بازار سهام

رکورد ۷ ماهه رشد هفتگی بورس

طی هفته گذشته شاخص کل بورس تهران ۸ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۲۰ هزار و ۱۰۹ واحد قرار گرفت. تعدادهای هفته‌های متوالی صعود دماسنج بورس به عدد ۸ رسید و هفته گذشته نیز دماسنج بازار ۱۷ کانال دیگر صعود کرد. از هفته ابتدایی مهر ۹۷ که به واسطه نوسانات شدید ارزی نماگر بورس ۸/ ۱۴ درصد ارتفاع گرفته بود، دیگر شاهد چنین رشد خیره کننده‌ای نبودیم. انتظارات از راه‌اندازی بازار متشکل ارزی و نزدیک شدن دلار نیمایی به نرخ بازار آزاد، جریان انتشار عملکرد مناسب ماهانه و گزارش‌ مالی مطلوب شرکت‌ها و نزدیک شدن به فصل مجامع سالانه بورسی ضمن تشدید جریان پول‌های تازه پیوسته به بازار سهام به رشد یکدست و فراگیر تمامی گروه‌ها بورسی ختم شد. طی هفته قبل ۲۹۷ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقوقی به سبد معامله‌گران حقیقی انتقال یافت.

20 (1)

 

بازار ارز

دلار بر اوج 6 ماهه

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه 120 تومان افزایش یافت و شاخص ارزی کشور به قیمت 14 هزار و 600 تومان به روزهای کاری خود در هفته پایان داد. به این ترتیب نرخ ارز برای دومین هفته متوالی و این بار با بازده مثبت ۳/ ۴ درصد صعودی شد و قیمت دلار به اوج خود از ۹ آبان رسید. شکست دو مقاومت مهم ۴۰۰ و ۵۰۰ تومانی در کانال ۱۴ هزار مقدمه را برای رشد بیشتر دلار فراهم آورده است. در این وضعیت بازارساز باید از تمام امکانات خود برای جلوگیری از واگذاری مقاومت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده کند. در اوج نوسانات سال قبل نرخ ارز از کانال ۱۵ هزار به عنوان سکو پرش به کانال‌های بالاتر استفاده کرد. افزایش مداوم نرخ حواله درهم و رسیدن به مرز ۴هزار تومانی محرک رشد دلار در هفته گذشته بود.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه در آستانه ثبت رکورد

هر سکه طرح جدید طی جلسه معاملاتی پنج‌شنبه 50 هزار تومان دیگر افزایش یافت و ضمن ثبت رشد هفتگی 5/ 3 درصدی به بهای 5میلیون و 70 هزار تومان به فروش رفت. سکه که همزمان با نرخ دلار گارد صعودی به خود گرفته بود روز یکشنبه توانست از مرز روانی 5میلیونی عبور کند، با این حال افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی مانع از حفظ روند صعودی سکه شد و در عرض یک روز سکه بار دیگر مرز مذکور را واگذار کرد. اما همزمان با اوج‌گیری و مقاومت‌شکنی دلار در بازار داخلی سکه نیز افزایشی شد و با ثبت رشد در دو روز پایانی فاصله خود تا مقاومت ۵میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی را کاهش داد. در سابقه تاریخی بازار سکه تنها دو روز به تاریخ ۵ و ۷ مهرماه ۹۷ بهای سکه از سطح فعلی بیشتر بوده است.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

فدرال رزرو طلا را نزولی کرد

طی دو روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی بیش از 8/ 0 درصد کاهش یافت و به قیمت 1270 دلار به فروش رفت. بازگشت شاخص دلار به بالای مرز 98 واحدی ضمن محدود کردن قدرت خرید ارزهای غیردلاری، تقاضا را برای فلز زرد کاهش داد و منجر به افت قیمت طلا شد. پنج‌شنبه نشست دو روز کمیته بازار باز فدرال رزرو (که مسوولیت سیاست‌گذاری نرخ بهره دلار را بر عهده دارد) به پایان رسید و به تبع آن طلا شدیدترین افت روزانه خود را در 14 روز گذشته تجربه کرد. با اینکه احتمال کاهش نرخ بهره دلار در ابتدای سال بعد میلادی بالا رفته است، اما آقای پاول رئیس این نهاد اعلام کرد با توجه به شرایط فعلی از جمله روند صعودی رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی، بانک مرکزی آمریکا بدون تغییر در سیاست‌های خود به مسیر فعلی ادامه خواهد داد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در معاملات هفته قبل بیش از ۵/ ۱ درصد کاهش قیمت یافت و در نهایت به بهای ۴۸هزار و ۲۵۳ تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام نیز با افت قیمت مواجه شدند و عموم آنها کماکان زیر مرز ۵۰ هزار تومانی در حال نوسان هستند. نگاهی به گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین ماه و پی بردن به عمق رکود بازار واحدهای مسکونی، از راز کسادی بازار سررسیدهای وام پرده برمی‌دارد. بر اساس این گزارش تعداد خانه‌های معامله شده در فروردین نسبت به اسفند و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳/ ۷۳ درصد و ۲/ ۳۲ درصد کاهش یافته است. در همین زمان میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت از ۲/ ۱۱میلیون تومان فراتر رفته و نسبت به اسفند و فروردین ۹۷ به ترتیب ۲/ ۱ درصد و ۹/ ۱۰۳ درصد گران شده است.

20 (5)

 

بازار نفت

نفت در کف یک ماهه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی 2 روز گذشته بیش از 8/ 2 درصد کاهش قیمت یافت و راس ساعت 16 جمعه به بهای 8/ 61 دلار به فروش رفت. همزمان با نفت خام آمریکا، برنت نیز کاهشی شد و در سطح 70 دلار قرار گرفت. چهارشنبه شب اداره انرژی آمریکا «EIA» در گزارش خود اعلام کرد که سطح موجودی‌های تجاری نفت این کشور بسیار فراتر از انتظار ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای به میزان ۹/ ۹ میلیون بشکه افزایش یافته است. این خبر با سیگنال افت تقاضا قیمت نفت را به کف یک ماه اخیر ساند. با این حال ذکر این نکته ضروری است که افت ۹/ ۰ درصدی فعالیت پالایشگاه‌ها، افزایش سطح تولید داخلی و واردات نفت آمریکا و از همه مهم‌تر اخلال در انتقال طلای سیاه در کانال دریایی هیوستون به دلیل آتش‌سوزی یک واحد شیمیایی دلیل عمده این حجم از افزایش بوده است.

20 (6)