بازار سهام

شاخص کل بورس بر قله صد روزه

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز گذشته بیش از ۷/ ۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۱۶۹ هزار و ۱۱۶ واحدی قرار گرفت. گمانه‌زنی از پیشروی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز، تحرکات مثبت در بازار جهانی و قیمت کامودیتی‌ها و نزدیک شدن به پایان سال محرک رشد بازار سهام تهران محسوب می‌شود. جریان نقدینگی به سمت مولفه‌های بنیادی تغییر مسیر داده و ششمین رشد متوالی نماگر بورس را به ثمر رساند. شیمیایی‌ها به واسطه حذف نرخ مرجع ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و شایعه افزایش قیمت اوره مورد استقبال بورس‌بازان قرار گرفتند و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. رشد بهای فلزات از جمله اوج‌گیری بهای روی به سقف ۸ ماهه گروه فلزات اساسی را در رده دوم ارزش معاملات قرار داد. ارزش معاملات خرد بورس تهران هم با توجه به عرضه اولیه «تنوین» ۷۶۳ میلیارد تومان بود.

11 (1)

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای دلار

هر دلار آمریکا طی معاملات دیروز 150 تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 13 هزار و 50 تومان به فروش رفت. توقف سه افت متوالی شاخص ارزی کشور با رشد ۱/ ۱ درصدی بازهم دلار را به بالای مرز روانی ۱۳ هزار هدایت کرد. در بازه ۱۰ روز کاری گذشته نرخ دلار هیچ‌گاه نتوانسته به بالای مرز ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان صعود کند و از طرف دیگر نزول از مرز ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز برای نرخ ارز میسر نشده است. دیروز در حالی که انتظار می‌رفت دلار چهارمین افت متوالی خود را تجربه کند، افزایش خرید نوسان‌گیران قیمت‌ها را به کانال ۱۳ هزار بازگرداند. موعد تسویه‌های انتهای سال معامله‌گران اعتباری تحرکات افزایشی را در بازار بالا برد. از طرف دیگر نرخ حواله درهم که در محدوده منفی قرار داشت به یکباره صعودی شد و به رشد بیشتر دلار کمک کرد.

11 (2)

 

بازار سکه

سبقت افزایش سکه از دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت افزایش 100 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 570 هزار تومان به فروش رفت. بازگشت نرخ ارز به مدار صعود پس از تجربه سه افت متوالی و بازپس‌گیری مرز روانی مهم ۱۳۰۰ دلاری توسط اونس طلا به عنوان دو بال منجر به افزایش ارتفاع قیمت سکه شدند. پس از رای ندادن پارلمان انگلستان به توافق نخست‌وزیر این کشور با کمیسیون اتحادیه اروپا در خصوص توافق برگزیت تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن سرمایه بالا گرفت و بهای فلز زرد پس از ۱۲ روز بار دیگر به بالای مقاومت ۱۳۰۰ دلاری صعود کرد. رشد نرخ حواله درهم و تقویت سمت تقاضا در بازار داخلی هم رشد ۱/ ۱ درصدی نرخ دلار را رقم زد. برآیند افزایشی شدن دو محرک رشد سکه منجر به صعود ۲/ ۲ درصدی این دارایی ارزشمند در معاملات چهارشنبه شد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

فتح مرز روانی با رای پارلمان انگلستان

هر اونس طلا در بازارهای جهانی ساعت 16 روز قبل به بهای 1307 دلار به فروش رفت و رشد روزانه 7/ 0 درصد را به نام خود ثبت کرد. افزایش نگرانی‌ها از احتمال خروج سخت بریتانیا از اتحادیه اروپا ریسک‌های سرمایه‌گذاری را افزایش داده و باعث رشد تقاضای پناهگاه‌های امن سرمایه همچون طلا شد. دیروز پارلمان انگلستان یک بار دیگر طرح توافق پیشنهادی «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور را رد کرد تا آشفتگی سیاسی در انگلستان و حوزه یورو بیش از پیش افزایش یابد. قرار است پارلمان این کشور شامگاه چهارشنبه در مورد خروج بدون توافق یا درخواست تمدید مهلت خروج از اتحادیه اروپا رای‌گیری کند. اگر برگزیت سخت در پارلمان بریتانیا تصویب شود پوند به سرعت ارزش خود را از دست داده و طلا با شتاب بیشتری مسیر صعودی را خواهد پیمود.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

اوراق سرخ‌رنگ وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه معاملاتی آخرین روزکاری هفته ضمن ثبت افت روزانه 2 درصدی به بهای 54 هزار و 321 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از تسه9604) نیز در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها با تجربه افت‌های سنگین به کانال 53 هزار تومان تنزل کرد. با کاهش تلاطم ارزی در بازار داخلی بسیاری از افراد ارائه واحد‌های نوساز خود به بازار را به سال آینده موکول کرده‌اند. به طور طبیعی رشد نرخ ارز محرک افزایش بهای مسکن محسوب می‌شود، از همین رو عقبگرد شاخص ارزی کشور باعث شده تا امید صاحبان مسکن به افزایش قیمت، شیفت سنتی قیمت پس از تعطیلات نوروز باشد. از طرفی سوددهی بازارهای موازی همچون بورس هم به تضعیف جریان نقدینگی «تسه‌ها» دامن زده است.

11 (5)

 

بازار نفت

تداوم رشد نفت با سه اهرم

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۶/ ۵۷ دلار به فروش رفت و رشد روزانه ۷/ ۰ درصد را تجربه کرد. بروز نشانه‌هایی از کاهش سطح تولید و انبساط تقاضا به حمایت از طلای سیاه پرداخت و این ماده ارزشمند چهارمین افزایش قیمت متوالی خود را به ثبت رساند. اداره انرژی آمریکا در تازه‌ترین پیش‌بینی خود سطح تولید نفت آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ را تعدیل کرد و به حد ۳/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رساند. کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ونزوئلا به دلیل طولانی‌ترین قطع‌ برق سراسری این کشور اما افت عرضه را در پی داشت. موسسه نفت آمریکا نیز اعلام کرد که بیش از ۵/ ۲ میلیون بشکه از سطح ذخایر تجاری نفت این کشور کم شده است که با بیان تقویت تقاضا به رشد بیشتر بهای نفت انجامید.

11 (6)