بازار سهام

خواب غول‌های کالایی بورس

شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه بیش از ۳/ ۰ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۱۵۷ هزار و ۹۷۳ واحد قرار گرفت. حضور کم تعداد بورس‌بازان در هفته نیمه تعطیل و واکنش کم‌ رمق فعالان بورسی به حرکت قیمت جهانی کامودیتی‌ها، سومین افت پیاپی دماسنج بورس را رقم زد. رشد بهای کالاهای پایه در بازارهای آسیایی با واکنش سرمایه‌داران مواجه نشد و در این بین تنها سنگ‌آهنی‌ها توانستند رشد قابل قبولی را تجربه کنند، به‌طوری‌که دو نماد بزرگ این گروه «کگل» و «کچاد» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند. با فروکش تب افزایش سرمایه، بانکی‌ها و خودرویی‌ها شاهد عقب‌نشینی ارزش سهام خود بودند. سیمانی‌ها بار دیگر با رشد قیمت مواجه شدند و شاخص این گروه حدود ۹/ ۲ درصد افزایش یافت.

31-01

 

بازار ارز

مقاومت دلار بالای مرز روانی

ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا ضمن ثبت رشد ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رفت. شاخص ارزی کشور در حالی دومین رشد متوالی خود را تجربه کرد و نرخ خود را بالای مرز ۱۲ هزار تومان تثبیت کرد که اکثر فعالان بازار انتظار داشتند تا با مداخله بازارساز قیمت‌ها به زیر مرز روانی بازگردد. به گفته فعالان بازار ارز، نوسان‌گیران توانستند با تکیه بر برخی اخبار، هیجان را در بازار افزایش دهند و برخی خریداران احتیاطی را وارد بازار ارز کنند. عدم برآورده شدن انتظارات ایران از اینستکس و احتمال بالا رفتن تنش میان ایران و آمریکا در کنار رشد نرخ حواله درهم دلار را صعودی کرد.

31-02

 

بازار سکه

اوج 14 روزه سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 سه‌شنبه به بهای 4 میلیون و 270 هزار تومان فروش رفت که نشان‌دهنده افزایش 60 هزار تومانی نسبت به یکشنبه است. افزایش نرخ ارز در بازار داخلی و بازگشت اونس طلا از کف قیمت هفتگی، بهای سکه را افزایش داد. شاخص ارزی کشور دیروز با رشد ۸/ ۰ درصدی به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر رسید. دلالان با استفاده از انواع شایعات تقاضای احتیاطی در بازار را افزایش دادند و دلار را به اوج ۱۴ روزه رساندند. هر اونس طلای جهانی هم در معاملات دیروز بیش از هفت دلار افزایش قیمت داشت. ترس از تداوم جنگ تعرفه‌ای چین و آمریکا همزمان با مذاکرات حساس دو کشور بیشترین حمایت را از قیمت فلز زرد داشت.

31-03