بازار سهام

سبزپوشی بورس پس از اصلاح

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز قبل ۴۵/ ۰ درصد ارتفاع گرفت و در سطح ۲۰۳ هزار و ۷۷۷ واحد ایستاد. با اصلاح دماسنج بورس در روزهای پیشین، بسیاری از معامله‌گران نگران تکرار الگوی نزولی مهرماه پس از به ثبت رسیدن اوج تاریخی بودند. با این حال ذکر این نکته ضروری است که رشد ۲ ماه اخیر بازار سهام بیشتر مرهون تورم شدید و جبران جاماندگی از موج صعودی بازارهای موازی همچون ارز و سکه است تا عملکرد مناسب شرکت‌ها. مولفه‌هایی همچون سیگنال مطلوب بازار جهانی، گشایش بیشتر در بازار ارزی ، عملکردهای مناسب شرکت‌ها و فرا رسیدن فصل مجامع بورسی محرک سمت تقاضاست. دو اصلاح جدی بورس از ابتدای سال باعث شده است تا بورس‌بازان با گارد احتیاطی بیشتری به معامله سهام بپردازند. از طرفی ریسک سرمایه برای کسب سود در معاملات داغ نمادهایی با عملکرد ضعیف همچون «خودرو» به چشم می‌آید.

11 (1)

 

بازار ارز

دلار در همسایگی مرز مقاومتی

هر دلار آمریکا روز گذشته ۱۰۰ تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۹۹۰ تومان به فروش رفت. رشد ۷/ ۰ درصدی شاخص ارزی کشور در حالی حاصل شد که انتظار می‌رفت با توجه به سبقه تاریخی بازار ارز، واکنش معامله‌گران به خبر تشدید تحریم نفتی ایران شدیدتر باشد. یکی از عواملی که رشد نرخ ارز را کند کرده است کمبود تقاضا از سمت مردم عادی در بازار است. نوسان‌گیران نمی‌توانند بدون وجود تقاضای قدرتمند در بازار به مرز روانی ۱۴ هزار تومان حمله کنند. معاملات دیروز دلار نمونه کاملی برای درک این شرایط بود و در ضعف تقاضا دلار نتوانست مرز روانی را بشکند و فقط به مجاورت این سد روانی بسنده کرد. عرضه کافی و به اندازه بازارساز در کنار حفظ فاصله کم قیمت با بازار آزاد هم از جمله عوامل رشد کنترل شده دلار بود.

11 (2)

 

بازار سکه

اهرم دلاری رشد سکه

دیروز هر سکه طرح جدید نسبت به دوشنبه 50 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 16 بعدازظهر به بهای 4 میلیون و 910 هزار تومان به فروش رفت. در روزی که بهای جهانی اونس طلا ثابت بود بازهم رشد نرخ ارز در بازار داخلی توانست سکه را با خود همراه کند. در معاملات دیروز بازار ارزی خبر تحریم نفتی ایران توسط آمریکا کماکان محرک رشد قیمت بود، اما مدیریت عرضه بازارساز و کمبود سطح تقاضا توسط مردم عادی منجر به کند شدن سرعت رشد دلار شد تا شاخص ارزی کشور در مجاورت مقاومت ۱۴ هزار تومانی قرار بگیرد. از طرفی نبود نهاد ناظری همچون بازارساز ارزی باعث می‌شود تا سکه بیش از دلار به اخبار واکنش نشان دهد. روز گذشته نیز از این امر مستثنی نبود و رشد ۷/ ۰ درصدی دلار با افزایش یک درصدی سکه پاسخ داده شد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

سه محور فشار بر فلز زرد

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز بدون تغییر نسبت به سه‌شنبه به بهای 1272 دلار به فروش رفت. خبر برگزاری دور بعدی مذاکرات تجاری در هفته آینده امیدها برای دستیابی به صلح تجاری بین دو اقتصاد برتر دنیا را افزایش داد. قرار است در نشست جدید پیش‌نویس توافق اولیه تهیه شود. رشد 5/ 4 درصدی و فراتر از انتظار نرخ فروش خانه‌های نوساز در آمریکا هم خیال معامله‌گران را از ثبات اقتصاد این کشور راحت کرد و به تبع آن شاخص دلار به اوج ۲۲ هفته‌ای رسید. افزایش شاخص دلارمنجر به افت قدرت خرید ارزهای غیردلاری و تقاضا برای طلا شده و قیمت این دارایی ارزشمند را تحت فشار قرار می‌دهد. سوددهی بازارهای سهام به‌خصوص در آمریکا نیز بازار دارایی‌های امن از جمله طلا را تحت تاثیر قرار داده است. دیروز دو شرکت کوکاکولا و توییتر پیشتاز رشد سهام بازار آمریکا بودند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

ابهام در قیمت‌گذاری مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در جلسه معاملاتی چهارشنبه بیش از 2/ 0 درصد افزایش قیمت یافت و به بهای 49 هزار و 20 تومان به فروش رفت. عموم سررسیدهای وام دیگر نیز به افزایش قیمت پرداختند (به غیر از سه مورد) و بهای بسیاری از آنها بار دیگر به بالای مرز 50 هزار تومانی صعود کرد. با این حال اوضاع اوراق وام مسکن مطلوب ارزیابی نمی‌شود و عمده دلیل آن سردرگمی در بازار معاملات مسکن محسوب می‌شود. با بررسی مطالعات میدانی بازار مسکن پایتخت در فروردین، این‌طور برداشت می‌شود که خرید و فروش خانه‌های مسکونی فریز شده است. سردرگمی در قیمت‌گذاری نیز رکود این بازار را بیش از پیش افزایش داده است. مشخص نبودن وضعیت ساخت‌وساز در آینده و عدم ثبات و احتمال جهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله عواملی هستند که به موجب آن قیمت‌های پیشنهادی واحدهای مسکونی بسیار بالا رفته است.

11 (5)

 

بازار نفت

غلبه ظرفیت تولید بر کسری عرضه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» ساعت 16 روز قبل به بهای 66 دلار به فروش رفت و رشد روزانه 1/ 0 درصد را تجربه کرد. به نظر می‌رسد کفایت گزینه‌های جایگزینی نفت ایران در بازار جهانی از شکل‌گیری رالی صعودی جدید جلوگیری کرده است. علاوه بر اعلام آمادگی عربستان برای برقراری تعادل در بازار نفت، سه‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه خود اعلام کرد که ظرفیت مازاد تولید ۳/ ۳ میلیون بشکه‌ای در روز به راحتی می‌تواند خلأ ۹۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران را پر کند. پتانسیل افزایش تولید مربوط به عربستان، امارات، عراق و کویت است. موسسه نفت آمریکا «API» در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور در هفته گذشته ۹/ ۶ میلیون بشکه افزایش یافته است. این خبر با بیان ضعف تقاضا مانع از رشد بیشتر بهای طلای سیاه شد.

11 (6)