بازار سهام

20-01

توقف روند صعودی بورس

بورس تهران معاملات هفته قبل را با افت بیش از یک درصدی شاخص کل به پایان رساند. هر چند دماسنج اصلی سهام در ابتدای هفته قبل توام با عرضه اولیه سهام «نوری» توانست از مرز حساس ۲۵۰ هزار واحدی عبور و متعاقبا قله ۲۵۳ هزار واحدی را فتح کند، اما تاثیر روانی افت‌های پیاپی دلار سبب شد تا در میانه هفته سهامداران هم به فکر نقد کردن سهام خود بیفتند. روز سه‌شنبه هفته قبل که دلار مرز روانی ۱۲ هزار تومان را از دست داد و به ملاقات نرخ‌های نیما آمد، سهامداران خرد در صف‌های فروش بخش عمده سرمایه‌های خود را از دور معاملات خارج کردند و ضمن فشار غالب بر سهم‌های کوچک‌تر بازار، در نهایت افت هفتگی شاخص کل را رقم زدند. در این هفته، حدود ۳۶۰ میلیارد تومان از سرمایه‌های خرد از بازار خارج شد.

 

بازار ارز

20-02

جدایی دلار از کف 5/ 5 ماهه

هر دلار آمریکا در آخرین معاملات روز پنج‌شنبه از کف هفتگی جدا شد و به قیمت 11 هزار و 950 تومان معامله شد. با وجود این، شاخص ارزی کشور هفته گذشته سنگین‌ترین افت خود را طی سال جاری تجربه کرد. دلار در هفته قبل بیش از 7 درصد از ارزش خود را از دست داد و طی ریزشی 940 تومانی از نرخ 12 هزار و 890 تومان به 11 هزار و 950 تومان تنزل یافت. دلار از از اوایل آذر سال قبل چنین سقوطی را در مقیاس هفتگی تجربه نکرده بود. عواملی چون افزایش توامان عرضه از سوی بازارساز، تحدید فنی سمت تقاضا و خروج تدریجی تقاضای غیرتجاری در عقب‌نشینی دلار نقش موثری داشتند. در این میان، از دست رفتن مرز روانی 12هزار و 500 تومان در هجوم فروشندگان بالقوه و ریزش دلار نقش چشمگیری ایفا کرد.

 

بازار سکه

20-03

بازگشت سکه از کف 6ماهه

بهای هر سکه طرح جدید طی هفته قبل 420 هزار تومان کاهش یافت و روز پنج‌شنبه به سطح 4 میلیون و 100 هزار تومان تنزل کرد. ارزش فلز زرد در این هفته به تبعیت از افت‌های پی‌در‌پی دلار 3/ 9 درصد عقب نشست و بیشترین کاهش را از هفته سوم آبان سال قبل رقم زد. عقب‌نشینی‌های مکرر سکه که از نیمه دوم تیرماه با سرعتی بالاتر از دلار آغاز شده بود تا روز سه‌شنبه با از دست رفتن مرز روانی 4 میلیون تومانی ادامه یافت.

همین اصلاح شدید باعث شد تا بهای سکه در دو روز پایانی هفته قبل از کف 6ماهه جدا شود و 130 هزار تومان بالاتر از این سطح حمایتی بایستد. در این میان، جهش طلای جهانی به آستانه مرز 1450 دلار نیز نقش مهمی در حمایت از سکه

بازی کرد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

جهش طلا با سوخت دوگانه

هر اونس طلای جهانی در دو روز پایانی هفته جهش 5/ 2 دلاری را تجربه کرد و ساعت 16 دیروز به سطح 1438 دلار رسید. اگرچه بازار فلز زرد روز جمعه زیر فشار داده‌های قوی آمریکا قرار داشت، اما دو عامل مهم اقتصادی و ژئوپلیتیک از بهای طلا در دو روز پایانی هفته حمایت کرد. از یکسو، دریافت سیگنال از مقامات پولی آمریکا مبنی بر اقدامات پیشگیرانه برای حمایت از اقتصاد، چشم‌انداز کاهش 5/ 0واحد درصدی نرخ بهره در نشست پایان جولای را تقویت کرد و موجب عقب‌نشینی شاخص دلار به پایین‌ترین سطح دو هفته و تحریک بهای طلا شد. از طرف دیگر، پس از تشدید ناامنی‌ها در خاورمیانه تقاضای غیرتجاری برای فلز زرد افزایش یافت. آمریکا روز پنج‌شنبه گفته بود که یک پهپاد ایرانی را بر فراز آب‌های تنگه هرمز سرنگون ساخته و همین امر در رشد مضاعف طلا موثر واقع شد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

سومین هفته نزولی «تسه»ها

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۶(تسه۹۶۱۰) در معاملات هفته گذشته حدود یک درصد دیگر کاهش یافت و به سطح ۴۳ هزار تومان نزدیک شد. بازار «تسه»ها در این هفته همچون سایر بازارهای مالی کشور عموما تحت تاثیر سقوط ارزش دلار با هجوم فروشندگان مواجه شدند و برای سومین هفته متوالی دچار افت قیمت شدند. روند نزولی قیمت به گونه‌ای پیش رفت که حتی روز سه‌شنبه سطح ۴۲هزار تومانی برای این اوراق به ثبت رسید. با وجود تلاطم یک‌روزه در معاملات «تسه»ها، در آخرین روز کاری هفته شاهد بهبود جو روانی بازارها و در نتیجه افزایش قیمت در اغلب امتیازهای وام مسکن بودیم. طبیعی است در شرایطی که محرک بنیادی برای تغییر معادلات حاکم بر «تسه»ها مشاهده نمی‌شود، قیمت‌ها نوسان‌های محدودی را تجربه کنند و به انتظار رویدادهای غیرمنتظره در بازارهای موازی باشند.

 

بازار نفت

20-06

سرگیجه نفت با سیگنال‌های متضاد

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۲ درصدی به قیمت ۵۶ دلار رسید. نفت که از ابتدای این هفته تحت تاثیر پالس‌های مثبت سیاسی ضمن واگذاری مرز ۶۰ دلاری، افت قابل ملاحظه‌ای را تا کف ۵۵ دلاری ثبت کرده بود، روز جمعه تغییر مسیر داد. در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی با تاکید خود بر چشم‌انداز ضعیف تقاضا انتظار رشد قیمت‌ها را ندارد اما بازار همچنان از فضای ژئوپلیتیک خلیج‌فارس به‌عنوان قطب نفتی جهان سیگنال می‌گیرد. هر چند خبر امکان احتمالی مذاکره بین ایران و آمریکا نفت را زیر فشار گذاشته بود، روز پنج‌شنبه خبر توقیف نفتکشی توسط ایران و ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی از سوی ناو آمریکایی باعث صعود دوباره نفت از کف هفتگی شد. ضمن اینکه، کاهش بیشتر از انتظار موجودی‌ها و عقبگرد شاخص دلار به کف دو هفته‌ای، حمایتی مضاعف از نفت داشتند.