بازار سهام

پرش بورس به قله جدید

شاخص کل بورس تهران طی روز گذشته با جهش ۱/ ۱ درصدی به رکورد جدیدی دست یافت. بعد از استراحت قیمت‌ها برای حدود یک هفته، از روز یکشنبه تقاضا به‌طور معناداری در بازار قوت گرفت و این روند در معاملات دیروز با شدت بیشتری دنبال شد. حضور پررنگ سرمایه‌گذاران حقیقی در سمت تقاضا علاوه بر تقویت قابل توجه قیمت‌ها به صف‌های طویل خرید در عموم نمادهای صنایع کوچک و متوسط انجامید. شکل‌گیری تقاضای جدید سبب شد تا مالکیت بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان سهم به سبد فعالان حقیقی بازار تغییر یابد. جریان ادامه‌دار رونمایی از صورت‌های مالی سال قبل و خوش‌بینی به عملکرد شرکت‌ها در سه‌ماه نخست سال جاری همچنان از عوامل تعیین‌کننده قیمت‌ها به شمار می‌رود.

20-01

 

بازار ارز

دلار در دوربرگردان

هر دلار آمریکا ساعت 16 روز گذشته با افت 100 تومانی به قیمت 12هزار و 900 تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور  طی دو روز اخیر ضمن اینکه ۲۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد، مرز روانی ۱۳ هزار را نیز واگذار کرد. حضور موثر بازارساز از طریق عرضه پلکانی نه تنها از تمایلات افزایشی بازار کاست، بلکه زمینه را برای عقب‌نشینی دوباره دلار به کانال ۱۲ هزار تومان مهیا کرد. در واقع، مدیریت نرخ‌ها و حرکت به سمت نوعی همگرایی بین قیمت‌های رسمی و قیمت‌های آزاد به بازار ارز عمق بیشتری بخشیده و سبب شده تا نوسان قیمت‌ها محدود شود. به نظر می‌رسد اعلام مواضع ایران در قبال برجام و برداشتن گام دوم پس از ۶۰روز تا حدودی از فشار روانی حاکم بر بازار ارز کاسته است.

20-02

 

بازار سکه

همصدایی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته ضمن کاهش 25 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 555 هزار تومان معامله شد. روز گذشته در حالی که دلار طی دومین افت متوالی خود حدود 8/ 0 درصد عقب نشسته بود، بهای سکه با سرعت کمتر به اصلاح 5/ 0درصدی بسنده کرد. اگرچه تبعیت سنتی سکه از دلار در روز گذشته نیز ادامه یافت، اما طلای جهانی با بازگشت به بالای مرز 1400 دلار توانست از قیمت داخلی سکه حمایت کند. ریسک‌های ژئوپلیتیک و تداوم نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین چین و آمریکا همچنان طلا را در بالای مرز روانی نگه داشته‌اند و در این بین، انتظار برای کاهش نرخ بهره دلار در هفته پیش رو، این جریان صعودی را در بازار فلز زرد تقویت کرده است.

20-03