بازار سهام

حرکت متفاوت گروه‌های بزرگ بورسی

شاخص کل بورس تهران طی معاملات آخرین روز کاری هفته ۷۲۸ واحد افت کرد و در ارتفاع ۲۱۱ هزار و ۱۸ واحد قرار گرفت. افت ۳/  ۰ درصدی دماسنج بورس با شناسایی سود در گروه‌های بزرگ عمدتا مرتبط با بازار جهانی رقم خورد. بزرگان پتروشیمی و فلزی تحت فشار فروش منجر به عقبگرد نماگر بازار شدند و نمادهای «فارس»، «فولاد» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند. در عین حال رونق سهام گروه‌های کوچک و متوسط بازار که بیشتر تحت تاثیر فروش در بازار داخلی هستند (همچون زیرمجموعه‌های ماشین‌سازان، دارویی، فلزی، کاغذ و سیمان) منجر به رشد شاخص کل هموزن برخلاف شاخص کل شد. دیروز نماد شرکت‌های روانکار نیز پس از وقفه ۱۷ روزه به دلیل دریافت مجوز افزایش قیمت بازگشایی شد و قیمت سهام این گروه بین ۱۷ تا ۳۰ درصد افزایش یافت.

11 (1)

 

بازار ارز

آونگ دلار حول مرز روانی

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ چهارشنبه به بهای ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان به فروش رفت که این قیمت ۳۳۰ تومان کمتر از نرخ ارز در آخرین معاملات سه‌شنبه بود. افت ۲/  ۲ درصدی دیروز شاخص ارزی کشور بیشتر مدیون کاهش سطح تنش‌های منطقه‌ای بود. با فروکش هیجان شایعات سیاسی دست دلالان ارزی برای افزایش قیمت بسته شد. دیروز خبر از سرگیری همکاری بشردوستانه با بانک چینی کونلون امیدها برای جابه‌جایی مالی را افزایش داد. به تبعیت از این اخبار سطح تقاضا در بازار کاهش یافت و بازارساز توانست با کاهش پلکانی نرخ فروش ارز در صرافی‌های معتمد خود به دو رشد متوالی نرخ ارز پایان دهد. سیگنال افت نرخ حواله درهم نیز به کاهش قیمت دلار کمک کرد. دیروز درهم امارات ضمن تجربه افت ۵۵ تومانی به سطح ۴ هزار و ۴۵ تومان رسید.

11 (2)

 

بازار سکه

محک مقاومت 5 میلیونی

هر سکه طرح جدید طی معاملات روز چهارشنبه 50 هزار تومان کاهش یافت و راس ساعت 16 به بهای 5 میلیون تومان به فروش رفت. افت یک درصدی بهای سکه در حالی رخ داد که اونس طلا در نوسان کم دامنه خود در نهایت یک دلار افزایش یافت، با این حال ریزش ۲/  ۲ درصدی شاخص ارزی کشور و تنزل دلار به کانال ۱۴ هزار تومانی همچون روزهای اخیر سکه را با خود همراه کرد. اظهارات اطمینان بخش رئیس بانک مرکزی درخصوص کفایت ذخایر ارزی کشور، از سرگیری روابط مالی با یک بانک چینی و افت همزمان سطح تنش‌های سیاسی و تقاضای احتیاطی در بازار داخلی از جمله دلایل کاهش نرخ ارز به شمار می‌روند. با نوسان قیمتی روز گذشته حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده در ارتفاع ۸۳ هزار تومان قرار گرفت.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با سیگنال اقتصادی چین

هر اونس طلای جهانی طی معاملات روز قبل یک دلار افزایش یافت و ساعت 16 به بهای 1298 دلار به فروش رفت. طلا معاملات دیروز را منفی آغاز کرد و دلیل آن کاهش ریسک‌ها با صحبت‌های خوش‌بینانه ترامپ در مورد دیدار با رئیس‌جمهور چین در حاشیه نشست گروه 20 بود. با این حال گزارش تولید صنعتی چین در ماه آوریل طلا را به مدار صعود بازگرداند. رشد تولید صنایع چین در ماه آوریل تنها ۱/  ۶ درصد بود که کمتر از انتظار ۴/  ۶ درصدی بوده و فاصله معناداری با رشد ۶/  ۸ درصدی ماه مارس داشت. کند شدن شتاب رشد شاخص‌های اقتصاد چین در ماه آوریل (پیش از افزایش تنش‌های تجاری با آمریکا)، نگرانی فعالان بازار جهانی را افزایش داد و با کاهش روحیه ریسک‌پذیری معامله‌گران منجر به رشد قیمت فلز زرد شد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بهبود شرایط عمومی «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات چهارشنبه بیش از ۹/  ۰ درصد افزایش یافت و به قیمت ۵۰ هزار و ۴۶۵ تومان مبادله شد. به این ترتیب بهای «تسه۹۶۱۰» برای دومین بار در اردیبهشت ماه وارد کانال ۵۰ هزار تومانی شد. عموم سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از دو مورد) نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و قیمت تمامی آنها (به جز تسه۹۶۰۳) بالای مرز ۵۰ هزار تومان قرار گرفت. از ۱۹ فروردین ماه که این سررسید وام حمایت ۵۰ هزار تومانی را واگذار کرد، تنها دو مرتبه موفق به باز‌پس‌گیری آن شده است. با این حال هر بار در معاملات روز بعد به کانال پایین‌تر تنزل کرده است. کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن، رشد روزافزون بهای آپارتمان، کاهش ادامه‌دار تعداد معاملات واحدهای مسکونی و عدم افزایش سقف وام از جمله دلایل تضعیف «تسه‌ها» محسوب می‌شوند.

11 (5)

 

بازار نفت

چربش نیروهای کاهشی به تنش‌های عرضه

دیروز هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» بیش از 8/  0درصد کاهش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 1/  61 دلار به فروش رفت. افزایش سطح ذخایر نفت آمریکا اثر تنش‌های سمت عرضه طلای سیاه را خنثی کرد و منجر به دومین افت متوالی بهای نفت شد. سه‌شنبه شب موسسه نفت آمریکا «API» اعلام کرد که برخلاف انتظار کاهش 800 هزار بشکه‌ای، هفته گذشته موجودی‌های تجاری این کشور بیش از 6/  8 میلیون بشکه افزایش یافته و به سطح 8/  477 میلیون بشکه رسیده است. این خبر با سیگنال ضعف تقاضا بهای نفت را کاهشی کرد. در صورت تطابق این آمار با داده‌های رسمی اداره انرژی آمریکا فشار روی قیمت‌ها بیشتر نیز خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش چهارشنبه خود اعلام کرد که سطح تقاضای نفت در سال جاری برای نخستین بار از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه خواهد گذشت.

11 (6)