپارتمان‌های معامله شده، افزایش نجومی قیمت واحدهای مسکونی، جهش بهای خانه‌های نوساز به تبع رشد قیمت مصالح ساختمانی و وام صندوق یکم از جمله عوامل محدود‌کننده اوراق مسکن به شمار می‌روند.

31-05

 

بازار نفت

جدال نیروهای ناهمسو در میدان نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا (WTI) راس ساعت 16 روز قبل به قیمت 1/ 55 دلار فروش رفت و افت ناچیز 3/ 0 درصد را تجربه کرد. برآیند عوامل ناهمسو بر نوسان نفت اندک بود و نتوانست تغییر محسوسی در بازار طلای سیاه ایجاد کند. نتایج مثبت آخرین دور مذاکرات تجاری بین مقامات دو کشور چین و آمریکا، چشم‌انداز روشنی را برای اقتصاد جهانی و تقاضای نفت ترسیم کرد. کاهش دکل‌های نفتی آمریکا به کف ۸ ماهه و تحریم نفتی ونزوئلا هم با انقباض شیر عرضه از افزایش بهای نفت حمایت کرد. با این حال در آستانه تعطیلی سال نو قمری چین تقاضای عمومی برای نفت کاهش یافت، به‌طوری‌که تعداد قراردادهای آتی نفت آمریکا بیش از یک درصد کاهش یافت و با ثبت عدد ۳۰۶ هزار، به کمترین حد خود در ۲ سال گذشته رسید و اندکی از بهای نفت کاست.

31-06