بازار سهام

رفت و برگشت بورس در اوج

شاخص کل بورس تهران دیروز در ادامه پیشروی‌های خود ۴۵/ ۰ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۱۹۶ هزار و ۸۵ واحدی قرار گرفت. الگوبرداری از اوج مهرماه بازار سهام باعث شد تا در شروع جلسه معاملاتی دیروز، معامله‌گران با انگیزه حفظ سود کسب شده عرضه را شدت دهند و منجر به افت ۱۲۰۰ واحدی نماگر بازار شوند. اما با پشتوانه قوی سهام این افت دوام چندانی نداشت و در نهایت هفتمین رشد متوالی دماسنج بورس رقم خورد. تفاوت اوضاع بازار ارزی کشور و قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به الگوهای گذشته‌نگر بورس رقم زده است. حال تحلیلگران بنیادی با در نظر گرفتن این تفاوت‌های معنادار همچنان ظرفیت‌های سهام برای رشد ادامه‌دار را مورد تاکید قرار می‌دهند. دیروز نماد «ومعادن» بازگشایی شد و با استقبال معامله‌گران مواجه شد و بیشترین حمایت را از شاخص کل به عمل آورد.

20 (1)

 

بازار ارز

قدرت‌نمایی افزایشی‌ها

هر دلار آمریکا ساعت 16 دومین روز کاری هفته به قیمت 13 هزار و 750 تومان به فروش رفت و رشد روزانه 130 تومانی را تجربه کرد. صبح دیروز دلالان از همان ابتدا در برابر افت بیشتر دلار مقاومت کردند و با شدت بخشیدن به خریدهای خود مقدمه افزایش نرخ ارز را فراهم کردند. در همین راستا دلار با قیمت ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد و رفته رفته افزایش یافت. با این حال برخورد شاخص ارزی کشور به مقاومت ۱۳ هزار و ۸۰۰تومانی سمت عرضه را تقویت کرد تا دلار ضمن فاصله گرفتن از اوج روزانه تنها ۹۵/ ۰ درصد به ارزش خود بیفزاید. دو مقاومت ۱۳هزار و ۷۰۰ تومانی و ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی پیش روی دلالان ارزی قرار دارد که دلار تنها با عبور از آنها می‌تواند موج جدید تقاضا را تجربه کند.

20 (2)

 

بازار سکه

رشد حباب سکه

هر سکه طرح جدید در معاملات روز قبل 80 هزار تومان افزایش قیمت داشت و راس ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۸۱۰ تومان به فروش رفت. بازگشت مجدد شاخص ارزی کشور از مدار نزولی، سکه را همچون روزهای گذشته با خود همراه کرد و به رشد ۷/ ۱ درصدی بهای این دارایی ارزشمند انجامید. رشد بیشتر سکه در مقابل دلار نقش بازارساز را یادآور می‌شود. صرافی‌های بازارساز می‌توانند با انبساط مجرای عرضه نرخ ارز را تعدیل کنند، اما چنین امکانی در بازار سکه وجود ندارد و در صورت شکل‌گیری موج صعودی، سکه بیش از دلار واکنش می‌دهد. افزایش تقاضا توسط خریداران خرد هم به رشد قیمت این دارایی شدت بخشید. نزدیک شدن به تعطیلات مناسبتی تقاضای فیزیکی برای انواع سکه را افزایش داده است. دیروز حباب سکه بدون احتساب مالیات برارزش افزوده بار دیگر به بالای مرز ۶۰۰ هزار تومانی صعود کرد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

ریز نوسان طلا در هفته گذشته

هر اونس طلای جهانی هفته قبل یک دلار کاهش قیمت داشت و در آخرین معاملات به بهای 1291 دلار فروش رفت. رفت و برگشت محدود شاخص دلار حول مرز ۹۷ واحدی بر ریزنوسان فلز زرد اثر گذاشت. طلا در ابتدای هفته به مدد ریسک‌های اقتصادی تا ۱۳۰۴ دلار هم اوج گرفت، اما سیگنال‌های اقتصادی مثبت در بازار جهانی با کم کردن جذابیت دارایی‌های امن برای سرمایه‌گذاران، به شدت فروش این دارایی ارزشمند افزود تا طلا به سطح ۱۲۹۱ دلاری عقب‌نشینی کند. رشد فراتر از انتظار تولید ناخالص بریتانیا در سال ۲۰۱۸ و شاخص قیمت تولیدکننده ماه مارس در آمریکا از جمله سیگنال‌های مذکور بودند. قرار گرفتن طلا زیر میانگین ۵۰ روزه ۷/ ۱۳۱۴ دلاری احتمال ورود این بازار به محدوده خرسی را زیاد کرده است و طلا در هفته جاری حمایت ۱۲۸۰ دلاری را پشت‌ سر و مقاومت ۱۳۰۵ دلاری را پیش‌رو دارد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه 9610» از کف تاریخی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه معاملاتی یکشنبه بیش از یک درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 49 هزار و 176 تومان به فروش رفت. به این ترتیب به پنج افت متوالی این «تسه» پایان داده شد و بازده آن از ابتدای سال به سطح منفی 8/ 7 درصد رسید. بقیه سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از یکدیگر تجربه کردند، با این حال محدوده مثبت معاملاتی غالب بازار «تسه‌ها» بود و اکثر آنها با رشدهای محدود به افزایش قیمت پرداختند. با توجه به همبستگی رونق سررسیدهای وام و بازار معاملات مسکن دو سناریو برای بهبود شرایط «تسه‌ها» وجود دارد. یا سقف وام مسکن افزایش یابد و سهم بیشتری از قیمت واحدهای مسکونی را به خود اختصاص دهد یا اینکه از سرعت رشد بهای آپارتمان کاسته شده تا در بلند‌مدت قدرت خرید متقاضیان افزایش یافته و حجم خانه‌های معامله شده بیشتر شود.

20 (5)

 

بازار نفت

نفت در تقابل دو جبهه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی هفته قبل رشد 79/ 0 درصدی را تجربه کرد و در نهایت در قیمت 8/ 63 دلار قرار گرفت. در ششمین صعود متوالی هفتگی از سرعت رشد طلای سیاه کاسته شد. موضوع کسری عرضه نفت در بازار جهانی در ماه‌های اخیر محرک رشد قیمت در بازار جهانی بوده است و درگیری‌های نظامی در لیبی طی هفته قبل این موضوع را شدت بخشید. با این حال رشد بیش از ۷ میلیونی سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا برای دومین هفته متوالی از ضعف مفرط تقاضا پرده برداشت که از رشد بیشتر نفت جلوگیری کرد. موسسه بیکر هیوز هم در گزارش جمعه شب خود اعلام کرد که تعداد دکل‌های فعال نفتی این کشور برای دومین هفته پیاپی و این بار به میزان ۲ واحد افزایش یافته است که با انبساط مجرای عرضه منجر به افت لحظه آخری نفت شد.

20 (6)