بازار سهام

14-01

رونق در معاملات گروه‌های کوچک

شاخص کل بورس تهران طی معاملات شنبه بیش از ۸/ ۰درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲۱۲ هزار و ۷۴۸ واحدی قرار گرفت. هفته قبل بالا گرفتن تنش‌های منطقه‌ای ترمز رشد قیمت سهام را کشید. با این حال با عقب‌نشینی آشکار ترامپ از برخی اظهارات خصمانه مقام‌های آمریکایی در انتهای هفته گذشته، جو روانی به وجود آمده تلطیف شد و همزمان با فروکش هیجان بازار ارزی شاهد رشد تقاضا و قیمت سهام در گروه‌های مختلف بودیم. از طرفی احتیاط بورس‌بازان در خرید سهام گروه‌های بزرگ منجر به ایجاد شکاف بین رشد شاخص کل و هم وزن شد. پس از فلزات اساسی، دو گروه خودرویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

 

بازار ارز

14-02

فروکش تب معاملات ارزی

هر دلار آمریکا درروز شنبه ضمن ثبت افت ۵۰ تومانی راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۴ هزار و ۶۵۰ تومان مبادله شد. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، رفتار بازار ارزی کشور در روزهای اخیر تابع اخبار سیاسی و تفسیر معامله‌گران است. از همین رو نوسان‌گیران قصد داشتند با تمرکز بر خبر رسانه‌های خارجی درخصوص کاهش صادرات نفت کشورمان به زیر ۵۰۰هزار بشکه و افزایش صادرات نفت عربستان به هند به منظور جایگزینی ایران، نرخ ارز را افزایش دهند. با این حال صحبت‌های آخر هفته دونالد ترامپ درمورد عدم تمایل آمریکا به رویارویی با ایران جو روانی ملتهب بازار ارز را آرام کرد و منجر به کاهش تقاضای احتیاطی شد. خبر تداوم صادرات نفت ایران به چین هم در روند کاهشی دلار اثر گذاشت.

 

بازار سکه

14-03

افت دو سویه سکه

در معاملات نخستین روز هفته هر سکه طرح جدید 55 هزار تومان افت کرد و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 905 هزار تومان فروش رفت. کاهش همزمان اونس طلا در بازار جهانی و شاخص ارزی کشور مقدمه افت قیمت سکه را فراهم کرد. اونس طلا به واسطه اوج‌گیری مجدد شاخص دلار طی دو روز پایانی هفته کاری ۵/ ۱ درصد کاهش یافت. فروکش التهاب تنش‌های منطقه با اظهارات اخیر دونالد ترامپ و عقب‌نشینی وی از مواضع تند برخی مقام‌های کاخ سفید و امید به افزایش درآمدهای ارزی با خبر ادامه یافتن فروش نفت ایران به چین پس از عدم تمدید معافیت‌های آمریکایی توانست از تب معاملات دلار بکاهد. با هم‌افزایی اثر کاهش دلار و طلای جهانی قیمت سکه بیش از ۱/ ۱ درصد افت کرد.