بازار سهام

دو سیگنال رشد نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته قبل حدود ۴/ ۱ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۵۹ هزار و ۴۹۰ واحدی قرار گرفت. رشد چشمگیر بهای کالاهای پایه و افزایش نرخ ارز توانست پایان مثبتی را در برابر افت‌های متوالی بهمن‌ماه رقم زند و ارتفاع دماسنج بورس را به بیشترین میزان خود از سیزدهم بهمن‌ماه برساند. نتایج مثبت مذاکرات تجاری بین دو اقتصاد برتر جهان سیگنال صعودی را برای کامودیتی‌ها به بازار جهانی مخابره کرد و باعث رشد سریع بهای فلزات رنگین، سنگ‌آهن و از همه مهم‌تر نفت شد. از طرفی بورس کالامحور تهران به‌طور سنتی به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داد و سهام کالایی صادرات‌محور را با رشد قابل‌توجه مواجه ساخت. حال باید منتظر واکنش بورس‌بازان به گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی و اثر آن بر معاملات باشیم.

31-01

 

بازار ارز

بیشترین رشد هفتگی دلار در دو ماه اخیر

هر دلار آمریکا طی معاملات پنج‌شنبه با کاهش ۳۴۰ تومانی به بهای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. دلار که در ۵ روز ابتدایی هفته روند تماما افزایشی را طی کرده بود و روز چهارشنبه به رکورد ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسیده بود با توجه به اخبار مساعد سیاسی در روز آخر به اصلاح قیمت پرداخت و بازده هفتگی ۶/ ۸ درصد را برای خود به ثبت رساند. نوسان‌گیران توانستند در طول هفته و تکیه به شایعات مختلف در خصوص رد شدن لایحه مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اتمام فرصت ایران برای عضویت در FATF، تقاضای احتیاطی را در بازار ارز قوت ببخشند و دلار را در مدار صعود حفظ کنند. با این حال خبر تمدید تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران در روز پنج‌شنبه توانست با فروکش التهاب بازار از رشد بیشتر نرخ ارز جلوگیری کند.

31-02

 

بازار سکه

بیشترین بازده هفتگی سکه در زمستان

هر سکه طرح جدید در معاملات آخرین روز هفته به بهای 4 میلیون و 590 هزار تومان به فروش رفت که 60 هزار تومان کمتر از قیمت سکه در روز چهارشنبه بود. اونس طلا و شاخص ارزی کشور، به‌عنوان دو عامل موثر بر نوسان بها از ابتدای هفته روند صعودی را طی کردند و سکه نیز به تبعیت از آنها به افزایش قیمت پرداخت و تا مرز ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نیز پیش رفت. با این حال دو افت پیاپی اونس طلا در بازار جهانی با چشم‌انداز صلح تجاری چین و آمریکا و افت روز آخر نرخ ارز به‌دلیل تمدید مهلت FATF به ایران تا ماه ژوئن، ترمز رشدهای متوالی سکه را کشید. به این ترتیب بازده هفتگی سکه به عدد ۸ درصد محدود شد که در عین حال بیشترین رشد بهای سکه در مقیاس هفته در فصل زمستان است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فشار نرخ بهره دلار بر فلز زرد

هر اونس طلای جهانی طی معاملات دو روز گذشته 5/ 1 درصد کاهش قیمت یافت و راس ساعت 16 جمعه به بهای 1324 دلار معامله شد. بهای جهانی طلا که با افت شاخص دلار از اوج دو ماهه خود به سطح 1344 دلار هم رسیده بود با پایان نشست فدرال رزرو به اصلاح قیمت پرداخت و طی دو روز 20 دلار کاهش یافت. چهارشنبه نشست بانک مرکزی ایالات‌متحده برگزار شد و در طول آن از احتمال افزایش نرخ بهره در طول سال‌جاری میلادی سخن به میان آمد. این موضع‌گیری برخلاف اظهارات اخیر فدرال رزرو بود که باعث رشد دوباره شاخص دلار شد. افزایش شاخص دلار هزینه نگهداری طلا را افزایش داده و قدرت خرید طلا توسط سرمایه‌داران ارزهای غیر‌دلاری را محدود می‌کند. حال اگر جنگ تجاری پایان یابد، بهای طلا کاهش به مراتب سنگین‌تری را تجربه خواهد کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

اخلال در روند کاهش رشد بهای مسکن؟

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» که در سه روز ابتدایی هفته قبل با افت قیمت روبه‌رو شدند در دو روز کاری آخر هفته رشد قابل‌توجه 3 هزار تومانی را تجربه کرد و با ثبت بازده هفتگی مثبت 7/ 1 درصد در سطح 56 هزار و 88 تومان قرار گرفت. سه افت متوالی ابتدای هفته بهای این اوراق را به مرز 53 هزار تومانی رساند، با این حال برخورد به سطوح مقاومتی بار دیگر این اوراق را صعودی کرد. توقف رشد بهای واحدهای مسکونی و افزایش نسبی حجم معاملات مسکن در روزهای اخیر که ناشی از پایان فصل سرد و نزدیک شدن به نوروز است ممکن است با جهش دوباره قیمت ارز مختل شود. صعود دلار به بالای مرز ۱۳ هزار تومانی ممکن است بازهم قیمت‌گذاری واحد مسکونی را تحت‌تاثیر قرار داده و بازار اوراق وام مسکن را با رکودی مضاعف مواجه سازد.

31-05

 

بازار نفت

رشد روانی طلای سیاه

هر بشکه نفت خام ساعت 16 روز گذشته به بهای 4/ 57 دلار معامله شد و نسبت به چهارشنبه رشد 1/ 2 درصدی را ثبت کرد. افزایش امیدواری به محقق شدن صلح تجاری بین دو ابرقدرت اقتصادی کماکان محرک رشد بهای نفت است و به‌واسطه آن آمار منفی به حاشیه رانده شدند. مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا امروز در بالاترین سطح بین مقامات مذاکره‌کننده دو کشور در حال برگزاری است و افزایش خوش‌بینی نسبت به حصول توافق، چشم‌انداز تقاضای نفت را افزایش داده و نفت را به اوج خود در سال 2019 رسانده است. همین موضوع باعث عدم واکنش بازار به آمار منفی شده است. پنج‌شنبه اداره انرژی آمریکا اعلام کرد که موجودی تجاری نفت این کشور برای پنجمین هفته متوالی و به میزان ۶۷/ ۳ میلیون بشکه افزایش یافته و تولید این کشور از ۱۲ میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

31-06