بازار سهام

قدرت‌نمایی سهام کالایی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته شاهد رشد ۸/ ۱ درصدی بود و در ارتفاع ۱۶۷ هزار و ۳۷۱ واحد قرار گرفت. بازگشت آرامش به بازار ارزی کشور، بازگشایی مثبت بازارهای جهانی و توجه مجدد معامله‌گران به مولفه‌های بنیادی در گزارش پیش‌بینی سود تحلیلگران بازار سهام، عاملی بود که به واسطه آن دماسنج بورس بیشترین رشد خود در ۱۲ روز کاری اخیر را تجربه کرد و به بیشترین میزان خود از سوم آذر ماه گذشته رسید. گروه‌های کالامحور بورسی نقش موثری در سرعت گرفتن رشد نماگر ایفا کردند. فلزات اساسی نه تنها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، بلکه دو غول این گروه یعنی «فولاد» و «فملی» بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آوردند. از طرف دیگر صنعت پتروشیمی در جدول ارزش معاملات در جایگاه دوم قرار گرفت و بانک‌ها و پالایشی‌ها در رده‌های بعدی جا خوش کردند.

31-01

 

بازار ارز

بازارساز کانال 12 هزار را پس گرفت

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته به قیمت 12 هزار و 990 تومان به فروش رفت که 130 تومان کمتر از قیمت پایانی دلار در روز یکشنبه بود. کاهش سطح تقاضا در بازار ارزی کشور و تغییر رفتار بازارساز خصوصا در قیمت‌گذاری کمک کرد تا نرخ ارز بازهم وارد کانال ۱۲ هزار شود. به نظر می‌رسد که تقاضای فصلی دلار برای سفرهای خارجی رو به اتمام باشد و دیگر شاهد رشد تقاضای ارز توسط افراد عادی نیستیم. علاوه بر انقباض سمت تقاضا، سیاست‌گذار ارزی نیز با تغییر الگوی رفتاری خود توانست حمایت ۱۳ هزار تومان را بشکند. دیروز صرافی‌های بانک مرکزی قیمت خود را نزدیک به نرخ بازار اعلام کردند و به دفعات و به صورت محدود به اصلاح قیمت پرداختند. در صورت بروز رفتار مشابه در روزهای آینده نرخ دلار در کانال جدید تثبیت خواهد شد.

31-02

 

بازار سکه

افت سه اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز قبل با کاهش 55 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 475 هزار تومان به فروش رفت. انبساط شیر عرضه، ثبات نسبی اونس طلا و افت یک درصدی شاخص ارزی کشور به کاهش ۲/ ۱ درصدی بهای سکه منجر شد. دیروز عرضه سکه در بازار شدت گرفت و بسیاری از فروشندگان را مردم عادی تشکیل می‌دادند که برای تامین نقدینگی شب عید اقدام به فروش سکه‌های خود کردند. از سمت دیگر اونس طلا نه تنها نتوانست به مرز ۱۳۰۰ دلاری حمله‌ور شود، بلکه ۳ دلار نیز افت قیمت داشت. نرخ دلار در بازار داخلی نیز به دلیل افت تقاضا و استراتژی بازارساز برای پاسخگویی به نیاز بازار کاهشی شد و از مرز روانی ۱۳ هزار عبور کرد. با تداوم احتمالی افت نرخ ارز توسط بازارساز، سکه نیز در روزهای آتی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

امید فلز زرد به داده‌های آماری

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی 2/ 0 درصد افت داشت و به بهای 1295 دلار به فروش رفت.  افزایش ریسک‌های اقتصادی در هفته گذشته طلا را تا مرز روانی 1300 دلار بالا کشاند. کاهش عجیب آمار اشتغال‌زایی آمریکا با سیگنال وخامت اوضاع اقتصادی تقاضای طلا را به عنوان پناهگاه امن سرمایه شدت بخشید و منجر به صعود بهای فلز زرد شد. شامگاه دوشنبه نیز آمار خرده‌فروشی آمریکا در ماه ژانویه منتشر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود نرخ خرده‌فروشی ثابت بماند و روند نزولی دسامبر تکرار نشود. از سمت دیگر ترامپ بودجه پیشنهادی خود برای سال ۲۰۲۰ را ارائه خواهد داد. گفته می‌شود در بودجه جدید ۵ درصد از هزینه‌های غیرنظامی کاسته شده و مبلغ ۶/ ۸ میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی اختصاص یافته است. در صورت عملکرد نامطلوب نرخ خرده‌فروشی یا نزاع کنگره با بودجه پیشنهادی ترامپ، رشد طلا ادامه خواهد یافت.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

«تسه‌ها» در انتظار گشایش نوروزی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه داد و ستدی دیروز بیش از 7/ 0 درصد افت قیمت داشت و به بهای 55 هزار و 61 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از هم تجربه کردند، اما وجه اشتراک آنها نوسان محدود بود که میانگین قیمت آنها را در کانال 55 هزار نگه داشت. جهش نجومی بهای واحدهای مسکونی قدرت خرید متقاضیان مسکن را محدود کرد و با کاهش حجم معاملات بازار «تسه‌ها» را نیز تحت تاثیر قرار داد. از طرف دیگر رشد ۲۰ درصدی نرخ اجاره در مقابل افزایش بیش از ۸۵ درصدی قیمت آپارتمان در بهمن نسبت به مدت مشابه سال قبل بسیاری از خانه‌ اولی‌ها را روانه بازار خانه‌های استیجاری کرده است. حال در آستانه عید نوروز و با افزایش تقاضای فصلی امید است اوراق وام مسکن رونق بیشتری یابند و شرایط بهتری را تجربه کنند.

31-05

 

بازار نفت

خیز نفت برای کانال ۵۷ دلاری؟

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ روز قبل ضمن تجربه رشد ۷/ ۰ درصدی به بهای ۴/ ۵۶ دلار به فروش رفت. اظهارات وزیر نفت عربستان در خصوص عدم توقف سیاست کاهش تولید اوپک باعث افزایش بهای طلای سیاه در نخستین روز کاری بازارهای جهانی شد. خالد‌ الفالح اعلام کرد که هنوز بسیار زود است تا در نشست آوریل اوپک به موضوع توقف کاهش تولید  این کارتل نفتی پرداخته شود و در نشست ژوئن به این مهم رسیدگی خواهد شد. در عین حال عربستان سعودی قصد دارد صادرات خود را به زیر ۷ میلیون بشکه کاهش دهد که این میزان ۶۳۵ هزار بشکه کمتر از تقاضا برای نفت این کشور است. از سمت دیگر کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا به کمترین میزان خود از ۱۹۸۶، سطح ذخایر تجاری نفت آمریکا را کاهش داده و به صعود بیشتر نفت کمک خواهد کرد.

31-06