بازار سهام

افزایش شکاف شاخص کل و هم‌وزن

شاخص کل بورس تهران طی معاملات دوشنبه ۲۰۴ واحد (معادل ۱۲/ ۰ درصد) از ارتفاع خود کاست و در سطح ۱۶۴ هزار و ۲۳۹ واحد قرار گرفت. پس از سپری شدن پالس‌های مثبت بازار جهانی و گزارش‌های ماهانه بسیاری از سرمایه‌داران پس از رشد قیمت‌ها به شناسایی سود پرداختند. تکیه بر امواج موقت نقدینگی و امید به کسب سود کوتاه‌مدت بر جذابیت تک‌سهم‌های کوچک افزود و همین امر منجر به افزایش شکاف بین شاخص‌های کل و هم‌وزن شد. افزایش قیمت شکر بهانه‌ای شده است که به واسطه آن سهام گروه قندی از ابتدای ماه ۲۰ درصد رشد داشته است و در معاملات دیروز نیز ۳ درصد افزایش یافت. بزرگان بازار همچون پتروپالایشی‌ها و معدنی‌ها با عرضه‌های قوی مواجه شدند و تنها فلزات اساسی با صدرنشینی «فملی» در جدول نمادهای موثر بر شاخص کل جو نسبتا مثبتی را تجربه کرد.

31 (1)

 

بازار ارز

شکست مرز روانی توسط دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته به بهای 12 هزار و 750 تومان معامله شد که 400 تومان کمتر از قیمت یکشنبه بود. مدیریت عرضه دلار توسط بازارساز و شدت گرفتن فروش افراد عادی بهای دلار را به کمترین مقدار خود از 28 بهمن رساند. دو افت سنگین پیاپی شاخص ارزی کشور منجر به شکست مرز روانی 13 هزار تومان و ورود دلار به کانال ۱۲ هزار پس از ۱۵ روز بود. صرافی‌های عامل بانک مرکزی توانستند قدرت خود را به رخ دلالان بکشند و با افزایش عرضه و کاهش پلکانی قیمت مندرج بر تابلوی خود به نیاز بازار پاسخ دهند و مقدمات تنزل دلار را فراهم آورند. با کاهش نرخ ارز عده‌ای از مردم عادی از ترس افت بیشتر در روزهای منتهی به پایان سال به فروش دلارهای خود اقدام و با تشدید سمت عرضه به نزول بیشتر دلار کمک کردند.

31 (2)

 

بازار سکه

اوج‌گیری حباب سکه

ساعت 16 دوشنبه هر سکه طرح جدید 65 هزار تومان کاهش قیمت داشت و به بهای 4 میلیون و 395 هزار تومان معامله شد. شکست مرز روانی توسط دلار و تنزل اونس طلا به کف ۵ هفتگی خود مقدمه کاهش بهای سکه را فراهم کرد. دیروز افزایش فروش دلار توسط صرافی‌های بازارساز و شدت گرفتن عرضه از طرف مردم عادی به دلیل احتمال کاهش بیشتر دلار، به افت ۳ درصدی نرخ ارز انجامید و به واسطه آن دلار برای اولین بار در اسفند در کانال جدید قرار گرفت. طلای جهانی نیز به دلیل اوج‌گیری شاخص دلار و کاهش سطح ریسک‌ها در بازار جهانی به مسیر نزولی خود ادامه داد و با تجربه افت روزانه ۴/ ۰ درصدی کمترین قیمت خود از ۲۵ ژانویه را به ثبت رساند. افت بیشتر دلار نسبت به اونس هم منجر به صعود حباب سکه به اوج ۱۸ روزه شد.

31 (3)

 

بازار طلای جهانی

سه اهرم فشار بر فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته به بهای 5/ 1288 دلار به فروش رفت و افت روزانه 4/ 0 درصد را برای خود به ثبت رساند. کاهش ریسک‌های اقتصادی و سوددهی بازارهای موازی فشار را بر فلز زرد بیشتر کرد. اخبار مطلوب در مورد افزایش احتمال توافق تجاری بین چین و آمریکا به بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی انجامید و با کاهش ریسک‌ها از جذابیت طلا برای سرمایه‌داران کاست. این خبر محرک رشد بازارهای جهانی سهام شد، به‌طوری‌که شاخص بازار سهام شانگهای به اوج ۹ ماهه خود رسید. شاخص دلار هم بر قله دو هفته اخیر قرار گرفت و با محدود کردن قدرت خرید ارزهای غیر دلاری، مجرای تقاضای طلا را منقبض کرد و بهای فلز زرد را به کمترین حد خود در ۵ هفته اخیر رساند. با شکسته شدن حمایت ۱۲۸۹ دلاری اکنون مرز حمایتی ۱۲۷۱ دلار پیش‌ روی طلا قرار دارد.

31 (4)

 

بازار اوراق مسکن

افت دسته‌جمعی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 «تسه9512» در جلسه معاملاتی روز دوشنبه ضمن ثبت افت 5/ 2 درصدی به بهای 51 هزار و 766 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند. در روزهای اخیر تمرکز مسوولان‌ بیشتر بر کمبود عرضه مسکن بوده است و با تجمیع منابع و اعتبارات این بخش صرفا افزایش عرضه را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به نظر می‌رسد طرح تعدیل سقف وام مسکن به حاشیه رانده شده است. نبود چشم‌انداز مناسب برای «تسه‌ها» منجر به کاهش رونق بازار آنها شده است. با رشد ادامه‌دار قیمت واحدهای مسکونی، سهم اوراق وام از قیمت کل خانه روز به روز کمتر می‌شود. قدرت خرید متقاضیان مسکن به خصوص خانه اولی‌ها نیز به تبعیت کاهش پیدا کرده و بر کسادی بازار «تسه‌ها» افزوده است.

31 (5)

 

بازار نفت

بازگشت نفت به رالی صعود؟

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ دوشنبه ضمن ثبت رشد روزانه ۹/ ۰ درصدی به بهای ۳/ ۵۶ دلار معامله شد. بهای نفت برنت نیز ۵۰ سنت افزایش یافت و به سطح ۵/ ۶۵ دلار به ازای هر بشکه رسید. افزایش احتمال توافق تجاری بین دو غول اقتصادی جهان و مرتفع شدن احتمالی تعرفه‌های اعمالی از سوی دو کشور، چشم‌انداز تقاضای طلای سیاه در سال جاری میلادی را روشن‌تر کرد و نفت را به مدار صعود بازگرداند. انقباض سمت عرضه نیز تاثیر بسزایی در بازگشت نفت به روند افزایشی دارد. علاوه بر تنزل تحریمی صادرات نفت ایران و ونزوئلا، کاهش فراتر از انتظار (۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای) تولید کشورهای عضو کارتل نفتی اوپک نسبت به توافق اولیه (۲/ ۱ میلیون بشکه) محرک رشد نفت بوده است. آمریکا نیز به میزان ۱۰ واحد از تعداد دکل‌های نفتی کاست تا مجرای عرضه تنگ‌تر شود.

31 (6)