بازار سهام

پایان رالی شاخص هموزن؟

شاخص کل بورس تهران طی معاملات روز دوشنبه تنها ۵۹ واحد کاهش یافت و در سطح ۲۳۸ هزار و ۱۶۱ واحد ایستاد. اصلاح خفیف دیروز دماسنج بازار سهام در حالی رخ داد که ۳۱ صنعت از صنایع ۳۸ گانه سرخ‌پوش شدند و تنها حمایت معامله‌گران از دو گروه پتروشیمی و پالایشی بود که از شدت افت کاست. شاخص کل هموزن که از ابتدای سال در یک رالی صعودی ۷۶ درصد رشد کرده بود در جلسه معاملاتی دیروز بیش از ۴/ ۱ درصد تنزل کرد. با توجه به اینکه ارزش سهام برخی از گروه‌های بورسی مانند زراعت و ماشین‌آلات در سال جاری بالای ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود، اصلاح قیمت برای برقراری تعادل بین ظرفیت بنیادی سهم و حجم رشد غیر قابل اجتناب بود. تحقق این موضوع در عقبگرد سریع قیمت در گروه‌های خودرو، دارو، ساختمانی، لاستیک‌سازان و ماشین‌آلات مشاهده شد.

20 (1)

 

 

بازار ارز

تغییر استراتژی بازارساز

هر دلار آمریکا در معاملات روز گذشته ۲۱۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان به فروش رسید. از ابتدای هفته نرخ ارز در بازه ۱۳ هزار و ۴۵۰تومانی و ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومانی اسیر بوده و نتوانسته است دامنه نوسان خود را گسترش دهد. به اعتقاد برخی از کارشناسان، تغییر استراتژی بازارساز برای مدیریت دامنه نوسان تاثیر بسیار زیادی در این رویه داشته است. بازارساز در ۱۹ روز ابتدایی خرداد با افزایش عرضه ۱۲ درصد از قیمت دلار کاست تا دلالان را متضرر کرده باشد. با این حال دو مشکل عمده باعث شد تا سیاست‌گذاری بانک مرکزی تغییر یابد. در درجه اول افزایش عرضه دلار در بازار باعث هزینه‌کرد زیاد منابع ارزی می‌شد و از سمت دیگر ورود دلار به کانال ۱۲ هزار فعالیت‌های سفته‌بازانه را افزایش می‌داد.

20 (2)

 

 

بازار سکه

افت دو سویه سکه

در معاملات روز قبل هر سکه طرح جدید بهار آزادی 80 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت 4 بعدازظهر به بهای 4 میلیون و 690 هزار تومان به فروش رسید. دیروز هم بهای اونس طلا در بازار جهانی کاهشی شد و هم نرخ ارز در مسیر نزولی قرار گرفت تا سکه چاره‌ای جز اصلاح قیمت نداشته باشد. هر اونس طلا  با شناسایی سود معامله‌گران و رشد شاخص دلار حدود ۵/ ۰ درصد کاهش قیمت یافت. از طرفی تغییر سیاست بازارساز برای مدیریت دامنه نوسان نرخ ارز به جای تداوم روند کاهشی منجر به افت ۵/ ۱ درصدی بهای دلار شد تا بهای سکه نیز حدود ۷/ ۱ درصد تنزل یابد. با نوسان قیمتی صورت گرفته ارتفاع حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده ۱۶ هزار تومان افزایش یافت ودر سطح ۶۴ هزار تومان قرار گرفت.

20 (3)

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر بازگشت؟

فلز زرد در بازگشایی بازار جهانی وضعیت مناسبی را تجربه نکرد و فاصله خود از اوج 14 ماهه روز جمعه را بیشتر کرد. دوشنبه هر اونس طلا طی معاملات بازار جهانی 5/ 0 درصد افت کرد و به قیمت 1335 دلار به فروش رسید. رشد انتهای هفته قبل طلا باعث شد تا بسیاری از معامله‌گران با شناسایی سود سمت عرضه را تقویت کنند و مقدمه افت این دارایی ارزشمند را فراهم آورند. از سمت دیگر با آمار مطلوب نرخ خرده‌فروشی آمریکا شاخص دلار رشد کرد و به اوج دو هفته اخیر رسید تا فشار روی طلا افزایش یابد. با رشد شاخص دلار از قدرت خرید ارزهای رقیب کاسته شده و تقاضا برای طلا افت می‌کند. حال نگاه طلا به نشست امروز فدرال رزرو است، با این حال احتمال کاهش نرخ بهره دلار در این جلسه به سطح ۷/ ۲۱درصد تنزل یافته است.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

کف تاریخی «تسه 9610»

دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ روز تاریخی را پشت سر گذاشت. «تسه۹۶۱۰» طی معاملات دوشنبه بیش از ۱/ ۴ درصد کاهش یافت و با قیمت ۴۵ هزار و ۴۹۹ تومان به کار خود پایان داد. این نرخ کمترین قیمت ثبت شده برای «تسه۹۶۱۰» از زمان انتشار است و تنها در دی ماه سال ۹۲ مقادیر کمتری برای اوراق وام به ثبت رسیده است. از طرفی افت دیروز سنگین‌ترین کاهش روزانه در ۱۰ ماه گذشته برای این «تسه» بود. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز از موج کاهشی دیروز در امان نبودند و تمامی آنها در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند. به این ترتیب میانگین قیمتی «تسه‌ها» به کانال ۴۶هزار تومانی تنزل کرد. عدم رشد متناسب قیمت واحدهای مسکونی و درآمد مردم باعث شده است که در یک سال اخیر حجم معاملات مسکن افت کند و تقاضا برای «تسه‌ها» کاهش یابد.

20 (5)

 

بازار نفت

کاهش شرط‌بندی روی رشد نفت

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» در نخستین روز کاری بازار جهانی در هفته جاری ۱/ ۱ درصد افت کرد و ساعت ۱۶ به بهای ۹/ ۵۱ دلا به فروش رفت. پس سپری شدن موج اخبار تنش آفرین مربوط به انفجار دو تانکر در دریای عمان طلای سیاه به مدار نزولی بازگشت. به گزارش ساکسو بانک پیش از وقوع حادثه تانکرها میزان شرط‌بندی معامله‌گران روی افزایش قیمت نفت «WTI» و برنت در بلند مدت ۴۱ درصد کاهش یافته بود. روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی اعلام کرد که شرایط رشد اقتصاد جهانی از پیش‌بینی‌ها وخیم‌تر بوده است و چشم‌انداز تقاضا برای طلای سیاه کمتر از انتظارات پیشین است. یکشنبه هند نیز بر روی بخشی از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال کرد. با اضافه شدن جبهه‌های جدید در جنگ‌های تجاری آمریکا تقاضای برای نفت با سرعت بیشتری کاهش خواهد یافت.

20 (6)