بازار سهام

جهش ۵ کانالی دماسنج بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز حدود ۷/ ۲ درصد افزایش ارتفاع یافت و در قله جدید ۲۱۴ هزار و ۸۶۸ واحدی قرار گرفت. گزارش‌های مطلوب عملکرد ماهانه و صورت مالی سالانه شرکت‌ها در کنار زمزمه‌های یکسان‌سازی نرخ ارز منجر به شدت گرفتن جریان پول‌های تازه پیوسته به بازار سهام و به تبعیت تشکیل جبهه تقاضای یکدست در معاملات بورسی شد، به‌طوری‌که ۳۳ صنعت از صنایع ۳۸ گانه بورسی سبزپوش شدند. حمایت تمام‌قد غول‌های کالایی اعم از فلزات، پتروپالایشی‌ها و معدنی‌ها در صدر نمادهای حامی شاخص کل بروز پیدا کرد. افزایش قیمت محصولات فولاد در بورس کالا سیگنال صعودی را به نمادهای وابسته صادر کرد. دیروز ورق گرم گرید B و C فولاد مبارکه اصفهان در بورس کالا ارائه شد و شاهد رشد قیمت ۱۳ و ۱۵ درصدی این محصولات بودیم. ارزش معاملات خرد بورس تهران ۱۸۵۶ میلیارد تومان بود.

20 (1)

 

بازار ارز

دلار از شتاب افتاد

هر دلار آمریکا طی معاملات روز گذشته ضمن ثبت رشد 30 تومانی به بهای 14‌هزار و 300 تومان به فروش رفت. با نزدیک شدن به سالگرد خروج آمریکا از برجام معامله‌گران در انتظار اخبار سیاسی هستند. فضای سردرگم فعلی بازار ارز صرفا از جو روانی بازار حاصل شده و سرعت گرفتن و از شتاب افتادن گاه و بیگاه حرکت صعودی دلار نیز ناشی از همین امر است. با توجه به اخبار سیاسی مربوطه مانند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، باید منتظر واکنش آمریکا درخصوص مذاکره باشیم. عقبگرد بهای سکه از مرز روانی نیز توانست سمت تقاضا برای دلار را تضعیف کند و از سرعت رشد نرخ ارز بکاهد. دیروز صرافی‌های بانک مرکزی نیز قیمت فروش دلار خود را به سطح ۱۴ هزار و ۱۹۰ تومان افزایش دادند تا با جلوگیری از فاصله آربیتراژی مانع شتاب بیشتر شاخص ارزی کشور شوند.

20 (2)

 

بازار سکه

مخالف‌خوانی سکه از دلار

هر سکه طرح جدید روز دوشنبه 35 هزار تومان کاهش قیمت یافت و راس ساعت 16 بعدازظهر به بهای 4 میلیون و 980 هزار تومان به فروش رفت. سکه با افت 7/ 0 درصدی دیروز بازهم نتوانست بیش از یک روز در کانال 5 میلیون تومانی باقی بماند و همچون 20 فروردین ماه به اصلاح قیمت پرداخت و به زیر مرز روانی رفت. کاهش قیمت سکه در حالی رخ داد که نرخ ارز در بازار داخلی صعودی بود. با این حال دو عامل افت اونس طلا در بازار جهانی و برخورد به سطوح محکم مقاومتی سکه را نزولی کرد. قیمت اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی حدود ۴/ ۰ درصد کاهش یافت. از سمت دیگر به نظر می‌رسد تقاضای کافی در بازار وجود ندارد تا سکه توانایی لازم برای عبور از سطوح مقاومتی بالای مرز ۵ میلیون تومانی را به‌دست آورد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

تنزل طلا از اوج هفتگی

هر اونس طلا در بازگشایی بازار جهانی حدود 4/ 0 درصد افت کرد و راس ساعت 16 دوشنبه به بهای 1281 دلار به فروش رفت. کاهش سطح ریسک‌ها به مدد آمار مطلوب اقتصادی قدرت‌های جهانی بهای فلز زرد را بیش از پیش تحت فشار قرار داده است. رشد بخش صنعتی چین پس از ۴ ماه و افزایش فراتر از انتظار تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با ارسال سیگنال فضای مناسب اقتصادی، تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا را تضعیف کرده است. همزمان با عملکرد قابل‌توجه غول‌های اقتصادی دنیا بازارهای سهام در ایالات متحده مورد توجه سرمایه‌داران قرار گرفته و به اوج تاریخی خود نزدیک می‌شوند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک نیز در سمت کاهشی طلا موقعیت‌گیری کرده‌اند و همین امر افت فلز زرد را شدت بخشیده است. حال نگاه بازار طلا به جلسه سیاست‌گذاری فدرال رزرو درخصوص تغییر نرخ بهره دلار خواهد بود.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

برخورد «تسه‌ها» به سطوح مقاومتی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» دیروز حدود 3/ 0 درصد رشد قیمت داشت و در نهایت به بهای 47 هزار و 743 تومان به فروش رفت. این تسه که روز یکشنبه به کف تاریخی خود رسیده بود با برخورد به مقاومت 47 هزار تومانی بار دیگر صعودی شد. سایر سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از هم تجربه کردند، برخی به افزایش قیمت پرداختند، برخی دیگر با شدت بیشتری کاهشی شدند به‌طوری‌که «تسه9602» به کانال 41 هزار تومانی سقوط کرد. میانگین قیمتی «تسه‌ها» در کانال 48هزار تومانی قرار داشته و روز‌به‌روز در حال کاهش است. بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین تعداد آپارتمان‌های فروش رفته تهران به 4/ 3 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 3/ 73 درصد کاهش نشان می‌دهد و این رویه نزولی عامل اصلی رکود اوراق وام مسکن محسوب می‌شود.

20 (5)

 

بازار نفت

فشار ترامپی بر قیمت نفت

دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا حدود ۵/ ۰‌درصد افزایش یافت و به بهای ۱/ ۶۳ دلار به فروش رفت. با وجود رشد اندک در معاملات آغازین بازار جهانی، به نظر می‌رسد رالی صعودی طلای سیاه به اتمام رسیده و روند کاهشی انتهای هفته گذشته در معاملات هفته جاری نیز تداوم یابد. با صعود قیمت نفت، بهای بنزین افزایش یافته و شانس دونالد ترامپ برای پیروزی در دور بعدی انتخابات آمریکا کاهش می‌یابد. از همین رو وی در پیام توییتری اعلام کرد موافقت عربستان و امارات را برای افزایش تولید جلب کرده است. وی همچنین در نشست خبری اعلام کرد که با سران اوپک تماس گرفته و خواهان افت قیمت نفت و بنزین شده است. به نظر می‌رسد سیاست کاهشی اوپک نیز رو به اتمام باشد، خصوصا که روسیه برای صادرات نفت به چین و پرکردن خلأ ایران ابراز تمایل کرده است!

20 (6)