بازار سهام

مثبت و منفی بورس در روز کاهشی

شاخص کل بورس تهران معاملات دیروز را با افت ۱۷۷۸ واحدی پشت سر گذاشت تا واکنش مثبت به گزارش‌های خوب فصل بهار بیش از این دوام نیابد. عملکرد روز گذشته بازار سهام دو پیام قابل توجه داشت؛ اولا کاهش ملموس ارزش معاملات و ثانیا فشار عرضه‌ای که در برخی سهام بزرگ از سوی حقوقی‌ها صورت گرفت. مساله اول اگر به معنای کند شدن جریان نقدینگی باشد جای نگرانی را در رونق بورس ایجاد می‌کند که برای اطمینان از این نتیجه باید برای چند روز این متغیر کلیدی را رصد کرد. اما  عدم تشکیل صف‌های هیجانی نکته مثبت معاملات دیروز است که به تدریج می‌تواند با ارائه گزارش‌های عملکرد تیر و سیگنال‌های دقیق‌تر جریان قیمت‌ها را تغییر دهد.

20-01

 

بازار ارز

عقب‌نشینی کانالی بازارساز ارز

هر دلار آمریکا نخستین روز مرداد را با افزایش 300 تومانی آغاز کرد و به 12 هزار و 550 تومان رسید. نکته قابل توجه آنکه نرخ دلار صرافی ملی به‌عنوان مرجع بازارساز، دیروز به کانال ۱۲ هزار تومان افزایش یافت. در دو روز پیش از آن، با وجود آنکه نرخ‌ها در بازار بالاتر از این مرز قرار داشت، بازارساز از پذیرش این امر امتناع می‌کرد. هرچند جریان‌های سفته‌بازی با اصلاح سیاست‌های اقتصادی به ویژه در بازار نیما عقب‌نشینی کرده‌اند، اما باید در نظر داشت بدون تغییر چشمگیری در حوزه صادرات، نمی‌توان قیمت‌های پایین‌تر از نیما را انتظار داشت. بنابراین، بازارساز باید با توجه به سایر جوانب مانع از شکل‌گیری مجدد موج‌های پرتلاطم در بازار ارز شود.

20-02

 

بازار سکه

سکه همگام با دلار

روز گذشته هر سکه طرح جدید با رشد 130 هزار تومانی به قیمت 4میلیون و 350 هزار تومان رسید. رشد نرخ دلار مهم‌ترین عامل افزایش قیمت سکه بود. همزمان قیمت اونس طلای جهانی تقریبا بدون تغییر و با افت نسبی مواجه شد که مطابق رفتار اخیر، بازار داخلی نسبت به آن کم‌توجه بود. با وجود نشانه‌های تقویت تقاضا در بازار ارز، همچنان کارشناسان معتقدند پتانسیل‌های جهش در بازار کمرنگ است. بر این اساس قیمت سکه نیز احتمالا نوسان سنگینی را تجربه نخواهد کرد. البته نقش بازارساز در متعادل ماندن این بازار اهمیت ویژه‌ای دارد و اگر اصرار زیادی بر کاهش مداوم نرخ‌ها دیده شود، احتمال متلاطم شدن قیمت‌ها در بازار ارز و سکه بالا می‌رود.

20-03