بازار سهام

یکه‌تازی صنعت خاکستری

شاخص کل بورس تهران طی معاملات یکشنبه ۴۵ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۲۴۸ هزار و ۵۳۶ واحد قرار گرفت. افت ۰۲/ ۰ درصدی روز گذشته به ۵ صعود متوالی نماگر بازار سهام پایان بخشید. رشد هفته گذشته قیمت‌ها در شروع معاملات دیروز نیز نمود پیدا کرد و شاخص کل توانست برای نخستین بار وارد کانال ۲۵۰ هزار واحدی شود. با این حال شناسایی سود توسط فروشندگان بالقوه منجر به افزایش فشار فروش و عقبگرد دماسنج بورس از اوج روزانه شد. در این بین صنعت سیمان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و تمام نمادهای آن با خبر رشد ۳۷ درصدی قیمت فروش این محصول با صف خرید روبه‌رو شدند. دیروز ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۱۰۷۰ میلیارد تومان بود.

20-01

 

بازار ارز

کف 19 روزه دلار

هر دلار آمریکا در معاملات روز یکشنبه ضمن ثبت کاهش ۲۰۰ تومانی راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۲ هزار و ۹۳۰ تومان به فروش رسید. با افت ۵/ ۱درصدی دیروز، نرخ ارز پس از گذشت ۱۹ روز بار دیگر به کانال ۱۲هزار تومانی بازگشت. پیش از این در تاریخ ۲۱ خرداد بود که دلار زیر مرز ۱۳هزار تومانی قیمت‌گذاری شده بود. نبود تقاضای کافی در بازار همچون هفته گذشته دست بازارساز را برای اجرای سیاست‌های کاهشی خود باز گذاشت. از طرفی خبر مطلوب در مورد راه‌اندازی کانال مالی بین ایران و اروپا «INSTEX» با روشن کردن چشم‌انداز اقتصادی کشور در افت دلار موثر بود. اخبار مرتبط با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در تیر ماه نیز همچون قبل مورد توجه کاهشی‌های بازار ارز قرار گرفت.

20-02

 

بازار سکه

فرمانبرداری سکه از دلار

دیروز هر سکه طرح جدید 80 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 550 هزار تومان به فروش رفت. تنزل شاخص ارزی کشور به کانال قیمتی پایین‌تر مجوز افت سکه را صادر کرد. دیروز نرخ ارز با افزایش خوش‌بینی‌های سیاسی 5/ 1 درصد کاهش قیمت یافت و پس از گذشت 19 روز وارد کانال 12 هزار تومانی شد. روشن شدن چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی با راه‌اندازی سامانه اینستکس از فشار تقاضا برای دلار کاست و بهای این ارز را کاهشی کرد. با افت ۷/ ۱درصدی دیروز سکه، بازدهی این دارایی ارزشمند از ابتدای سال به سطح منفی ۱/ ۲ درصد رسید. ضمن اینکه با نوسان قیمتی صورت گرفته حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده منفی ۱۳۰ هزار تومان شد.

20-03