بازار سهام

فراز و فرود بورس در بهار ۹۸

شاخص کل بورس تهران طی سه ماه نخست سال ۹۸ حدود ۵/ ۳۱درصد رشد کرد و در ارتفاع ۲۳۴ هزار و ۸۷۹ واحد قرار گرفت. دماسنج بورس که در رالی صعودی سال ۹۷ از سایر بازارهای مالی عقب مانده بود، در شروع سال نو توانست شروعی رویایی داشته باشد و در فروردین برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند. این رویه افزایشی در کنار دوره‌های کوتاه‌مدت اصلاحی ادامه یافت تا قله تاریخی ۲۳۸ هزار واحدی در تاریخ ۲۶ خرداد فتح شود. با این حال افزایش ریسک‌های سیستماتیک از جمله اوضاع نامناسب کامودیتی‌ها در بازار جهانی به واسطه جنگ تجاری، افزایش تنش‌های منطقه‌ای و تحریم فلزات و صنعت پتروشیمی مانع از اوج‌گیری بیشتر شاخص کل شد.

20-01

 

بازار ارز

نخستین ماه منفی دلار از دی

هر دلار آمریکا در فصل بهار ۹/ ۱ درصد (معادل ۲۵۰ تومان) افزایش قیمت یافت و به سطح ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. تغییر قیمت شاخص ارزی کشور در سه ماه نخست سال کم‌نوسان‌ترین فصل دلار در دو سال گذشته به شمار می‌آید. در خرداد پس از گذشت ۵ ماه صعودی بالاخره نرخ ارز وارد محدوده منفی شد و به اصلاح قیمت پرداخت. در طول این سه ماه عوامل افزایشی بسیاری همچون تنش‌های منطقه‌ای، تشدید تحریم‌های آمریکا و فعالیت سفته‌بازانه دلالان حکم بر صعود دلار داشتند، با این حال مدیریت مناسب از طرف بانک مرکزی نوسان نرخ ارز را مهار کرد. بازارساز با عرضه کافی پاسخگوی تقاضای داخلی بود و نگذاشت غلبه تقاضا رشد بیشتر دلار را رقم بزند.

20-02

 

بازار سکه

کم‌‌نوسان‌ترین فصل سکه در دو سال اخیر

هر سکه طرح جدید در معاملات پنج‌شنبه 55 هزار تومان به ارزش خود افزود و به قیمت 4 میلیون و 710 هزار تومان به فروش رسید. به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای سال مثبت 3/ 1 درصد شد. این نوسان فصلی محدود از بهار سال 96 که بازده منفی 3/ 0 درصد برای سکه به ثبت رسید، بی‌سابقه بود. در آن زمان دلار در محدوده 3 هزار و 700 تومان قرار داشت و تغییر چشمگیری در نرخ ارز به عنوان پارامتر اصلی موثر بر قیمت سکه ایجاد نمی‌شد. در سال جدید محدود شدن نوسان دلار (۹/ ۱ درصد) و افزایش تنها ۸/ ۵ درصدی اونس طلا ترمز شتاب رشد سکه را کشید. رشد اندک سکه در حالی شکل گرفت که این دارایی ارزشمند در سال گذشته ۱۸۷ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

20-03