بازار سهام

بورس بر فراز قله ۲۵۰ هزار

بورس تهران معاملات روز گذشته را با رکوردشکنی شاخص کل به پایان رساند. نماگر اصلی سهام در این روز، ضمن رشد ۹۸۳ واحدی به رکورد ۲۵۰ هزار و ۶۰۵ واحد دست یافت. از نکات جالب توجه معاملات دیروز گردش محور تقاضا به روی سهام بزرگ‌تر و در نتیجه، سبقت شاخص کل از شاخص هم‌وزن بود. عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی نوری را می‌توان مهم‌ترین اتفاق معاملات دیروز برشمرد. سرمایه‌گذاران بورسی با حضور چشمگیر در عرضه ۳۰۰ میلیون از سهام «نوری»، رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه تاریخ بورس را شکستند. ورود تقاضای جدید از سوی سهم‌اولی‌ها باعث شد تا نیاز بازار برای تامین نقدینگی «نوری»، به فشار عمومی عرضه در بازار نینجامد و روند مثبت بورس ادامه یابد.

20-01

 

بازار ارز

شتاب دلار در مسیر برگشت

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۱۴۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و ساعت ۱۶ به قیمت ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. چنان که مشاهده می‌شود دلار در روزهای اخیر در حال افزایش فاصله خود از مرز روانی ۱۳ هزار تومان است. افت تقریبا ممتد ارزش دلار در عین حفظ روند متعادل بازار را می‌توان نتیجه دو عامل کلان دانست. از یک طرف، کمرنگ شدن نااطمینانی‌های غیراقتصادی و عدم بروز شوک منفی باعث شده تا تقاضای احتیاطی رفته‌رفته از بازار خارج شود و امکان اثرگذاری بر قیمت‌ها را تا حدود قابل توجهی از دست بدهد. از طرف دیگر، حضور بازارساز با عمق‌بخشی به حجم معاملات ارزی و بهبود سمت عرضه نیز در ایجاد تعادل ارزی اقتصاد موثر ارزیابی می‌شود.

20-02

 

بازار سکه

نزول سکه زیر فشار دلار

بازار سکه دیروز نیز همسو با روند نزولی دلار معاملات خود را پی گرفت. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته در ادامه روند کاهشی خود 70 هزار تومان دیگر کاهش یافت و به رقم 4 میلیون و 450 هزار تومان تنزل کرد. افت 5/ 1 درصدی سکه در معاملات دیروز در حالی رقم خورد که دلار افت یک درصدی را تجربه کرد. چنان که ملاحظه می‌شود سرعت افت سکه بیش از دلار بوده اما نکته جالب توجه این است که روند قیمت در این دو بازار طی هفته‌های اخیر همبستگی معنادار خود را حفظ کرده است. حتی ورود قیمت طلای جهانی به کانال 1400 دلاری هم نتوانست سکه را در برابر افت‌های پی‌درپی دلار در بازار داخل مصون نگه دارد.

20-03