بازار سهام

آرامش پس از توفان عرضه

شاخص کل بورس تهران طی جلسه معاملاتی دیروز بیش از ۵/ ۱ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱۱ هزار و ۳۴۴ واحدی قرار گرفت. شکنندگی عرضه که در ساعات پایانی معاملات سه‌شنبه در بازار سهام نمود پیدا کرده بود، با حمایت امروز بورس‌بازان از سهام بنیادی جای خود را به رشد تقاضا داد. اخبار پیرامون راه‌اندازی کانال مالی جدید برای فروش نفت ایران و تاکید شخص رئیس جمهور در مورد عدم خروج ایران از برجام هم از نگرانی‌های سرمایه‌داران کاست تا نماگر بورس به روند صعودی بازگردد. در این میان سهام بزرگان کالایی بازار همچون گروه فلزات، پتروشیمی و پالایشی به رشد قیمت پرداختند و بیشترین حمایت را از نماگر بورس به عمل آوردند. با وجود این فشار عرضه در گروه‌های کوچک‌تر ادامه داشت و همین امر منجر به سبقت شاخص کل از شاخص هموزن شد.

11 (1)

 

بازار ارز

سرایت ناآرامی سیاسی به بازار ارز

هر دلار آمریکا طی معاملات روز چهارشنبه ۱۳۰ تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۱۵ هزار و ۳۷۰ تومان به فروش رفت. افزایش اخبار سیاسی نامطلوب آرایش بازار ارزی کشور را تحت تاثیر قرار داده و دلار به رشد خود ادامه می‌دهد. سخنان تحریک‌برانگیز برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در مورد مسائل ایران، سفرهای پیاپی و عجولانه وزیر امور خارجه آمریکا به عراق و روسیه همزمان با ملاقات ظریف و لاوروف در مسکو سطح نگرانی‌های معامله‌گران را افزایش داد. با این حال اشاره به عدم خروج از برجام در سخنان رئیس جمهور توانست فضای هیجانی بازار دلار را تلطیف کند. در همین راستا سرعت رشد نرخ ارز نیز کاهش یافت و از ۲ درصد در سه‌شنبه به ۹/ ۰ درصد در معاملات دیروز رسید. رشد نرخ حواله درهم تا مرز ۴۲۱۵ تومان نیز به افزایش نرخ ارز کمک کرد.

11 (2)

 

بازار سکه

عقبگرد حباب سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز به بهای 5 میلیون و 165 هزار تومان به فروش رفت و رشد روزانه 15 هزار تومانی را به نام خود ثبت کرد. دیروز دو فاکتور اصلی اثرگذار بر بهای سکه صعودی شدند و بهای این دارایی ارزشمند را حدود 3/ 0 درصد افزایش دادند. اونس طلا به دلیل کاهش احتمال دستیابی به صلح تجاری بین چین و آمریکا صعودی شد و به سطح ۱۲۸۹ دلار رسید. از سمت دیگر شاخص ارزی کشور به واسطه بالا گرفتن تنش‌های سیاسی و رشد نرخ حواله درهم بیش از ۹/ ۰ درصد افزایش یافت. رشد ناموزون سکه در مقایسه با عوامل اثرگذار خود در چند روز اخیر باعث شده است تا ارتفاع حباب سکه که در ابتدای هفته بالای مرز ۲۰۰ هزار تومانی قرار داشت، در معاملات امروز به سطح ۷۷ هزار تومان تنزل یابد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در افول بازارهای رقیب

روز گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی 7/ 0 درصد افزایش یافت و راس ساعت 16 به بهای 1289 دلار به فروش رفت و توانست به اوج خود در هفته اخیر برسد. مهم‌ترین محرک رشد بهای فلز زرد افزایش فشار تعرفه‌ای ترامپ بر چین و کم شدن احتمال دستیابی به توافق تجاری ارزیابی می‌شود. لایت‌هایزر، مذاکره‌کننده ارشد کاخ سفید اعلام کرده است که افزایش تعرفه‌ کالاهای چینی از جمعه اعمال خواهد شد. با این خبر ریسک‌پذیری بین معامله‌گران کاهش یافت و بازار دارایی‌های امن همچون طلا جذاب شد. از طرفی افت عمومی بازارهای سهام در سراسر جهان به واسطه واکنش ترامپ تقاضا برای طلا را تقویت کرد. نزدیک شدن به فستیوال‌های فصلی در هند نیز به رشد طلا کمک کرد. در خلال این جشن‌ها تقاضای فیزیکی برای طلا به عنوان هدیه افزایش می‌یابد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

افت «تسه 9610» پس از برخورد به مرز مقاومتی

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در معاملات روز گذشته حدود ۱/ ۰ درصد کاهش قیمت یافت و به سطح ۴۹ هزار و ۹۶۳ تومان رسید. سایر سررسیدهای وام شرایط متفاوتی را از هم تجربه کردند، ۱۸ مورد از آنها به کاهش قیمت پرداختند و تنها ۵ سررسید وام مسکن توانستند در محدوده مثبت معاملاتی قرار گیرند. «تسه۹۶۱۰» باز هم در تثبیت قیمت بالای مقاومت ۵۰ هزار ناتوان بود و عمر آن در کانال جدید تنها یک روز به درازا انجامید. بدون در نظر گرفتن رکود فراگیر بازار معاملات مسکن، دو عامل اصلی بازار اوراق وام مسکن را تضعیف کرده‌اند. در درجه اول ثابت ماندن سقف وام و انقباض مستمر سهم این اوراق از قیمت کل خانه باعث رکود شده است. از سمت دیگر افت سهم خانه‌های نوساز دارای وام از کل واحدهای مسکونی فروش‌رفته تقاضا برای «تسه‌ها» را محدودتر کرده است.

11 (5)

 

بازار نفت

کاهش نفت با فشار ترامپ

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات دیروز ضمن ثبت افت ۶/ ۰ درصدی به بهای ۳/ ۶۱ دلار به فروش رفت. برنت نیز با کاهش قیمت در سطح ۶/ ۶۹ دلار قرار گرفت. تشدید جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن چشم‌انداز تقاضای نفت را تیره کرده است. چین بزرگ‌ترین‌ واردکننده نفت جهان به شمار می‌رود و در صورت تداوم جنگ تعرفه‌ای رشد اقتصادی این کشور محدود شده و واردات نفت این کشور کاهش خواهد یافت. از طرفی اداره گمرک چین دیروز صبح اعلام کرد که واردات نفت این کشور در ماه آوریل ۱۱ درصد افزایش یافته و به سطح ۶/ ۱۰ میلیون بشکه رسیده است. موسسه نفت آمریکا نیز اعلام کرد که موجودی‌های تجاری نفت این کشور در هفته قبل بیش از ۸/ ۲ میلیون بشکه افزایش یافته و با سیگنال کاهش تقاضا افت نفت را تسهیل کرد.

11 (6)