بازار سهام

استارت احتیاطی بورس در خرداد

شاخص کل بورس تهران طی معاملات نخستین روز از خرداد ماه تنها ۷۷ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۱۵ هزار و ۱۶۹ واحدی قرار گرفت. دیروز به واسطه فشار بر نمادهای کالایی خصوصا بزرگان فلزی رشد نماگر بورس محدود شد. افزایش ریسک‌ها در بازار جهانی و ابهام در آینده قیمتی کامودیتی‌ها شرایط را برای نمادهای کالامحور بازار سهام پیچیده کرده است. از همین رو معامله‌گران ریسک‌گریز با توجه به محدودیت سودآوری بورس در روزهای اخیر تصمیم گرفته‌اند از معاملات خارج شوند. گروه فلزات به لیدری دو غول «فملی» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشت. همزمان با آرامش نسبی بازار و تقویت رویکردهای سفته‌بازانه معاملات گروه‌های کوچک تر همچون سیمان‌سازان و قند و شکر شدت گرفت و منجر به رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل هم‌وزن شد. چهارشنبه ارزش معاملات خرد بورس تنها ۸۱۰ میلیارد تومان بود.

11 (1)

 

بازار ارز

ناکامی بازارساز در سیاست کاهشی

هر دلار آمریکا طی معاملات روز چهارشنبه ۲۰۰ تومان به ارزش خود افزود و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رسید. بازارساز ارزی که می‌خواست بازهم نرخ ارز را به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگرداند، ‌نخستین قیمت فروش دلار در صرافی‌های خود را روی رقم ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان قرار داد. با این حال بالا رفتن سطح تقاضا نقشه بازارساز را خنثی کرد. رشد نرخ حواله درهم نیز بر افزایش قیمت دلار اثرگذار بود. دیروز نرخ حواله درهم تا ۳ هزار و ۹۲۵ تومان افزایش یافت و سیگنال صعودی به بازار دلار فرستاد. با برخورد به کف قیمتی ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی در روزهای گذشته سطح تقاضای احتیاطی در بازار آزاد افزایش یافته است. حال مقاومت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی پیش روی دلار قرار دارد.

11 (2)

 

بازار سکه

غلبه نرخ ارز بر اونس

هر سکه طرح جدید در نخستین روز خرداد ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت ۱۶ به بهای ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان به فروش رفت. رشد شاخص ارزی کشور توانست اثر کاهش ارزش ذاتی سکه به واسطه افت اونس طلا در بازار جهانی را محو کرده و سکه را با خود همراه کند. هر اونس طلا در معاملات دیروز یک دلار کاهش یافت، اما رشد ۴/ ۱ درصدی شاخص ارزی کشور منجر به افزایش یک درصدی قیمت سکه شد. افزایش سطح تقاضای احتیاطی با برخورد به کف قیمتی در دو روز گذشته نرخ ارز را صعودی کرده و تلاش‌های بازارساز برای کاهش نرخ ارز بی‌ثمر بوده است. با دو صعود متوالی بهای سکه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال مثبت ۶/ ۳ درصد شد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

شاخص دلار در برابر طلا

اونس طلا در معاملات چهارشنبه بازار جهانی یک دلار کاهش یافت و ساعت 16 در سطح 1275 دلار قرار گرفت. اوج‌گیری شاخص دلار به قله یک ماهه مهم‌ترین عامل افت فلز زرد محسوب می‌شود. با افزایش شاخص دلار از قدرت خرید سرمایه‌داران ارزهای غیر دلاری کاسته شده و تقاضای طلا در بازار جهانی کم می‌شود. دیروز شاخص دلار در سطح 98 واحدی قرار داشت. سودآوری بیشتر بازارهای سهام آمریکایی با تعلیق مجازات‌ روی برند چینی هوآوی نیز بخشی از سرمایه دارایی‌های امن را جذب کرد. مناقشات پکن و واشنگتن بر سر غول مخابراتی هوآوی به خط مقدم جنگ تجاری تبدیل شده است. از سمت دیگر دیروز سفیر چین در ایالات متحده اعلام کرد که تیم مذاکره‌کننده این کشور آماده از سرگیری مذاکرات تجاری است. در صورت تداوم مذاکرات و دستیابی به نتیجه مطلوب طلا پتانسیل افت بیشتر را هم دارد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از ۸/ ۰ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رفت. عموم سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از ۳ مورد) نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها در کانال ۵۰ هزار تومانی پیشروی کرد. از انتهای هفته قبل که «تسه۹۶۱۰» سرانجام توانست به بالای مرز روانی صعود کند، به مدت یک هفته بهای این سررسید وام در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار گرفته است. پیش از امروز در جلسه معاملاتی دوشنبه و سه‌شنبه نیز این سررسید وام در آستانه کانال قیمتی بالاتر قرار گرفت؛ اما با توجه به رکود فراگیر بازار مسکن به نظر می‌رسد «تسه‌ها» ظرفیت رشد چندانی نداشته باشند. کاهش تعداد معاملات و انقباض سهم خانه‌های دارای وام رکود بازار «تسه‌ها» را تشدید کرده است.

11 (5)

 

بازار نفت

سیگنال نزولی سعودی به نفت

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات چهارشنبه بیش از 4/ 1 درصد کاهش قیمت یافت و راس ساعت 16 به بهای 7/ 62 دلار به فروش رفت. بهای برنت نیز کاهش یافت و به قیمت 9/ 71 دلار به ازای هر بشکه مبادله شد. سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا «API» اعلام کرد که برخلاف انتظار افت 600 هزار بشکه‌ای، سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا به میزان 4/ 2 میلیون بشکه افزایش یافته است. این خبر سیگنال افت تقاضا را به بازار مخابره کرد و بهای طلای سیاه را تحت فشار قرار داد. از طرف دیگر شرکت روس‌نفت اعلام کرد طی مدت یک هفته مشکل آلودگی نفت صادراتی به مجارستان و اسلواکی را رفع خواهد کرد. مقامات عربستانی نیز اعلام کردند تمام توان خود را برای جلوگیری از درگیری در منطقه به کار خواهند بست و تعادل را به بازار نفت باز خواهند گرداند.

11 (6)