بازار سهام

تداوم حرکت صعودی بورس

با رشد ۱۲۲۳ واحدی شاخص کل سهام در روز گذشته، بازدهی بورس از ابتدای سال جاری برای بار دوم از رقم ۲۵ درصد گذشت. مشخصه اصلی معاملات دیروز بورس تهران، رفت و برگشت شاخص کل در منطقه مثبت و ترکیب متفاوت تقاضا بود. دماسنج اصلی سهام روز گذشته پس از دورخیز برای فتح قله تاریخی، در پایان کار، در پی تمایل ملموس بورس‌بازان برای شناسایی سود، تحت فشار عمومی عرضه عقب نشست و به رشد حدود ۵/ ۰ درصدی بسنده کرد. پس از یک صعود قدرتمند با محوریت غول‌های کالایی، دیروز شاهد چرخش محور تقاضا و شکل‌گیری تحرکات مثبت در سهامی گروه‌هایی چون خودرو و بانک، به ترتیب، با لیدری سایپا و بانک تجارت بودیم. افت نسبی قیمت‌های جهانی و اصلاح قیمت ارز در بازار آزاد از عوامل اصلی تغییر آرایش معامله‌گران بورسی در چهارشنبه‌های محتاط بازار سهام ارزیابی می‌شود.

11 (1)

 

بازار ارز

ناشکیبایی دلار در برگشت

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۲۳۰ تومان دیگر کاهش یافت و به نرخ ۱۳ هزار و ۵۷۰ تومان معامله شد. بهای دلار با ثبت دومین افت متوالی در معاملات روز گذشته، به کمترین مقدار از هجدهم فروردین رسید. پیش‌تر شاخص ارزی کشور در ‌سی‌امین روز اردیبهشت‌ماه به‌صورت مقطعی مرز ۱۴ هزار تومانی را واگذار کرده و تا سطح ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان پایین آمده بود. در ادامه، فعالان ارزی در جو سیاسی منفی زمینه را برای صعود مجدد دلار به کانال ۱۴ هزار تومان فراهم کردند. با وجود این، از روز سه‌شنبه و درست پس از تغییر لحن رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران، دلار با سرعت تند در سراشیب به حرکت درآمد و همین مسیر را روز گذشته طی کرد تا بازدهی این بازار از ابتدای سال به ۳ درصد محدود شود.

11 (2)

 

بازار سکه

سکه در ارتفاع منفی سال

هر سکه طرح جدید با کاهش 50 هزار تومانی در ساعت 16 دیروز به قیمت 4 میلیون و 610 هزار تومان معامله شد. با عقبگرد یک‌درصدی سکه در معاملات دیروز، برآیند تحرکات سکه‌بازان از ابتدای سال به زیان ختم شد و به این ترتیب، فلز زرد 40 هزار تومان پایین‌تر از نقطه صفر سال نشست. این در حالی است که نه تنها دلار با وجود افت 7/ 1 درصدی در روز گذشته بازده مثبت خود را از ابتدای سال حفظ کرد، بلکه طلای جهانی نیز در پی تداوم مناقشات تجاری در اوج دو هفته ماند. سکه‌بازان با برخورداری از آزادی عمل بالاتر نسبت به فعالان ارزی، واکنش شدیدتری به سیگنال‌های موافق سیاسی نشان دادند؛ اما نتوانستند از حباب موجود در این بازار بکاهند. حباب سکه دیروز با احتساب مالیات ارزش افزوده تا ۱۳۵ هزار تومان افزایش یافت.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

برآیند صفر فلز زرد

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز بدون تغییر محسوس روی رقم 1284 دلار ثابت باقی ماند. با وجود فشار شاخص دلار، تشدید تقاضای احتیاطی عامل حمایت از طلا طی روز گذشته شد. پس از شکایت هوآوی از لایحه دفاع ملی آمریکا، رسانه‌های دولتی چین از امکان محدودیت بیشتر پکن بر صدور مواد اولیه قابل استفاده در صنایع ها‌ی‌تک به آمریکا خبر دادند و بر شدت نگرانی‌ها افزودند. در نتیجه، بخشی از سرمایه‌ها راهی بازارهای امن‌تر نظیر طلا و اوراق قرضه شد. به این ترتیب،علاوه بر حمایت تقاضای احتیاطی از طلا، بازدهی اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا به دلیل رشد تقاضا به کمترین سطح از سپتامبر ۲۰۱۷ تنزل یافت. شاخص دلار هم که روز سه‌شنبه از اطمینان بهتر از انتظار مصرف‌کنندگان آمریکایی ارتقا یافته بود، ضمن فشار بر طلا، منتظر انتشار گزارش رشد اقتصادی آمریکا در روز پنج‌شنبه ماند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

دو فاز معکوس «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶(تسه۹۶۱۰) در پایان معاملات دیروز موفق به ثبت رشد ۵/ ۱ درصدی شد. اگرچه متوسط قیمت اکثر امتیازهای وام مسکن طی روز گذشته افزایش یافت، اما در پایان معاملات به یکباره شاهد فشار عمومی فروش و برگشت قیمت شمار زیادی از اوراق مسکن از سقف روزانه و ثبت افت‌های محسوس بودیم. در این روز، برخی اوراق در حالی که در ابتدای معاملات روزانه در بازه مثبت قیمت دادوستد می‌شدند، در پایان معاملات، تحت فشار عرضه سطح ۵۰ هزار تومانی را واگذار کردند و عموما به قیمت ۴۷ هزار تومان تنزل یافتند. این در حالی بود که در نقطه مقابل، چندین مرحله از امتیازهای وام مسکن ضمن ماندن در محدوده مثبت، تا کانال ۵۱ هزار تومان ارتقا یافتند. به این ترتیب، پس از حدود یک‌ماه‌و‌نیم شاهد ثبت قیمت‌های بالاتر از ۵۱ هزار تومان در بازار «تسه»ها بودیم.

11 (5)

 

بازار نفت

سقوط مجدد نفت به کف دو و نیم ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز افت ۷/ ۲ درصدی را ثبت کرد و ضمن معامله به قیمت ۵/ ۵۷ دلار مجددا در کف دو و نیم ماه اخیر قرار گرفت. با وجود اینکه ترس از اختلال عرضه در خاورمیانه عامل اصلی حمایت از نفت طی روزهای اخیر بود اما تغییر لحن و موضع‌گیری نرم‌تر رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران از نگرانی‌های مرتبط با عرضه کاست. از سوی دیگر، روز گذشته، انتشار اخباری از احتمال محدودیت بیشتر بر صدور کالاهای چینی به آمریکا بار دیگر چشم‌انداز جنگ تجاری را تیره‌تر کرد. با وجود سیگنال‌های روسیه از احتمال تمدید توافق کاهش تولید، دو عامل اخیر بهای نفت را تحت فشار مضاعف گذاشت. در چنین شرایطی، بازار منتظر انتشار آمار رسمی موجودی‌های هفتگی است که قرار است با یک روز تاخیر(پنج‌شنبه) منتشر شود. موجودی‌ها هفته قبل ۷/ ۴ میلیون بشکه افزایش یافته بود.

11 (6)