بازار سهام

تخلیه سود زمستانی بورس

شاخص کل بورس تهران در جلسه معاملاتی دیروز ۴۴/ ۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۵۷ هزار و ۳۸۷ واحد قرار گرفت. گارد محافظه‌کارانه فعالان بورسی در ماه گذشته و عدم واکنش به مولفه‌های بنیادی در شناسایی سود افت ۵ درصدی شاخص کل در بهمن ماه را رقم زد و سود زمستانی بورس را به یک درصد تقلیل داد. تقویت سمت تقاضا در گروه فلزات اساسی به لطف افزایش بهای فلزات در بازار جهانی محرک رشد دیروزدماسنج بورس بود؛ به‌طوری‌که بیشترین ارزش معاملات برای این گروه ثبت شد و دو نماد مهم «فملی» و «فخوز» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند. عدم تزریق نقدینگی جدید به بازار سهام باعث شد تا به محض تقویت تقاضا در سهامی خاص، فشار عرضه در سایر سهام شدت بگیرد. دیروز نیز با رشد سهام فلزی، نمادهای بانکی وخودرویی تحت فشار عرضه قرار گرفتند.

31-01

 

بازار ارز

صعود سه کانالی دلار در بهمن

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته با تجربه رشد ۳۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۸۰ تومان معامله شد.  چهارمین افزایش متوالی دلار بسیار کمتر از روزهای گذشته بود و شاخص ارزی کشور تنها ۲/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت. نرخ ارز در بهمن ماه سه کانال قیمتی را تجربه کرد. بهای دلار در ابتدای ماه ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان بود و سرانجام با افزایش ۳/ ۱۲ درصدی در کانال ۱۳ هزار تومانی آرام گرفت. این در حالی است که دلار در دی بیش از ۱۶ درصد افزایش قیمت داشت و برخی معتقدند کم شدن شیب صعود نرخ ارز حاکی از تضعیف تقاضاست و اسفند پیش‌رو نباید انتظار رشد شاخص از دلار داشته باشیم. نگرانی‌های سیاسی و دامن زدن نوسان‌گیران به اخبار با شایعات مختلف ضمن شکل‌گیری جبهه تقاضای احتیاطی در بازار ارز، نرخ دلار را در ماه گذشته صعودی کرد.

31-02

 

بازار سکه

سکه در اوج صد روزه

هر سکه طرح جدید بهار آزادی در معاملات روز گذشته 25 هزار تومان افزایش قیمت یافت و به سطح 4 میلیون و 500 هزار تومان رسید. رشد نیم درصدی بهای سکه در روز قبل بهای سکه را به اوج خود از 19 آبان گذشته رساند و بازده ماهانه 2/ 12 درصد را برای این دارایی ارزشمند ثبت کرد. افزایش توامان بهای جهانی اونس طلا و رشد ادامه‌دار شاخص ارزی کشور عامل اصلی اوج‌گیری سکه در بهمن ماه محسوب می‌شود. هر اونس طلای جهانی در طول بهمن بیش از ۶/ ۳ درصد افزایش قیمت داشت و ضمن بالا بردن ارزش ذاتی سکه از صعود بیشتر قیمت در این بازار حمایت کرد. دلار نیز که در ابتدای بهمن در کانال ۱۱ هزار تومانی قرار داشت در انتهای ماه مرز روانی ۱۳ هزار تومانی را شکست و بیش از ۳/ ۱۲ درصد افزایش یافت.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فلز زرد بر قله جدید

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 سه‌شنبه به بهای 1330 دلار به فروش رفت که بیانگر رشد روزانه 3/ 0 درصد است. تداوم کاهش شاخص دلار با تقویت سمت تقاضا باعث صعود فلز زرد به کانال‌های بالاتر قیمتی شد. توافق احتمالی چین و آمریکا تا ضرب‌الاجل یکم مارس (یازده روز دیگر) شاخص دلار را تحت فشار قرار داد. از سمت  دیگر انتظار برای تداوم عدم رشد نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو از رشد طلا حمایت کرد. چهارشنبه نشست مقامات فدرال رزرو برگزار خواهد شد و در صورت تداوم سیاست فعلی، طلا می‌تواند با تقاضای بیشتر به قیمت‌های بالاتر صعود کند. شکست مقاومت ۱۳۲۶ دلار نقطه عطفی در نوسان چند ماه اخیر طلا محسوب می‌شود و اگر این دارایی ارزشمند بتواند روند فعلی را ادامه دهد، امکان رشد تا مرز ۱۳۵۰ دلاری برای هر اونس این فلز ارزشمند دور از تصور نخواهد بود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد دسته‌جمعی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» طی معاملات سه‌شنبه بیش از 8/ 3 درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 55 هزار و 63 تومان مبادله شد. به این ترتیب این اوراق شاهد افت یک درصدی در بهمن ماه بودند. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز به صورت دسته‌جمعی رشد کردند و میانگین قیمتی آنها با صعود قابل توجه در کانال 57 هزار تومان قرار گرفت. اوراق مسکن اسفند95 بازهم در برخورد با مقاومت 53 هزار تومانی صعودی شدند؛ اما اخبار مساعد در مورد سقف وام این اوراق بیشترین رشد روزانه را برای «تسه9512» در فصل زمستان ثبت کرد. رئیس کمیسیون عمران مجلس از امکان تغییر سقف تسهیلات خرید واحدهای مسکونی تا ۷۰ درصد از بهای مسکن با افزایش دوره بازپرداخت خبر داد. در صورت محقق شدن این امر خون تازه‌ای به معاملات «تسه‌ها» تزریق خواهد شد.

31-05

 

بازار نفت

توقف روند افزایشی طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته بدون تغییر خاصی نسبت به دوشنبه به بهای ۴/ ۵۶ دلار به فروش رفت. تاثیر کاهش میزان تولید اوپک در بازار جهانی احساس می‌شود. در راس این پروژه عربستان سعودی قرار دارد که علاوه بر کاهش پیشنهادی، صادرات نفت خود را خصوصا به کشورهای آسیایی و آمریکا کاهش داده است. افت صادرات نفت عربستان به آمریکا به منظور جلوگیری از افزایش ادامه‌دار موجودی‌های تجاری نفت این کشور است که در ماه‌های گذشته از جمله عوامل افت بهای نفت بود. با این حال افزایش صادرات ایران در سال جدید میلادی با انبساط شیر عرضه از رشد بیشتر طلای سیاه جلوگیری کرد. بر خلاف پیش‌بینی‌ها از تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، با رصد ماهواره‌ای اطلاعات نفتکش‌ها حجم صادرات نفت ایران بر خلاف ادعای آمریکا، نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است.

31-06