بازار سهام

تغییر مسیر بورس پس از چهار روز

شاخص بورس پس از چهار افت متوالی، دیروز با قدرت تغییر مسیر داد و با رشد ۳۵۷۴ واحدی به میانه کانال ۲۳۷هزار وارد شد. این در حالی است که همچنان ارزش معاملات روزانه نسبت به میانگین ماه‌های ابتدایی سال افت محسوسی را نشان می‌دهد. این موضوع تاکید می‌کند این بار به جای قدرت تقاضا، عقب‌نشینی عرضه‌ زمینه‌ساز رشد قیمت سهام شده است. در رکود بازارهای موازی و فروکش نگرانی‌های غیراقتصادی، بورس گزینه اول سرمایه‌گذاران است. به ویژه آنکه با نزدیکی به فصل مجامع و تقسیم سود نقدی و رقیق شدن قیمت سهام جذابیت بورس باقی می‌ماند. هم‌زمان انتشار گزارش‌های خردادماه و صورت‌های مالی سه‌ماهه ، می‌توانند بهانه‌های تازه‌ای برای موج صعودی باشد.

20-01

 

بازار ارز

حبس بازه‌ای بازار ارز

هر دلار آمریکا با رشد اندک 70 تومانی به نرخ 13 هزار و 270 تومان رسید. بنابراین، همچنان نوسان دلار به بازه ۱۳ هزار تومان تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان محدود شده است. این در حالی بود که تنش‌های منطقه‌ای با سرنگونی پهپاد آمریکایی، برخی انتظارات را برای افزایش نرخ ارز ایجاد کرده بود. عقب‌نشینی ترامپ از مواضع خود و تمدید مهلت ایران برای پیوستن به FATF از جمله مواردی است که به آرامش فعلی بازار ارز کمک کرد. اما شاید مهم‌تر از این‌ها، وضعیت بازارهای داخلی از نگاه اقتصادی است که به عقیده کارشناسان، رشد بیشتر نرخ ارز را با بنیادهای اقتصادی همخوان نمی‌داند. همین مساله باعث شده تقاضای سفته‌بازی و تازه‌وارد از این بازار فاصله گیرد و بر خلاف گذشته، ۹۸ سال آرامی برای دلار باقی بماند.

20-02

 

بازار سکه

غافلگیری معامله‌گران بازار سکه

سکه طرح جدید در معاملات دیروز به قیمت 4 میلیون و 672 هزار تومان رسید. در حالی که پایان هفته، جهش قیمت‌ها در بازار اونس طلای جهانی را شاهد بودیم، سکه عمدتا تحت تاثیر نرخ دلار باقی ماند و در مجموع دو روز کاهشی شد. از سال گذشته که التهاب بازارهای ارز و طلا شدت گرفته بود، بارها کم‌واکنشی معامله‌گران سکه نسبت به قیمت‌های جهانی را شاهد بودیم. این وضعیت در سال جدید با وجود کم‌تحرک شدن نرخ ارز ادامه یافته و بیش از آنکه متغیرهای جهانی بر بازار سکه اثرگذار شوند، نرخ دلار است که تعیین‌کننده مسیر بازار داخلی طلا است. تحلیلگران معتقدند عبور سکه از محدوده اشباع رشد قیمتی فعلی نیازمند محرکی قدرتمند است که در مختصات فعلی  چندان نمودی پیدا نکرده است.

20-03