بازار سهام

بازگشت بورس از قله

شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته با وجود فراز و نشیب روزانه، در نهایت معادل یک درصد از اوج  تاریخی خود عقب نشست. این حرکت اصلاحی که از روز دوشنبه آغاز شد دیروز وسعت و شدت بیشتری گرفت و در همان ابتدای معاملات موجب افت حدود ۵/ ۱ درصدی(۳۲۶۰ واحد) دماسنج اصلی بازار و تنزل مقطعی به کانال ۱۹۸ هزار واحد  شد. اما در ادامه بهای اغلب سهم‌ها با حمایت سهامداران بزرگ و ایجاد شکاف در جبهه فروشندگان از کف روزانه فاصله گرفت و شاخص کل مجددا توانست در آستانه ورود به ابرکانال ۲۰۰ هزار واحد قرار بگیرد. در این روز متوسط قیمت در ۳۰ صنعت از صنایع ۳۹‌گانه بورسی در مسیر اصلاح افتاد. اما عمق عرضه و شدت افت در صنایع تک‌سهمی و سهام بانکی، کاشی‌سازها، قندی‌ها و دارویی‌ها بیش از سایرین بود؛ ضمن اینکه سپر محافظتی تقاضا از سهم‌های بنیادی حمایت کرد.

11 (1)

 

بازار ارز

تنزل دلار به کف ۱۰ روزه

هر دلار آمریکا طی روز گذشته ضمن فراز و نشیب نسبتا زیاد، ساعت ۱۶ با ثبت افت ۲۰ تومانی، به نرخ ۱۳ هزار و ۶۲۰ تومان معامله شد. دلار در ابتدای معاملات دیروز تحت فشار عرضه کاهش ۱۵۰ تومانی را تجربه کرد اما در ادامه بخشی از افت خود را جبران کرد. سرانجام، برآیند منفی نوسان قیمت طی روز گذشته، دومین افت متوالی شاخص ارزی کشور را در پی داشت. ورود تقاضای احتیاطی ارز در روزهای اخیر تحت تاثیر ریسک سیستماتیک پدیدار شد. اما برخی اخبار مثبت از جمله راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و انجام عملیات بازار باز قیمت‌ها را تحت فشار گذاشت. ضمن اینکه احتمال اصلاح قیمت بنزین، رسیدن دلار ۴۲۰۰ تومانی به خط آخر و افزایش قیمت جهانی نفت برنت به بالاترین رقم در هشت ماه گذشته و احتمال تمدید معافیت‌های نفتی کشور عوامل فشار بر دلار ارزیابی می‌شوند.

11 (2)

 

بازار سکه

مخالف‌خوانی سکه در فشار اهرم‌ها

هر سکه طرح جدید طی روز گذشته پس از نوسان پردامنه در نهایت ساعت 16 با رشد 30 هزار تومانی به سطح 4 میلیون و 750 هزار تومان معامله شد. با وجود اینکه ارزش طلای جهانی و شاخص ارزی کشور به عنوان دو اهرم اثرگذار بر قیمت سکه مسیر اصلاحی خود را ادامه دادند، سکه توانست رشد ۶/ ۰ درصدی را ثبت کند. کاهش دمای ریسک در بازار جهانی خاصه پس از دریافت علائم مثبت از اقتصاد چین و آلمان در کنار فشار دلار، بهای طلای جهانی را به کمترین مقدار طی تقریبا چهار ماه اخیر تنزل دادند. از طرف دیگر، نرخ دلار در بازار داخلی با مدیریت بازارساز، ضعف تقاضا و مدیریت و عرضه مناسب دلار توسط بازارساز نزولی شد و ۱۵۰ تومان افت قیمت پیدا کرد. اما مخالف‌خوانی سکه سبب شد تا غلظت حباب در این بازار بیشتر شود.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

طلا در نقطه صفر سال

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز در ادامه سیر نزولی خود ضمن افت 8 دلاری، به بهای 1276 دلار(کمترین مقدار از ابتدای سال 2019) رسید. کاهش دمای ریسک و حرکت سرمایه‌ها به سمت بازارهای سهام در کنار دلار قوی زمینه را برای افت تقاضای طلا و فشار بر قیمت این فلز فراهم کردند. آمار بهتر از پیش‌بینی رشد اقتصادی چین همراه با انتظار مثبت از روند آتی اقتصاد آلمان نقش مهمی در ایجاد جو مساعد بازارهای جهانی داشت. رشد سالانه اقتصاد چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی در حد ۴/ ۶ درصد باقی ماند. همین اتفاق سیگنالی در جهت تقویت انگیزه برای خرید بیشتر در بازارهای سهام شد. به نظر می‌رسد تضعیف تقاضای طلا روی دیگر این جریان پولی به سمت سهام بوده است. دریافت نشانه‌هایی از بهبود مذاکرات چین و آمریکا هم در تداوم افت طلا موثر ارزیابی می‌شود.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

راهیابی مجدد اوراق به کانال 50 هزار تومانی

دیروز بهای اوراق تسهیلات مسکن با سررسید دی 96(تسه9610) ضمن تداوم روند صعودی خود، پس از 6 روز کاری مجددا وارد کانال 50 هزار تومانی شد. با چهارمین رشد متوالی «تسه9610» در روز گذشته، بهای این سررسید به سطح 50 هزار و 114 تومان رسید. همزمان سررسیدهای اوراق وام مسکن در معاملات دیروز مجال ورود مجدد به کانال ۵۰ هزار تومانی را پیدا کردند. اوراق وام از ابتدای سال تا آغاز این هفته طی یک روند نزولی حدود ۸ تا ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست دادند. در سال گذشته هم شاهد افت بهای اوراق تسهیلات در ماه نخست سال بودیم اما این روند طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد در مسیر افزایشی افتاد. با وجود این، تثبیت ارزش تسهیلات از محل اوراق عامل بازدارنده برای عبور قیمت‌ها از محدوده فعلی و شکل‌گیری روند پایدار صعودی به شمار می‌رود.

11 (5)

 

بازار نفت

نفت در حمایت تقاضا

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد 4/ 1 درصدی به قیمت 4/ 64 دلار رسید. دریافت سیگنال از تقاضای قوی در چین و انقباض سمت عرضه در حالی که موجودی نفت آمریکا به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت، در جهت حمایت از نفت عمل کردند. شاخص نفتی برنت هم پس از هشت ماه به کانال 72 دلار راه یافت. با وجود نگرانی بازار از ترک روسیه از توافق کاهش تولید در نشست ژوئن، افزایش ۲/ ۳ درصدی تقاضای چینی‌ها در ماه مارس نسبت به ابتدای سال در کنار مختل ماندن سمت عرضه با تحریم‌های نفتی ایران و ونزوئلا به رشد قیمت‌ها کمک کرد. در حالی که تحلیلگران در انتظار افزایش ۷/ ۱ میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها بودند، برآوردهای موسسه نفت آمریکا از افت هفتگی ۱/ ۳ میلیون بشکه خبر داد. انتشار آمار رسمی موجودی‌ها در شامگاه چهارشنبه بر قیمت‌ها موثر است.

11 (6)