بازار سهام

جهش شاخص کل هم‌وزن

بورس تهران در ادامه روند رو به رشد خود ۱۲۵۵ واحد ارتفاع گرفت و به سطح ۱۸۶ هزار و ۵۳۶ واحد رسید. رشد ۶۸/ ۰ درصدی بیشترین مقدار را برای دماسنج بورس از ابتدای آبان گذشته رقم زد. تاثیر مستقیم بازار جهانی در معاملات دیروز بورس تهران ملموس بود، جایی که افزایش قیمت نفت و روی عامل صعودی شدن گروه‌های مربوطه شد. از سمت دیگر عقبگرد قیمت بعضی از کامودیتی‌ها همچون مس در کنار اخبار تخفیف تولیدکنندگان فولاد و بعضی محصولات پتروشیمی سهام نمادهای وابسته را تحت فشار قرار داد. دیروز خودرویی‌ها سرآمد جذب نقدینگی بودند و بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. به دلیل تمایل بیشتر سرمایه‌داران به سهم‌های کوچک، رشد شاخص هم‌وزن از شاخص کل پیشی گرفت تا بازده مثبت ۵/ ۱۶ درصد برای این نماگر در موج صعودی اخیر بازار سهام ثبت شود.

20 (1)

 

بازار ارز

دو اهرم رشد دلار

هر دلار آمریکا ساعت 16 نخستین روز کاری هفته به بهای 13 هزار و 470 تومان معامله شد که نشان‌دهنده رشد 70 تومانی نسبت به آخرین قیمت هفته قبل است. افزایش نیم درصدی شاخص ارزی کشور با دو اهرم رشد نرخ حواله درهم و اخبار سیاسی به وقوع پیوست. دیروز نرخ حواله درهم به مرز 3 هزار و 700 تومان رسید و با در نظر گرفتن نرخ برابری دلار و درهم، بهای دلار نیز باید بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شد. با این حال عرضه مناسب و کافی بازارساز با قیمت نزدیک به بازار (۱۳ هزار و ۲۰۰تومان در صرافی ملی) مانع از شکل‌گیری تقاضای احتیاطی در بازار شد. اخبار پیرامون احتمال تحریم سپاه پاسداران توسط ایالات‌متحده در رسانه‌های غربی و مانور سودجویان بر این خبر نیز سوخت افزایش نرخ ارز را بیشتر کرد.

20 (2)

 

بازار سکه

حباب سکه بر قله 4 ماهه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد روزانه 70 هزار تومانی به بهای 4 میلیون و 720 هزار تومان به فروش رفت. گارد صعودی مجدد اونس طلا برای مرز روانی 1300 دلاری و رشد شاخص ارزی کشور بهای سکه را بر قله 40 روزه قرار داد. افزایش نرخ حواله درهم تا مرز 3 هزار و 700 تومانی و تمسک سودجویان به اخبار پیرامون احتمال تحریم سپاه پاسداران توسط آمریکا هم باعث شد تا شاخص ارزی کشور بیش از نیم درصد افزایش یابد. از طرفی اونس طلا نیز مجددا گارد صعودی گرفته و خود را برای فتح چند باره مرز مهم 1300 دلاری آماده می‌کند. رشد 3 دلاری اونس طلا در آخرین معاملات خود نیز عاملی بود تا بهای سکه بیش از ۵/ ۱ درصد افزایش یابد. حباب سکه نیز به بیشترین میزان خود از ۲۲ آذر سال گذشته رسید.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

رشد فستیوالی فلز زرد

هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی به بهای 1292 دلار به فروش رفت و رشد روزانه 2/ 0 درصدی را تجربه کرد. تقاضای فیزیکی برای طلا افزایش یافته و همین امر بهای فلز زرد را صعودی کرده است. در آستانه فستیوال‌های سنتی در چین و هند تقاضا برای طلا به ترتیب ۳ و ۷ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر خوش‌بینی به نتایج مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن مردم چین را به خرید بیشتر طلا ترغیب کرده است. در ماه مارس بیش از ۱۹۶ هزار شغل در آمریکا ایجاد شده و نرخ بیکاری به کف ۱۷ ماهه رسیده است. با وضعیت مناسب اقتصادی موجود فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره دلار اقدام نخواهد کرد. از طرفی ترامپ سعی دارد تا این نهاد را مجبور به کاهش نرخ بهره کند، امری که در صورت تحقق به رشد طلا در کوتاه‌مدت خواهد انجامید.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

شکست سه افت‌ متوالی «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در معاملات دیروز توانست تا با رشد ۷/ ۲ درصدی از کف ۳۰ روزه فاصله بگیرد. با پایان یافتن ساعت کاری قیمت پایانی ۵۲ هزار و ۴۹۱ تومان برای این سررسید وام ثبت شد تا ۳ افت متوالی قیمت این اوراق متوقف شود. سایر سررسیدهای وام نیز روز خوبی را سپری کردند و اکثر آنها با تجربه رشدهای قابل توجه به افزایش قیمت پرداختند و میانگین قیمتی آنها به کانال ۵۲ هزار تومان صعود کرد. رسیدن «تسه۹۶۱۰» به کف حمایتی ۵۱ هزار تومان عمده دلیل رشد این تسه محسوب می‌شود. همین مهم با افزایش قابل ملاحظه حجم معامله، بیشترین رشد روزانه در یک ماه گذشته را برای این سررسید رقم زد. در صورتی که بازار ارزی کشور آرامش خود را حفظ کند، افزایش فصلی تقاضای مسکن می‌تواند بخشی از رکود ادامه‌دار بازار «تسه‌ها» را جبران کند.

20 (5)

 

بازار نفت

فتح مرز 70 دلاری توسط برنت

در آخرین معاملات بازار جهانی پیش از تعطیلات آخر هفته هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» توانست با رشد روزانه ۲ درصدی به بهای ۳/ ۶۳ دلار معامله شود. نفت برنت نیز توانست در آخرین لحظات قیمت خود را در بالای مرز ۷۰ دلاری تثبیت کند. شدت گرفتن تنش‌ها در لیبی علاوه بر تحریم نفت ایران و ونزوئلا چشم‌انداز عرضه نفت را مبهم کرده است، از همین رو تعداد قراردادهای آتی نفت ایالات متحده در هفته قبل ۷ درصد افزایش یافت و به سطح ۴۸۱ هزار واحد رسید. دیروز در گزارش بیکر هیوز نیز اعلام شد پس از ۶ هفته کاهش متوالی، ۱۶ عدد به تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا اضافه شده است. با این حال ششمین کاهش متوالی تعداد دکل‌های فعال در ناحیه پرمیان تگزاس (قلب تپنده تولید نفت آمریکا) منجر به انقباض عرضه در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.

20 (6)