بازار سهام

نخستین هفته منفی بورس در سال ۹۸

هفته گذشته تحولات عمدتا سیاسی بر رکوردشکنی‌های پیاپی بورس از ابتدای سال ۹۸ خط بطلان کشید. شاخص کل بورس تهران طی معاملات هفته قبل ۴ درصد افت کرد و در ارتفاع ۲۱۱ هزار و ۳۴۴ واحد به کار خود پایان داد. شنبه دماسنج بورس توانست قله تاریخی ۲۲۴ هزار واحدی را فتح کند؛ اما بالا گرفتن نگرانی‌ها با افزایش تنش‌های سیاسی خصوصا حول برجام و اعزام ناو آمریکایی به خلیج‌فارس، هیجان معامله‌گران را معکوس کرد تا نخستین هفته منفی بازار سهام در سال جدید به ثبت برسد. بزرگان کالایی بورس نیز با چشم‌انداز مکدر بازار جهانی از گسترش جنگ تجاری توسط ترامپ، نتوانستند آن‌چنان که باید از نماگر بازار حمایت کنند.

20-01

 

بازار ارز

سبقت دلار از بورس

هر دلار آمریکا طی معاملات پنج‌شنبه ۲۰۰ تومان افزایش یافت و به قیمت ۱۵ هزار و ۵۷۰ تومان به کار خود پایان داد. نوسان‌گیران انتظار داشتند با خبر تحریم‌های جدید آمریکا دلار به کانال‌های بالاتر صعود کند. با این حال مدیریت بازارساز با قیمت‌گذاری مناسب و نزدیک به نرخ بازار آزاد توانست رشد دلار را تعدیل کند. رشد هفتگی شاخص ارزی کشور از ابتدای اردیبهشت ماه صعودی بوده و هفته قبل دلار بیش از ۶/ ۶درصد افزایش یافت. به این ترتیب بازده نرخ ارز از ابتدای سال به ۴/ ۱۸ درصد رسید و سودآوری دلار توانست از بازار سهام پیشی بگیرد. حال با شکسته شدن سد ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مقاومت ۱۶ هزار و ۲۰۰تومانی پیش‌‌روی دلار قرار دارد.

20-02

 

بازار سکه

سومین هفته متوالی رشد سکه

هر سکه طرح جدید در معاملات پنج‌شنبه 15 هزار تومان گران شد و به قیمت 5 میلیون و 180 هزار تومان به فروش رفت. تحولات سیاسی و افزایش سطح نگرانی‌های ناشی از آن معاملات سکه را نیز همچون دلار تحت‌تاثیر قرار داد و منجر به تداوم رشد این دارایی ارزشمند شد. سکه که در دو هفته ابتدایی اردیبهشت به ترتیب 3 و 5/ 3 درصد رشد کرده بود، طی هفته قبل حدود 2/ 2 درصد افزایش قیمت یافت. این در حالی است که هر دو متغیر افزایش بهای سکه در هفته قبل صعودی بودند، اونس طلا خود را به مرز ۱۲۹۰ دلاری نزدیک کرد و نرخ ارز ۶/ ۶درصد افزایش یافت. به‌نظر می‌رسد افزایش عرضه مناسب سکه‌های امامی پیش‌فروش شده منجر به افت شتاب رشد سکه شده باشد.

20-03