بازار سهام

واکنش خفیف بورس به افزایش تنش‌ها

شاخص کل بورس تهران طی معاملات نخستین روز هفته بیش از ۴/ ۰کاهش یافت و در ارتفاع ۲۳۳ هزار و ۸۶۴ واحد قرار گرفت. افت دیروز دماسنج بازار در حالی رخ داد که معامله‌گرانی که هفته قبل به دنبال شناسایی سود بودند با بروز ریسک‌های نوظهور، در قامت فروشنده ظاهر شدند و فشار عرضه را افزایش دادند. با این حال رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها در بازار جهانی از غول‌های کالایی بازار سهام حمایت کرد و در این بین دو گروه پالایشی و فلزی توانستند از رشد قیمت بهره‌مند شوند. از طرف دیگر سهام کوچک‌تر همچون گروه‌های قطعه‌ساز‌، لبنی و داروساز با صف‌های فروش مواجه شدند. حال نگاه بورس به گزارش عملکرد شرکت‌ها در خرداد و صورت‌های مالی در فصل بهار است.

20-01

 

بازار ارز

سیاست هوشمندانه بازارساز

هر دلار آمریکا طی معاملات روز شنبه ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. افت شاخص ارزی کشور در حالی رخ داد که بازیگران افزایشی بازار انتظار داشتند با ریسک‌های غیر اقتصادی جدید سطح تقاضا بیشتر شده و نرخ ارز صعودی شود. با این حال بازارساز برای جلوگیری از جهش ناگهانی قیمت سکه نرخ دلار را کاهشی کرد. با اوج‌گیری اونس طلا تا قله ۶ ساله سکه نیز در آستانه جهش قیمتی قرار داشت. با در نظر گرفتن اثر متقابل نرخ ارز و سکه روی یکدیگر تنها راه جلوگیری از رالی صعودی کاهش قیمت دلار بود که بازارساز به خوبی توانست با افزایش عرضه و کاهش نرخ فروش از عهده آن برآید.

20-02

 

بازار سکه

اهرم دلاری افت سکه

شنبه هر سکه طرح جدید 40 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 670 تومان مبادله شد. افت دیروز درحالی رخ داد که به واسطه رشد اونس طلا تا آستانه اوج 6 ساله بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند سکه نیز با جهش قیمتی روبه‌رو شود. هفته قبل فلز زرد با سیگنال مثبت از سمت فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره دلار تا انتهای سال جاری میلادی بیش از 4 درصد افزایش قیمت یافت. کاهش نرخ بهره منجر به افت شاخص دلار شده و قدرت ارزهای رقیب برای خرید طلا را افزایش می‌دهد. با این حال بازارساز برای کنترل قیمت سکه نرخ ارز را کاهشی کرد. به این ترتیب حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده در سطح منفی ۷۳ هزار تومان قرار گرفت.

20-03