بازار سهام

بورس در اوج تاریخی

شاخص کل بورس تهران در آخرین معاملات تیرماه با حضور پررنگ خریداران مواجه شد و ضمن صعود دوباره به قله ۲۵۳ هزار واحد، بازده ماهانه حدود ۸ درصدی را رقم زد. اگرچه در میانه این ماه بازار نگران اصلاح قیمت‌ها بود؛ اما طی روزهای پایانی با انتشار فزاینده صورت‌های مالی فصل بهار شاهد موج جدید تقاضا به ویژه در سهم‌های کالایی بودیم. همزمان، در سهم‌هایی که با قدرت پول‌های سیال، فراتر از ظرفیت‌های عملیاتی خود رشد کرده بودند اصلاح محدودی رقم خورد تا عدم تناسب بازدهی در بازار تا حدودی تعدیل شود و شاخص کل بخشی از جاماندگی خود از نماگر هم‌وزن را جبران کند.

20-01

 

بازار ارز

سقوط دلار در ثلث اول تابستان

بازار ارز معاملات تیرماه را با ریزش ۶/ ۸ درصدی به پایان برد و در آخرین روز کاری این ماه با رشد ۲۰ تومانی روی عدد ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان جا خوش کرد. این بیشترین افت ماهانه شاخص ارزی کشور از آذر سال قبل بود. دلار که در همان روزهای ابتدایی تیرماه توانسته بود تا مرز ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان پیش برود، در ادامه با حضور موثر بازارساز روند نسبتا باثباتی را تجربه کرد. سپس با هجوم فروشندگان در هفته قبل سنگین‌ترین افت خود را از پاییز پارسال به ثبت رساند و تا کف ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان تنزل کرد. با وجود این، در دو روز اخیر ضمن بازگشت به کانال ۱۲ هزار تومانی زیان خود را کاهش داد.

20-02

 

بازار سکه

نوسان دلاری سکه

هر سکه طرح جدید در یک ماه گذشته همراه با دلار به نوسان پرداخت و در آخرین روز کاری تیرماه با رشد 20 هزار تومانی به ارتفاع 4 میلیون و 220 هزار تومانی دست یافت. فلز زرد در یک ماه اخیر افت بیشتری از دلار ثبت کرد. سکه‌ که به سقف 4 میلیون و 705 هزار تومانی رسیده بود در روزهای پایانی تیرماه با وجود حمایت طلای جهانی همراه با ریزش‌های پی‌درپی دلار، کاهش 735 هزار تومانی را ثبت کرد و پس از 6 ماه به کانال 3 میلیون تومانی سقوط کرد. با وجود این در آخرین روزهای این ماه سکه با صعود دوباره دلار توانست 250 هزار تومان از کف فاصله بگیرد و وارد کانال 4 میلیونی تومانی شود.

20-03