بازار سهام

پلکان پتروپالایشی صعود سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز و در ادامه قله‌نوردی‌های خود توانست بیش از ۷/ ۱ درصد دیگر ارتفاع بگیرد و در اوج تاریخی جدید ۲۳۸هزار و ۲۲۰ واحد بایستد. نکته قابل توجه یکشنبه بورس چرخش محور معاملات و جذابیت مجدد سهام کالایی بود. تغییر انتظارات معامله‌گران از روند جهانی قیمت‌ها و اثرات تحریم در آستانه انتشار گزارش عملکرد ماهانه بار دیگر گروه‌های کامودیتی‌محور بورس را به کانون توجهات بازگرداند. در همین راستا پتروپالایشی‌ها با تجربه صف خرید تاثیر بسزایی در رشد نماگر بورس داشتند و نماد پتروشیمی خلیج فارس با اختلاف بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت. از سمت دیگر نمادهای خودرویی از سقف قیمتی فاصله گرفتند و تا پایین‌ترین مقادیر روزانه تنزل کردند. پس از گروه خودرو جریان خروج سرمایه در گروه‌های بانکی، دارویی‌ها، ساختمانی‌ها و کاشی‌سازان فشار فروش را افزایش داد.

20 (1)

 

بازار ارز

رشد دلار بر پایه اخبار غیر اقتصادی

دلار آمریکا در دومین روز هفته تغییر مسیر داد و به افزایش قیمت پرداخت. طی معاملات دیروز شاخص ارزی کشور ۲۵۰ تومان به ارزش خود افزود و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسید. به اعتقاد برخی کارشناسان نوسان‌گیران که روز شنبه برای عدم مواجهه با بازارساز از اتخاذ موقعیت خرید خودداری کرده بودند، دیروز با حمایت اخبار سیاسی و درهم وارد معاملات شدند. دیروز نرخ حواله درهم تا ۳ هزار و ۷۵۰ تومان رشد و ذهنیت معامله‌گران را افزایشی کرد. از سمت دیگر اخبار غیر اقتصادی تاثیر مهمی در رشد دلار داشت. نگرانی از تصمیم سازمان «FATF»، برخی اظهارات در خصوص خروج ایران از برجام و تصمیم انگلیس برای اعزام صد نفر از نیروی دریایی سلطنتی این کشور به خلیج فارس با افزایش سطح نگرانی سمت تقاضا و نرخ ارز را افزایش داد.

20 (2)

 

بازار سکه

رشد همگام دلار و سکه

قیمت هر سکه طرح جدید طی معاملات روز یکشنبه 95 هزار تومان گران شد و این دارایی ارزشمند راس ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 770 هزار تومان مبادله شد. با توجه به ثبات اونس طلا به واسطه تعطیلی بازار جهانی، دلار تنها مولفه تاثیرگذار بر بازار سکه بود و رشد ۸/ ۱ درصدی نرخ ارز به افزایش ۲ درصدی این دارایی ارزشمند ختم شد. با نوسان قیمتی دیروز ارزش سکه به بیشترین مقدار خود در سه هفته گذشته رسید. سیگنال‌های غیراقتصادی از جمله نگرانی از کاهش سطح تعهدات ایران به برجام و تبعات آن، اعزام نیروهای انگلیسی به خلیج فارس به بهانه حفاظت از تانکرهای نفتی، اظهارات کینه‌توزانه جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس در همراهی با ادعاهای واهی ترامپ و سایر مقامات آمریکایی در مورد حادثه دو نفتکش و نتیجه نشست «FATF» از جمله این اخبار بودند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

هفته درخشان طلا

طی هفته گذشته هر اونس طلا در بازار جهانی بیش از 1/ 0 درصد به ارزش خود افزود و به قیمت 6/ 1341 دلار به کار خود پایان داد. فلز زرد که نخستین معاملات هفته را منفی استارت زده بود و در همان روز اول 14 دلار افت قیمت راتجربه کرده بود، به مدد افزایش ریسک‌های سیستماتیک رفته رفته اوج گرفت و جمعه به قله 14ماهه رسید. نگرانی از تبعات جنگ تجاری چین و ایالات متحده، حادثه دو تانکر در دریای عمان و افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و کاهش شاخص دلار منجر به اوج‌گیری طلا شد. با این حال آمار مطلوب خرده‌فروشی آمریکا در ماه می بهای فلز زرد را اصلاح کرد. در نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو ۷۳ درصد کارشناسان وال‌استریت و ۷۰ درصد معامله‌گران مین‌استریت روند طلا در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

نقش بازارهای رقیب در رکود «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در جریان جلسه معاملاتی دیروز حدود ۵/ ۰ درصد افزایش قیمت یافت و به بهای ۴۷هزار و ۹۷۲ تومان به فروش رسید. سایر سررسیدهای وام مسکن (به غیر از سه مورد) در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت آنها وارد کانال ۴۷ هزار تومانی شد. حال و روز نامساعد اوراق وام علاوه بر رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن و نبود چشم‌انداز روشن از بهبود اوضاع، به سودآوری بازارهای رقیب نیز گره خورده است. در حالی زیان‌دهی این اوراق از ابتدای سال از منفی ۱۰ درصد فراتر رفته است که دلار و سکه توانسته‌اند بازدهی خود را در محدوده مثبت حفظ کنند و سودآوری بازار سهام به ۳۳ درصد رسیده است. علاوه بر سودآوری قدرت نقدشوندگی هم از جمله ویژگی‌هایی است که مزیت رقابتی تسه‌ها را کاهش می‌دهد.

20 (5)

 

بازار نفت

تاثیر عوامل ناهمسو در افت طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی هفته قبل ۸/ ۲ درصد افت کرد و به قیمت ۵/ ۵۲ دلار به کار خود پایان داد. در ابتدای هفته صحبت‌هایی مبنی بر تمایل اوپک پلاس به تمدید طرح کاهش تولید تا انتهای سال ۲۰۱۹ میلادی منجر به صعودی شدن بهای نفت شد. افت یک واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا به کمترین مقدار خود در ۱۶ ماه اخیر نیز با انقباض کانال عرضه از قیمت نفت حمایت کرد. از سمت دیگر افزایش بر خلاف انتظار سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا برای دومین هفته متوالی و ریزش ۱۲ درصدی قراردادهای آتی نفت در بازار این کشور هر دو حاکی از ضعف تقاضا بود و بهای طلای سیاه را کاهشی کرد. با این حال مهم‌ترین حادثه در هفته قبل حمله به دو تانکر در دریای عمان بود که رشد روز آخر نفت را رقم زد.

20 (6)