بازار سهام

سود ۲۵ درصدی بورس از ابتدای سال

شاخص کل بورس تهران طی معاملات نخستین روز کاری هفته ۴۴۸۱ واحد رشد کرد و در قله تاریخی جدید ۲۲۴ هزار و ۵۹۰ واحدی قرار گرفت. عقب ماندن سوددهی بورس نسبت به بازارهای رقیب در سال گذشته و محدودیت فعالیت در بازارهای مذکور همچون دلار، جریان پول‌های تازه پیوسته به بورس را تقویت کرده و با رشدهای پیاپی بازدهی بازار سهام از ابتدای سال را به مثبت ۷/ ۲۵ درصد رسانده است. دیروز نیز در غلبه تقاضا بر عرضه ۳۷ صنعت از صنایع ۳۸ گانه بورسی سبزپوش شدند و گروه‌های خودرویی، لاستیک،‌ سرمایه‌گذاری، انبوه‌سازی و رایانه رشد دسته‌جمعی نمادهای وابسته را تجربه کردند. فلزات اساسی به پشتوانه دو غول «فولاد» و «فخوز» افزایش قیمت یافتند و بانکی‌ها با تجربه معاملات سنگین در نماد بانک‌های تجارت، صادرات و ملت بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

20 (1)

 

بازار ارز

فشار درهم بر دلار

هر دلار آمریکا راس ساعت 16 روز شنبه به بهای 14 هزار و 850 تومان به فروش رفت که این قیمت 250 تومان از آخرین معاملات دلار در پنج‌شنبه گذشته بیشتر بود. رشد ۷/ ۱ درصدی نرخ ارز در معاملات دیروز بیشتر تحت‌تاثیر جهش درهم به کانال جدید قیمتی رخ داد. نرخ حواله درهم که از هفته گذشته و با سنگ‌اندازی‌های امارات‌متحده عربی سیر صعودی به خود گرفته بود، در روند معاملات دیروز توانست از مرز روانی ۴ هزار تومانی عبور کند و قیمت ۴ هزار و ۶۰تومان را برای خود به ثبت برساند.  با توجه به نرخ برابری دلار و درهم، نوسان شدید هر‌یک از این دو ارز خیلی سریع بر قیمت دیگری اثر می‌گذارد. صرافی‌های بانکی نیز دیروز فعالیت چندانی از خود نشان ندادند و نتوانستند مانع از اوج‌گیری دلار شوند.

20 (2)

 

بازار سکه

تعلل سکه در رشد

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز شنبه ضمن ثبت رشد 20 هزار تومانی به بهای 5 میلیون و 90 هزار تومان به فروش رفت. سکه در ابتدای روز در مسیر نزولی قرار داشت و بسیاری از افراد تا قیمت 5 میلیون و 50 هزار تومان اقدام به فروش سکه کردند. به اعتقاد کارشناسان افزایش عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در معاملات دیروز بازار نمود پیدا کرد، ضمن اینکه رسیدن حباب سکه به مرز 300 هزار تومانی مشوق بسیاری از افراد برای شناسایی سود و انتقال سرمایه به بازارهای رقیب پربازده همچون بورس بود. با این حال رشد پلکانی و همزمان نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی سکه را با خود همراه کرد و حدود ۴/ ۰ درصد به ارزش این دارایی گرانبها افزوده شد. با تغییرات قیمتی صورت گرفته ۷۲ هزار تومان از ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده کاسته شد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر میانگین 200 روزه

هر اونس طلا طی هفته قبل بیش از ۵۴/ ۰ درصد کاهش قیمت یافت و در آخرین معاملات شنبه به بهای ۱۲۷۹ دلار معامله شد. نوسان طلا در هفته گذشته بیشتر تحت‌تاثیر اوج‌گیری شاخص دلار قرار گرفت و ورود این شاخص به کانال ۹۸ واحدی تقاضا برای فلز زرد را محدود کرد. در نشست دو روزه فدرال رزرو نیز خبری از کاهش نرخ بهره دلار نبود تا دلار قدرتمندتر به مسیر خود ادامه دهد و بهای طلا به ۱۲۷۰ دلار هم برسد. به گزارش شورای جهانی طلا افزایش نرخ خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی کماکان محرک رشد قیمت این دارایی ارزشمند محسوب می‌شود. در نظرسنجی قیمت طلا سایت کیتکو ۳۳درصد از کارشناسان انتظار کاهشی، ۳۳ درصد افزایشی و ۳۴ درصد وضعیت خنثی را برای طلا پیش‌بینی کرده‌اند. هم‌اکنون میانگین ۲۰۰ روزه ۱۲۶۷ دلاری به‌عنوان حمایت طلا ایفای‌نقش می‌کند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

مورد عجیب «تسه 9602»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در نخستین جلسه معاملاتی هفته بیش از ۴/ ۱ درصد ارتفاع گرفت و به قیمت ۴۸ هزار و ۹۳۹ تومان فروش رفت. با وجود ۴ افزایش متوالی، این اوراق هنوز هم نتوانسته از حبس بازه‌ای زیر مرز روانی ۵۰ هزار تومانی خارج شود. سایر سررسیدهای وام مسکن شرایط متفاوتی را نسبت به هم تجربه کردند. با این حال یکی از این اوراق به نام «تسه۹۶۰۲» که به پایان مهلت سررسید خود نزدیک شده، در ادامه افت‌های متوالی به کف قیمتی عجیب ۳۵ هزار تومانی رسید. اگر رشد ادامه‌دار قیمت هر متر‌مربع آپارتمان و کاهش چشمگیر تعداد معاملات مسکن خود دلیل کافی برای توجیه رکود «تسه‌ها» نباشد، افت ۵/ ۲ درصدی سهم خانه‌های نوساز دارای وام (رسیدن به ۴۰ درصد از حجم کل معاملات) از کیک خانه‌های مبادله شده به خوبی شرایط فعلی را توضیح می‌دهد.

20 (5)

 

بازار نفت

دومین هفته متوالی افت طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس آمریکا «WTI» طی هفته قبل حدود 6/ 1 درصد کاهش قیمت یافت و در آخرین معاملات بازار جهانی به قیمت 8/ 61 دلار به فروش رفت. نفت برنت نیز ضمن تجربه روند مشابه به سطح 8/ 70 دلار تنزل کرد. کم رمق بودن سمت تقاضا و انبساط مجرای عرضه منجر به افول نفت از اوج خود در سال جدید شد. علاوه بر رشد نزدیک به 10 میلیون بشکه‌ای و بسیار فراتر از انتظار سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا، تعداد قراردادهای آتی نفت این کشور نیز نزولی شد و سیگنال ضعف تقاضا را صادر کرد. تعداد این قراردادها در هفته قبل 2/ 4 درصد کاهش یافته و به 524 هزار مورد رسیده است. به گزارش بیکر‌هیوز علاوه بر تضعیف تقاضا، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در هفته قبل نیز 2 واحد افزایش یافته و منجر به تقویت عرضه نفت شده است.

20 (6)