بازار سهام

واگرایی شاخص‌های بورس

روز گذشته شاخص کل با افت ۵۳۶ واحدی همراه شد تا این هفته تعداد روزهای مثبت و منفی این نماگر برابر شود. اما شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) رشد ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. این امر نشان می‌دهد همچنان اقبال به سهام کوچک‌تر بیش از نمادهای بزرگ بورس است. این سومین بار است که در سال جاری شاخص کل تا نزدیکی مرز روانی ۲۵۰ هزار واحدی پیش می‌رود و با افزایش فشار فروش‌ها مواجه می‌شود. اما این بار برخی کارشناسان نسبت به محرک‌های بورس خوش‌بینی بیشتری دارند و معتقدند با برگزاری مجامع و همزمان ارائه گزارش‌های سه‌ماهه در شرکت‌های بزرگ بورسی می‌توان نسبت به عبور شاخص سهام از محدوده فعلی امیدوار بود.

20-01

 

بازار ارز

نوسان میرا در بازار ارز

دلار دیروز نیز رشد اندک 10 تومانی را تجربه کرد و به نرخ 12 هزار و 910 تومان رسید. پس از فروکش هیجانات سال گذشته، از ابتدای 98 شاهد آرامش بیشتری برای ارز بودیم و هرچه جلوتر رفتیم، نوسان نرخ دلار محدودتر شده است. به‌طوری که طی دو هفته اخیر اختلاف میان بیشترین و کمترین نرخ دلار به ۳۰۰ تومان (حدود ۲ درصد) رسیده است. این مساله را از دو جانب می‌توان تحلیل کرد. اولا سمت تقاضا با عقب‌نشینی محسوس سفته‌بازان و تقاضای محافظه‌کارانه مواجه است که فقط در سناریویی که تنش‌های سیاسی اوج‌گیری غیرمعمولی پیدا کند مجدد فعال می‌شود. اما در سمت دوم، یعنی عرضه نیز نزدیک شدن قابل توجه نرخ ارز نیما با بازار آزاد، کمک زیادی به تحولات اخیر کرده است.

20-02

 

بازار سکه

کم‌محلی سکه به دلار

سکه اما بر خلاف دلار، در معاملات دیروز با کاهش 40 هزار تومانی مواجه شد؛ امری که سابقه کمتری داشته است. به بیان دقیق‌تر، قیمت سکه که عموما با نرخ دلار نوسان می‌کرد روز گذشته با کاهش مواجه شد. فعالان بازار طلا معتقدند افت قیمت‌ها در بازار اونس طلای جهانی  و همزمان ناامید شدن از جهش نرخ دلار عوامل اصلی عقب‌نشینی قیمت‌ها در بازار سکه هستند. به هر حال، سکه نیز مشابه دلار طی هفته‌های اخیر نوسان بسیار محدودی را تجربه می‌کند. به‌طوری که طی دو هفته گذشته بازه نوسانی قیمت سکه بین ۵/ ۴ و ۶/ ۴میلیون تومان (حدود ۲ درصد) بوده است. پس از یکه‌تازی بازار سکه در سال گذشته، امسال به نظر می‌رسد همچنان ضعف جدی تقاضا در این بازار مشهود است.

20-03