بازار سهام

اثر دوگانه دلار بر نوسان بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات دوشنبه ۲/ ۰ درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۳۰ هزار و ۲۶۸ واحدی قرار گرفت. بازار سهام معاملات دیروز را در ادامه موج افزایشی دوشنبه صعودی آغاز کرد و تا ساعت ۱۰:۳۰ وارد کانال بی‌سابقه ۲۳۲ هزار شد. با این حال افزایش فشار فروش جهت حرکت دماسنج بازار را معکوس کرد. افت اخیر دلار تاثیر بسزایی بر نوسان بورس داشته است. از یکسو با منفی شدن بازدهی ارز و سکه در بازار داخلی، بسیاری از سرمایه‌داران به سمت بازار سهام کوچ کرده‌اند تا سرمایه خود را از گزند مصون بدارند. از سمت دیگر نرخ ارز نماینده انتظار تورمی در ذهن فعالان اقتصادی است و موج نزولی اخیر دلار فشار فروش را افزایش داده است.

20-01

 

بازار ارز

پایان پنج افت متوالی دلار

هر دلار آمریکا طی معاملات روز گذشته 290 تومان افزایش قیمت یافت و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان به فروش رفت. با رشد ۳/ ۲ درصدی دیروز شاخص ارزی کشور به پنج کاهش پیاپی دلار پایان داده شد. با بازگشت نرخ ارز به مرز روانی ۱۳ هزار تومانی دو دیدگاه بین فعالان بازار وجود دارد. دسته‌ای معتقدند با توجه به ظرفیت بنیادی کاهش دلار همچون آغاز به کار بازار متشکل ارزی طی روزهای آتی و حضور نخست وزیر ژاپن در کشورمان، افت دیروز تنها وقفه‌ای اصلاحی در مسیر کاهشی نرخ ارز بوده است. در سمت دیگر گروهی وجود دارند که نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی یکشنبه را کف قیمتی تعبیر می‌کنند که به موجب آن سمت تقاضا تقویت شده و منجر به بازگشت دلار به مدار صعود شده است.

20-02

 

بازار سکه

بازگشت سکه به بالای مرز مقاومتی

هر سکه طرح جدید در جلسه داد و ستدی روز گذشته 60 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 510 هزار تومان مبادله شد. با بازگشایی بازار جهانی اونس طلا تمامی سود حاصل شده در هفته قبل را تخلیه کرد و به سطح ۱۳۲۶ دلار تنزل کرد. با این حال نوسان فلز زرد همچون شنبه بر سکه اثرگذار نبود و خیز مجدد دلار برای کانال ۱۳ هزار تومانی بهای این دارایی ارزشمند را صعودی کرد. با رشد ۳/ ۱ درصدی روز قبل بهای سکه بار دیگر به بالای مقاومت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی بازگشت و بازدهی آن از ابتدای سال به منفی ۳ درصد رسید. با نوسان قیمتی صورت گرفته معاملات دوشنبه، حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در ارتفاع ۸۶ هزار تومان قرار گرفت.

20-03